پایین آمدن نرخ سود وام از مرز 23 درصد

ورود هزینه وام مسکن به شیب نزولی+ نمودار

کدخبر: ۴۷۸۸۶۹
اقتصادنیوز: در هفته اول اسفند ماه 1400 هزینه اوراق تسه شیب نزولی پیدا کرده ودر پایان هفته از مرز 23 درصد پایین آمد. این در حالی بود که در آغاز هفته اخیر این نرخ به سطح کم سابقه 24 درصد ارتقا پیدا کرده بود.
ورود هزینه وام مسکن به شیب نزولی+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، وام مسکن که در هفته های اخیر قله‌های بی سابقه‌ای را فتح کرده بود، اکنون در دومین هفته اسفندماه شیب نزولی پیدا کرده و دارد از رکوردهای خود دراین موعدعقب‌نشینی می‌کند.

در همین رابطه هزینه وام مسکن در بازار اوراق تسه روندی کاهشی پیدا کرده و با اینکه در ابتدای هفته در مرز 170 هزار تومان برای هرکدام از برگه های تسه قرار داشت در انتها به کانال 140 هزارتومان تقلیل پیدا کرد.

کاهش هزینه وام مسکن در هفته اول اسفند

قیمت اوراق تسه در اخرین روز هفته اول اسفند ماه برابر با 143 هزار و 585 تومان کشف شد. این قیمت در مقایسه ابتدای هفته کاهش قابل توجهی داشته و 16 درصد افت داشته است.

در این روز اگر متقاضیان مجرد خرید خانه درتهران می خواستند در سقف مجاز اقدام به خرید وام از بانک مسکن کنند، باید 40 میلیون تومان هزینه و متاهلین نیز 70 میلیون تومان به بانک مسکن پرداخت می کردند.

این در حالی است که این رقم درابتدای هفته برای مجردین برابر با 47 میلیون و 900 هزار تومان و برای متاهلین 82 میلیون تومان به ثبت رسیده بود.

البته این محاسبات با احتساب کاهش 50 درصدی هزینه وام انجام شده که بانک مسکن در ماه های اخیر در مورد خرید اوراق تسه اعمال کرده است.

وام مسکن

کاهش نرخ سود وام مسکن در هفته اول اسفند

نرخ سود همواره یکی از مهم ترین شاخص های بررسی وام مسکن در هر مقطع به حساب می آید. این نرخ به صورت اسمی در سطح 17.5 درصد عنوان شده بود که البته به نیمی از هزینه پرداختی وام از سوی متقاضیان برمیگردد. نیمی دیگر نیز نرخی معادل با 18 درصد داشته که از سوی بانک مسکن به متقاضیان اعطا می شود.

در همین رابطه محاسبه نرخ موزون در متقاضیان مجرد و متاهل در پایان هفته نخست اسفند ماه نشان می دهد این شاخص در ابتدای اهفته در سطح 24 درصد قرارداشته است.

کاهش قیمت اوراق تسه در این بازه در نهایت موجب شد تا نرخ سود نیز روندی نزولی پیدا کرده و درنهایت به 22.82 درصد تنزل پیدا کند.

با این حال، باوجود آن که هزینه اوراق تنزل یافته و موجب کاهش نرخ سود در این مقطع شده اما هنوز این سطح از وام در موقعیت افزایشی بوده و نسبت به ماه های قبل سطح بالایی به شمار می آید.

وام مسکن

 کاهش هزینه نهایی وام مسکن در هفته اول اسفند

درادامه شاخص سوم در بررسی آمارهای وام مسکن به هزینه نهایی این وام تعلق دارد. این هزینه نشان می دهد به غیر از پرداختی اول و دریافتی وام در هر روز، هزینه مازادی که متقاضیان مجرد طی 12 سال باید به بانک مسکن پرداخت کنند برابر با 380 میلیون تومان در روز 4 اسفند ماه بوده است. این هزینه برای متقاضیان متاهل نیز برابر با 650 میلیون تومان ثبت شده است.

این رقم برای متقاضیان مجرد در ابتدای این هفته برابر با 385میلیون و 700 هزار تومان و برای متاهلین معادل با 664 میلیون تومان به ثبت رسیده بود.

وام مسکن

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید