بانک مرکزی اعلام کرد:

کاهش قیمت مسکن در ابتدای 1400

کدخبر: ۴۰۸۴۸۲
متوسط قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی شهر تهران در فروردین ماه سال 1400 نسبت به ماه قبل از آن 3.1 درصد کاهش یافت. با عین حال قیمت مسکن در اول 1400 نسبت به اول سال قبل 92 درصد گرانتر شده است.
کاهش قیمت مسکن در ابتدای 1400

به گزارش اقتصاد نیوز،  بانک مرکزی اعلام کرد:در فروردین ماه سال 1400، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران، 29 میلیون و 322هزار تومان  بود که نسبت به ماه قبل 3.1 درصد کاهش نشان می دهد. در اسفند سال قبل هر متر مربع واحد مسکونی در تهران 30 میلیون و 274 هزار تومان گزارش شده بود. با این حساب متوسط قیمت مسکن در شهر تهران حدود 950 هزار تومان در هر متر ارزانتر شده است.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده نزدیک به 67 میلیون تومان بوده است. این واحد در منطقه یک معامله شده است. رقم معامله شده در مقایسه با گرانترین معامله سال 99 بیش از 113 درصد رشد داشته است. البته معامله گران فروردین امسال برای هر متر حدود یک میلیون . 900 هزار تومان ارزانتر از معامله گران اسفند بوده است.

در اکوایران ببینید: پایان رویای خرید مسکن؟

اما قطب دیگر معاملات که رکورد پایین ترین قیمت را داشته است اوضاع کاملا عکس بوده است. ارزانترین معامله پایتخت در بازار مسکن نسبت به اسفند حدود یک میلیون و 300 هزار تومان در هر متر گرانتر شده است. منطقه 18 در ابتدای 1400 عکس سایر مناطق رشد قیمت داشته است.

نکته مهم در گزارش بانک مرکزی به حجم معاملات باز می گردد. حجم معاملات مسکن در مقایسه با اسفند گرچه بیش از 50 درصد کاهش داشته است اما در مقایسه با فروردین 68 درصد رشد داشته است. با این وجود قیمت ها کاهش داشته که نشان از انعطاف فروشندگان است.

 

مسکن


همچنین در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 2 هزار و 100 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 60.3 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 68.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.

«گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال 1400» برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا نشان می دهده واحدهای تا 5 سال ساخت با 35.1 درصد بیشترین سهم را بدر معاملات مسکن به خود اختصاص داده اند. همچنین شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در فروردین 1400نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 32.3 و 36.1 درصد رشد نشان می دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید