سازمان بهداشت جهانی گزارش داد

ایران در میان 10 کشور نخست فهرست آلودگی هوا

کدخبر: ۱۰۶۶۱۹
در سال 2013 میلادی شاخص آلودگی هوا در ایران برابر با 124 بوده است که 53 واحد بیشتر از متوسط جهانی بود و ایران را در زمره کشورهایی قرار داد که دارای هوایی «ناسالم برای گروه های حساس» هستند.
ایران در میان 10 کشور نخست فهرست آلودگی هوا

به گزارش «اقتصادنیوز» به نقل از سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 میلادی ایران هشتمین کشور دنیا از نظر آلودگی هوا در دنیا بوده است. شاخص آلودگی هوا در ایران در سال گذشته میلادی برابر با 124 بوده است و در بازه «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشته است. متوسط شاخص آلودگی هوا در دنیا در سال گذشته برابر با 71 بوده و شاخص آلودگی هوا در ایران 53 واحد بیشتر از این شاخص در دنیاست.

بر اساس این گزارش، در صورتی که شاخص آلودگی هوا بین 0 تا 50 باشد هوا «پاک» است و اگر بین 50 تا 100 باشد هوا «سالم» به حساب می‌آید. شاخص بین 100 تا 150 به معنای هوای «ناسالم برای گروه‌های حساس» و بالغ بر 150 هم به معنای «ناسالم» خواهد بود.

در سال 2013 کشورهایی که بیشترین آلودگی هوا را داشتند به ترتیب عبارتند از مغولستان، بوتسوآنا و پاکستان. در این سال شاخص آلودگی هوا در مغولستان برابر با 279 و برای پاکستان برابر با 198 بوده است. امارات متحده عربی در این رده‌بندی در جایگاه هفتم قرار دارد و شاخص آلودگی هوا در این کشور برابر با 132 است. چین که در سال‌های گذشته بارها در مورد آلودگی هوا مورد توجه قرار گرفته، در این رده‌بندی در جایگاه شانزدهم دنیا قرار داشت و شاخص آلودگی هوا در این کشور برابر با 98 بود.

طبق این گزارش پاک‌ترین هوای دنیا به چهار کشور کانادا، استرالیا، مائوریتوس و استونی تعلق داشت و این کشورها در سال 2013 میلادی شاخصی کمتراز 13 داشتند. شاخص آلودگی هوا در آمریکا برابر با 18 و در کشور ژاپن برابر با 22 بوده است. این شاخص در روسیه نیز برابر با 32.5 بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید