مقابله جهانی با پیامدهای اقتصادی کرونا؛

افزایش 650 میلیارد دلاری ذخایر صندوق‌بین‌المللی‌پول

کدخبر: ۴۲۲۶۶۷
صندوق بین المللی پول اعلام کرد هیئت مدیره این صندوق افزایش 650 میلیارد دلاری ذخایر را مورد بحث و بررسی قرار داده است، گفتگوهایی که احتمالا در ماه اگوست به نتیجه می‌رسد.
افزایش 650 میلیارد دلاری ذخایر صندوق‌بین‌المللی‌پول

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از عرب‌نیوز، صندوق بین‌المللی پول با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئت مدیره این صندوق روز جمعه پیشنهاد 650 میلیارد دلاری ذخایر اضطراری خود را مورد بحث قرارداده و این دلالت بر گام گذاشتن در فرآیندی است که انتظار می‌رود در ماه آگوست به اتمام برسد.

گری رایس، سخنگوی صندوق بین‌المللی پول در این بیانیه اظهار کرده، تخصیص جدید اعتبارات ذخیره صندوق بین‌المللی پول یا این حق برداشت ویژه ، بزرگ‌ترین مبلغ در تاریخ این صندوق است. هدف از این کار، کمک به آسیب‌پذیرترین اعضای وام‌دهنده جهانی در زمینه همه‌گیری ویروس کووید-19 و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن است.

طی ماه جاری (میلادی)، رهبران گروه جی-7  از پیشنهاد افزایش ذخایر اضطراری صندوق بین‌المللی پول استقبال و از حمایت خود را از هدف جهانی تأمین 100 میلیارد دلار برای کمک به آسیب‌پذیرترین کشورها اعلام کردند.

پس از جلسه‌ی روز جمعه‌ی هیئت مدیره صندوق، کریستالینا جورجیوا مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول گزارشی در مورد تصمیم هیئت مدیره برای افزایش ذخیره صندوق تهیه کرده که انتظار می‌رود در اواسط ژوئیه توسط هیئت اجرایی مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به این‌که پیشنهاد شده تخصیص حق برداشت ویژه جدید از اواخر ماه اگوست به اجرا در آید، اگر هیئت مدیره این مسئله را تصویب کند، مصوبه جهت به رای گذاشتن به هیئت رئیسه ارجاع می‌شود.

گروه 20 (متشکل از بیست اقتصاد بزرگ دنیا) در ماه آوریل، با مشاهده نشانه‌هایی مبنی بر این‌که اقتصادهای پیشرفته در مقایسه با کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته‌تر بسیار سریع‌تر به بهبودی پیامدهای ناشی از همه‌گیری بیماری دست می‌یابند، از رشد ذخایر حمایت کردند.

از آن‌جا که موجودی صندوق بین‌المللی پول، بر اساس سهم آن‌ها در وام دادن، بین اعضا تقسیم می‌شود، کشورهای ثروتمند از این بابت بیش‌ترین سود را کسب خواهند کرد و تنها 7 درصد (در حدود 42 میلیارد دلار) از کل هزینه نصیب 44 کشور فقیرتر می‌شود.

برای کمک به کشورهای فقیرتر، ایالات متحده و دیگر کشورهای گروه هفت خواهان جمع آوری 100 میلیارد دلار  از کشورهای ثروتمندتر و هدایت برخی از ذخایر تازه ایجاد شده خود یا تخصیص وام‌های بی‌بهره مستقیم به این کشورها شده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید