بررسی درخواست جدید شهردار پایتخت

ارزان سازی درخت کُشی درتهران!

کدخبر: ۴۸۶۷۹۱
اقتصادنیوز: شهردار تهران مدعی است که افزایش جریمه قطع درختان دردوره گذشته مدیریت شهری باعث شده که دیگر کسی جرات کاشت درخت نداشته باشد .
ارزان سازی درخت کُشی درتهران!

 به گزارش اقتصادنیوز سلیقه مدیران و تصمیم گیران تازه شهر درحفظ فضای سبز و باغات با مدیران پیشین تهران تفاوت قابل توجهی دارد.  اولین تغییر مهمی که شورای ششم به دنبال آن بود، نیز تغییر در مصوبه خانه باغ بود مصوبه ای که شورای پنجم جایگزین مصوبه برج باغ کرد. مصوبه‌ای که به گفته بسیاری از کارشناسان انگیزه ساخت‌وساز در باغات تهران و تخریب چندین هکتار باغ در تهران را فراهم کرد.

در دوره مدیریت پنجم شهر تهران جرایم قطع درختان افزایش قابل توجهی یافت .درآمد حاصل از آن نیز صرف تملک باغات و خرید زمین برای ایجاد فضای سبز عمومی می‌شد. با این حال به تازگی شهردار تهران از تدوین لایحه ای خبر داده که براساس آن جریمه قطع درختان کاهش پیدا می کند .

به گفته علیرضا زاکانی شورای شهر تهران در دوره گذشته جریمه قطع درختان را آن‌قدر بالا برده که دیگر کسی جرات نمی‌کند درخت بکارد. کسی که می‌خواهد  درخت بکارد، احساس می‌کند این درخت بلای جان خود او خواهد شد، لذا از دوستان شهرسازی می‌خواهیم لایحه‌ای به شورا بیاورند که این موضوع به صورت منطقی تعدیل شود.

کاهش جریمه قطع درختان درحالی پیشنهاد شده که هیچ گاه قوانین آسیب زنندگان به درختان به طور کامل اجرایی نشده است .

بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، قطع کردن و آسیب زدن به درختان علاوه بر جریمه می‌تواند برای متخلف زندان هم به همراه داشته باشد. براساس این قانون، بریدن، ریشه کن کردن، سوزاندن نهال، درخت، درختچه و بوته، کت زدن یا پی زدن، تیغ زدن و آتش افروختن در تنه درختان جنگلی و همچنین سربرکردن (قطع تاج درخت)، پوست کندن، شاخه زنی، سرشاخه زنی، شکستن، تهیه چوب، هیزم، زغال و محصولات فرعی از درختان بدون دریافت مجوز ممنوع است و مرتکب علاوه بر جبران خسارت و پرداخت جزای نقدی در صورت تکرار به سه تا ۹ ماه حبس تعزیری نیز محکوم می‌شود.

درسایر کشورها جرایم بسیارسنگین تری برای قطع درختان پیش بینی شده است به طوری که ممکن است طراحی یک ساختمان یا یک پروژه عمرانی را تغییر دهد .

در ایالات متحده آمریکا هم برای هرگونه آسیب به درختان از جمله زخمی کردن، قطع یا راه‌هایی برای خشک کردن آن‌ها قوانین سخت گیرانه‌ای وجود دارد و برای متخلف بین یک تا دو سال زندان در کنار جریمه نقدی در نظر گرفته شده است. در آمریکا، اگر شما شاهد قطع بدون مجوز درخت باشید و آن را اطلاع ندهید، جریمه خواهید شد.

آرش حسینی میلانی درگفت وگو با اکو ایران درخصوص این که آیا نگاه کسانی که معتقدند افزایش جرایم قطع درخت منجر به کاهش کاشت درخت و درخت هراسی ختم می شود توضیح می دهد .

او با بیان این که طبق قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها قانون گذار مجازاتی را برای قطع کنندگان درخت تعیین کرده است که شامل درختانی است که در باغ ها، فضای سبز داخل حیاط خانه و معابر عمومی قرار دارد گفت :‌ در تمام کشورها برای حفظ فضای سبز و درختان داخل شهری از تعدی و تجاوز جریمه های بازدارنده تعیین می کنند؛ عوارض یا جریمه در مورد قطع درخت ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد گاهی فرد می‌خواهد پروانه ساختمان بگیرد برای ملکی که تغییر کاربری داده و تعدادی درخت داخل این ملک است و تغییر کاربری هم دارای مجوز است طبیعتا از فضای سبز شهری کاسته می شود و عوارض قطع درخت  باید برای جبران این کسر درخت هزینه شود و شهرداری فضای سبز را در جای دیگری ایجاد کند و  یا گاهی اوقات صاحب یک باغ برای این که مقدمات تغییر کاربری در آینده را فراهم سازد به تدریج درختان را خشک می کند و عوارض و جریمه قطع درخت هم هر چقدر باشد برایش اهمیت ندارد چون فقط به سود خود در ساخت و ساز می اندیشد و فضای سبز شهری برایش مهم نیست.نباید برای این گونه تخلفات فقط به جریمه نقدی اکتفا کرد  و این جریمه نقدی بازدارنده کار اینها نیست. متاسفانه سیستم قضایی ما به این سمت نرفته که با متخلفان و متجاوزان حوزه فضای سبز از منظر  حفظ حقوق عامه برخورد کند.

او با اشاره به سخنان گروهی از مدیران و تصمیم گیران شهری که معتقدند افزایش عوارض قطع درخت در سطح شهر باعث خواهد شد که مردم درخت کمتری کاشته شود گفت: بحث اساسی این است که در تهران امروز،در عرصه ها و پهنه های شهری و ملک های خصوصی تا چه میزان امکان کاشت درخت وجود دارد؟ما در شرایطی هستیم که در بافت های شهریمان امکان ایجاد فضای سبز متمرکز و قابل استفاده برای عموم مردم یا حتی باغچه های کوچک به دلیل تراکم های ساختمانی  نداریم؛ بنابراین این استدلال قابل تامل است که گفته می شود برای جبران سرانه های فضای سبز ،مردم درختکاری کنند ، اصلا باید دید آیا دیگر عرصه ای برای درختکاری فضای سبز داخل شهر مانده است؟. در شرایطی به سر می بریم که شهرداری باید باغات باقی مانده را تملک کند و حتی زمین و ساختمان در بافت فرسوده را تملک کند و پارک ایجاد کند. این که انتظار داشته باشیم مردم سرانه فضای سبز شهر را با کاشت درخت در یک فضای بسیار محدود افزایش دهند پاسخگوی مسائل آسایشی شهر تهران یا تاب آوری آن در برابر تغییرات اقلیم نیست.

میلانی با اشاره به این که هزینه قطع درخت نسبت به هزینه ساخت و ساز بسیار ناچیز است ،گفت: تجمیع منابع مالی حاصل از  این جرایم در حساب متمرکز و مستقل موثر ترین سازوکار در شرایط سخت فعلی ،برای تملک باغات در مناطق کمتر برخوردار یا خرید زمین برای ایجاد پارک که کار پر هزینه ای در شهر تهران است . تعدیل این جرایم اعتبارات برای تملک  باغات  را کاهش می دهد و برای جبران این کسری باید از منابع دیگری در بودجه شهرداری استفاده شود که در شرایط مالی فعلی به نظرم به سادگی منبعی که جریان نقدینگی پایدار و مطمئنی را تامین کند در دسترس نیست.حفظ درختان در شهر تهران با توجه به شرایط روبه وخامت اقلیمی بسیار حایز اهمیت است و  هر درخت یک سنگر در برابر گرمای طافت فرسا برای آسایش همه به ویژه سالمندان و کودکان در محیط های شهری است.

وی با تاکید براین که باید سیاست های بازدارندگی درحوزه قطع درختان افزایش پیدا کند گفت :‌ در مورد کسانی که به حقوق عامه شهر تجاوز می کنند و درختان را قطع می کنند این بازدارندگی باید هم  جنبه های قضایی داشته باشد  و هم جریمه هایی مالی را شامل شود. همچنین در جهت تشویق و علاقمندسازی صاحبان  باغات، باید مسیری که شورای پنجم در مورد کاربری های سازگار با باغ شروع کرد ، ادامه پیدا کند و حق انتقال و توسعه بایستی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. تا جایی که می دانم در شورای ششم روی این موضوع کار می شود تا راهکارهای جایگزین را بیاورند؛ بنابراین هم باید جنبه های تشویقی و هم جنبه های بازدارنده تقویت شود. این که جنبه های بازدارنده را کاهش دهیم به امید این که در آینده  درختکاری محدودی،  انجام شود راهکار قابل اتکایی نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید