فاز نخست یک ساله به اتمام می رسد

معرفی ​دلیل اصلی توقف پروژه بزرگراه شهید شوشتری

کدخبر: ۴۶۳۵۰۵
​اقتصادنیوز :‌فعالیت های عمرانی بزرگراه شهید شوشتری پس از سال ها توقف قرار است دوباره از سر گرفته شود . محمد آقامیری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران می گوید فاز نخست این پروژه یک ساله به اتمام می رسد .
معرفی ​دلیل اصلی توقف پروژه بزرگراه شهید شوشتری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران ،بیش از 12 سال است اجرای طرح بزرگراه شهید شوشتری که از محدوده بزرگراه امام رضا(ع) به انتهای بزرگراه رسالت منتهی می‌شود و حدود 16 کیلومتر طول دارد، از سوی شهرداری کلید خورده است. بخشی از این پروژه از پارک ملی سرخه‌حصار عبور می‌کند هنوز پیوست محیط‌ زیستی ندارد و متوقف مانده اما با این حال هفته گذشته شهردار تهران از تکمیل کمربندی شرق تهران خبر داده است.

به‌منظور رعایت ملاحظات زیست محیطی و حفاظت از بوستان جنگلی سرخه حصار، طرح بزرگراه شوشتری مورد بازنگری قرار گرفت و با افزایش طول تونل، بخش حدفاصل بزرگراه شهید یاسینی تا بعد از دره رزک به صورت تونلی طراحی شده است؛ تونلی که طول آن در دو مسیر رفت و برگشت به حدود ۸ کیلومتر می‌رسد.

روند پیشرفت عملیات اجرایی نشان می‌دهد که هنوز این پروژه در فاز صفر قرار دارد و هیچ اقدامی برای راه‌اندازی و بهره برداری از این پروژه صورت نگرفته است.

 عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در آبان ماه امسال از تلاش برای آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث بزرگراه شهید شوشتری خبر داد و گفت: تکمیل و گشایش این بزرگراه ۱۶.۵ کیلومتری که از پل‌های ثامن در تقاطع بزرگراه های شهید نجفی رستگار و امام رضا(ع) آغاز شده و تا بزرگراه شهید یاسینی ادامه دارد، علاوه بر کاهش بار ترافیک بزرگراه بسیج، این بزرگراه درونشهری را از طرح های تعریض و توسعه پوسته بی نیاز ساخته و بدون شک ارزش افزوده قابل توجهی برای منطقه ۱۴ شهرداری تهران ایجاد می‌کند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز هفته گذشته در مراسم بهره برداری از پروژه تقاطع غیر هم‌سطح سه راه باقرشهر و پل جهتی اتصال بزرگراه امام رضا (ع) به بزرگراه شهید نجفی رستگار گفت:‌ «پروژه‌های بسیار جدی در دستور کار معاونت عمرانی قرار گرفته که یکی از آن‌ها پروژه شهید شوشتری است که با معارضین آن که عمدتا از نهادها هستند جلسات متعددی داشته‌ایم تا رینگ شرقی تهران را تکمیل کنیم.»

محمد آقامیری عضو کمیسیون عمران شورای   شهر تهران درباره ادامه بزرگراه شهید شوشتری به اکو ایران می گوید :‌معارضین این بزرگراه که پادگان ها بودند ، رفع شده و قرار دادها هم نهایی شده و تنها مانده که این بخش تحویل شهرداری شود و هیچ مانعی برای تحویل آنها نیست مگر دیواری که باید خود شهرداری احداث کند . درخصوص ارزیابی محیط زیست هم شهردار تهران به سازمان محیط زیست نامه زده و اعلام کرده است که هر مسئله ای که مد نظر آنها در  حوزه حفظ محیط زیست است اعلام کنند که در ادامه کار مشکلی ایجاد نشود . تقریبا 50 درصد مشکلات  حل  شده است و تنها مانده یکسری الزاماتی که محیط زیست در نظر دارد برای اجرای پروژه  انجام شود.

این عضو شورای شهر تهران دلیل توقف این پروژه را نبود نقدینگی عنوان می کند و می گوید :‌ دلیل اصلی متوقف بودن این پروژه نبود بودجه بود و این کدپروژه ردیفی در بودجه در سال 1400 نداشت و مدیریت شهری گذشته هیچ بودجه‌ای برای این کار اختصاص نداده بود. که ما این کد پروژه را در بودجه آینده احیا می‌کنیم و دوباره در سال آینده برایش ردیف پیش بینی می کنیم  و فعالیت های اجرایی آغاز می شود .

آقا میری ادامه می دهد :‌فاز اول آن را می توانیم در حدود یک سال آینده  به بهره‌برداری برسانیم  و فازهای بعدی  هم دو تا سه سال زمان می‌برد؛ یعنی پروژه‌ای است که حدود چهارساله است.

او درخصوص این که دیگر ادامه به این پروژه به مجوزهای سازمان محیط زیست نیاز ندارد هم گفت : نیاز به مجوز محیط زیست دارد. نامه نگاری های آن هم انجام شده اما با محیط زیست توافق نهایی نشده است اما مشکلی هم وجود  ندارد زیرا پیش از این مذاکرات اش انجام شده و و فقط مانده که اعلام کنند از لحاظ اجرا مشکل ندارد و توافق شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید