رییس شورای شهر تهران به اقتصادنیوز پاسخ داد؛

چند درصد قطار ملی تولید داخل است؟

کدخبر: ۳۹۹۹۳۴
اقتصادنیوز : این هفته از قطار ملی رونمایی شد قطاری که تنها 20 درصد ترمز آن از قطعات داخلی استفاده شده است. مدیران شهری در توجیه این امر تاکید می‌کنند که در بخش‌هایی که کارشناسان اعلام کرده بودند که تولید داخل صرفه اقتصادی ندارد، از محصولات خارجی استفاده شده است.
چند درصد قطار ملی تولید داخل است؟

به گزارش اقتصادنیوز اززمانی که مدیران شهری اعلام کردند به دنبال طراحی قطار ملی هستند،این پرسش  که چه میزان از این قطار می تواند تولید داخل باشد هم مطرح شد.

این هفته از قطار ملی رونمایی شد ، به گفته محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران ،در حال حاضر با سرمایه گذاری وحمایت لازم از تولید داخل، بیش از ۶۰ درصد واگنهای مترو را می توان در کشور به تولید رساند.

محسن هاشمی

پیش از رونمایی از این قطار برخی نسبت به ملی بودن یا نبودن واگن هایی این قطار تردید هایی را مطرح کرده بودند . مدیرعامل شرکت مترو نیز در پاسخ به منتقدان گفته بود که  از ابتدای افتتاح شرکت واگن سازی تهران در سال ۸۵ تا چندی پیش عمق داخلی سازی واگن‌ها در این شرکت حدود ۳۰ درصد بود اما با امضای یک قرار داد ۵ ساله میان شهرداری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی ۱۸ ماه گذشته داخلی سازی قطعات واگن‌ها با کمک ظرفیت‌های مهندسی داخلی به ۸۵ درصد افزایش یافته است و دیگر قطعات این واگن‌ها چینی نخواهد بود.

 او گفته بود که  با استفاده از واگن تولید داخل عمق داخلی سازی مترو به حدود ۶۰ درصد می‌رسد.اما این که طراحی انجام شده منجر به تولید قطارملی که 60 درصد آن داخلی سازی شده است مشخص نیست.

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران امیدوار است که سیاست داخلی کردن قطار دنبال و منجر به تولید قطار در داخل کشور  شود و به تاقچه اتاق منتقل نشود!

او درخصوص این که چند درصد از واگن های مترو داخلی سازی شده است به اقتصادنیوز می گوید :   شهرداری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طراحی واگن به 85درصد از داخلی‌سازی رسیده‌اند نه در ساخت. اما در زمینه ساخت مدعی شدند که به 70 درصد پیشرفت رسیده‌اند.

او با بیان اینکه در ترمز 20 درصد قطعات داخلی شده و ساخت آن هنوز کاملا بومی نشده است، می گوید: اجبارا باید برخی قطعات را از خارج بیاورند؛ در حال حاضر هم طراحی 85 درصد پیشرفت داشته اما قطعاتش را باید وارد کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید