گذری به تاریخ در امتداد مهمترین کشورهای جنوب تا شرق ایران

کدخبر: ۳۰۶۳۶۳
هر زمان بخواهیم به اطراف ایران بنگریم، سه کشور چین، هندوستان و امارات، همیشه نظر و توجه ما را در گردشگری به خود می کنند. با سفر به این سه کشور مکان هایی وجود دارند که در بازدید از آن ها شما را به گذشته و قدمت آن کشور خواهند برد. در اینجا برخی از مهمترین جاذبه های گردشگری تاریخی چین، هند و امارات را به شما معرفی می کنیم. در سفر به این کشورها از آن ها غافل نشوید.
گذری به تاریخ در امتداد مهمترین کشورهای جنوب تا شرق ایران

امارات، تاریخی نه چندان دور

گردشگری از مسائل بسیار مهم شهر دبی در کشور امارات متحده عربی به منظور وارد کردن ارز و همچنین محکم کردن پایه های اقتصاد این کشور می باشد. در سال ۲۰۰۷ میلادی دبی در میان شهرهای پربازدید جهان رتبه هشتم را به خود اختصاص داده بود. اکثر جاذبه های گردشگری و همچنین بناهای قدیمی و تاریخی دبی مورد علاقه همه ی سلیقه ها هستند، اما برخی از جاذبه های تاریخی آن از سایر مکان های گردشگری طرفداران بیشتری دارند.

خانه تاریخی شیخ سعید آل مکتوم دبی

خانه شیخ سعید آل مکتوم دبی، نزدیک دهانه خور و در کنار تونل شندغه واقع شده است. این خانه محل سکونت حاکم پیشین دبی، بوده و در سال ۱۸۹۶ ساخته شده است و در زمان شیخ مکتوم بن حشر آل مکتوم بنا شده و تا زمان حاکم شیخ سعید آل مکتوم که در سال ۱۹۵۸ میلادی فوت کرده ‌است، مقر حاکم بوده ‌است. در حدود ۳۶۰۰ متر مربع، مساحت این ساختمان می باشد.

همچنین در سال ۱۹۸۶ میلادی نیز بازسازی شده است. این خانه در حال حاضر به یک موزه برای نمایش دادن تاریخ دبی تبدیل شده است. به عنوان مثال این موزه مجموعه ای از عکس های تاریخی شیخ های دبی و روش زندگی در دبی را نشان می دهد که در عصر امروزی دچار تغییرات زیادی شده ند. همچنین مجموعه ای ارزشمند از اسناد تاریخی و رسمی درباره امارات دبی، جواهرات گران قیمت، سکه، تمبر و... مربوط به دوره های تاریخی در این موزه وجود دارند.

این نمایشگاه ها در ۹ محوطه قرار گرفته اند که از جمله آن ها، تاریخچه ی خانه شیخ سعید آل مکتوم، خاندان آل مکتوم، دبی زمان قدیم، زندگی دریایی، مناظر دبی، زندگی اجتماعی در دبی، سکه ها و تمبرها، اسناد تاریخی و نقشه ها می باشند و جزء ده مکان دیدنی برای گردشگران تور دبی به شمار می رود.

1

نمایش تاریخ دبی در قدیمی ترین ساختمان آن

موزه دبی در قلعه الفهیدی واقع شده که این قلعه در سال ۱۷۸۷ برای حفاظت از خور دبی در مقابل حملات ساخته و در سال  ۱۹۷۰  تبدیل به موزه شده است. قلعه الفهیدی قدیمی ترین ساختمان در دبی است که نه تنها برای محفاظت از شهر، بلکه برای نگهداری مهمات و زندانی مجرمین از آن استفاده می شده است.

در این موزه انواع عتیقه و مصنوعات کشورهایی که با دبی تجارت می کردند و همچنین موزه ماکت های سه بعدی مینیاتوری که مکان باستانی القصیص که یک شهر قدیمی در دبی با قدمت ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد است را نشان می دهد. قلعه الفهیدی مربعی شکل است که در سه گوشه ساختمان برج های آن قرار گرفته اند.

این قلعه از سنگ های مرجانی و ملات ساخته شده است. در ورودی قلعه، دو در آهنی بزرگ قرار گرفته و دروازه اصلی آن با دو توپ بزرگ تزیین شده است، در مرکز آن یک حیاط بزرگ وجود دارد که قایق سنتی در آن قرار گرفته است. یکی دیگر از جاذبه های این موزه خانه تابستانی عریش است که  برای ساخت آن از برگهای نخلی که به هم بافته شده استفاده کرده اند.

این خانه تابستانی نشان دهنده آن است که در قدیم چگونه خانه ها بدون استفاده از تکنولوژی مدرن امروزی خنک می شدند و همچنین نمونه ای از این است که چگونه هال، اتاق خواب و آشپزخانه در زمانهای قدیم ساخته می شدند. بزرگترین ماکت این موزه درباره دریا و راه های دریانوردی بوده که شناورهای چوبی و اینکه چگونه ماهی گیری در آن دوره انجام می شده را نشان می دهد. شناورهای چوبی نقش بسزایی در تاریخ امارات دارد.

2

چین، قدمتی به وسعت دیوار معروفش

چین به لطف ابعادی که دارد یک مقصد توریستی و دامنه ای بی حد و حصر را برای یک گردشگری عالی ارائه می دهد. برای کسانی که به عنوان گردشگران تور چین تصمیم می گیرند از طریق یک کشتی مسافرتی لوکس از تنگه های زیبای یانگ تسه به یک شهر شلوغ بروند یا به دنبال آرامش در یک معبد باستانی هستند، دیدن بناهای بی نظیر این کشور بسیار ارزشمند است.

معبد بهشت چین، معبدی وسیع در پکن

معبد بهشت یکی از مکان های دیدنی پکن در سرزمین پر قدمت چین به شمار می رود. این بنا، 2،700،000 متر مربع مساحت دارد و در سال 1420 در دوران سلسله مینگ به منظور قربانی کردن برای خدایان ساخته شد که از شهر ممنوعه هم بزرگتر می باشد.

اگر رو به روی دروازه و روی سنگ اول بایستید و صحبت کنید انعکاس صدای خود را می شنوید. به همین ترتیب اگر بر روی سنگ دوم و سوم بایستید به ترتیب دو و سه انعکاس خواهید شنید. علاوه بر این، نقاط دیدنی و جذاب دیگری نیز در این قصر وجود دارد که از بین آن ها می توان  به سرو 9 اژدها اشاره کرد.

علت این نام گذاری به دلیل شاخه های تو در توی آن است که گویی 9 اژدها به هم تابیده شده اند،  قدمت این درخت سرو بیش از 500 سال است. دو لایه دیوار در اطراف این معبد وجود دارد که آن را به دو قسمت محوطه داخلی و خارجی تقسیم می‌نماید.

ساختمان اصلی معبد شامل تالار دعای برداشت محصول، گنبد آسمان پادشاهی و محرابی مدور می‌باشد. تالار دعای برداشت محصول دارای سه دایره متحد المرکز از ستون های چوبی عظیم است که نمادی از چهار فصل، 12 ماه و 12 ساعت در روز می باشد.

گنبد آسمان پادشاهی یک ساختمان دایره ای کوچک تر است که بدون استفاده از الوار ساخته شده و دارای گنبد زیبایی می باشد. محراب مدور سه لایه تراس سنگی سفید دارد که توسط دو مجموعه دیوار مربعی در خارج و دیواری دایره ای شکل در داخل احاطه شده که نمادی از زمین مربع و آسمان اطراف آن است.

3

معبد لاما (کاخ یونگه) چین

معبد لاما (کاخ یونگه) چین یکی از معروف ترین معابد شهر پکن چین بوده که در سال  ۱۶۹۴ ساخته شده است. مساحت این معبد ۶۶٫۴۰۰ مترمربع  ومحل  زندگی سومین پادشاه سلسله کینگ محسوب می شد است که در سال ۱۷۴۴ نام آن از کاخ یونگه به معبد لاما تغییر یافت.

معبد لاما با کاشیهای لعاب دار زرد رنگ و سقفی قرمز رنگ تزیین شده است. مجسمه ۲۶ متری مایتریا بودا نیز در این معبد قرار دارد. معبد لاما پکن ۵ سالن اصلی (سالن پادشاهان آسمانی، سالن هماهنگی و صلح، سالن برکات سرمدی، سالن چرخ دراما، سالن شادی بی نهایت) دارد که سالن اصلی آن در محور شمال به جنوب قرار گرفته و به غیر از سالن اصلی، مجموعه ای از مجسمه های بوداهای تبتی برنزی در این معبد نگهداری می شود که بیشتر آنها از سلسله ی کینگ می باشند. درختان سرو و کاج  سرسبز اطراف محوطه این معبد نقش زیادی در ایجاد حس معنوی و عرفانی در فضای این بنا دارد. کاخ یونگه خصوصیات اقوام مختلف از جمله منچوری‌ها، قوم هان، مغولستان و تبت را در خود نهفته است.

4

هندوستان، سرزمین تضادها

هند سرزمین پر جنب و جوش و متفاوتی از تضادهای شگفت انگیز است که در آن هر دو جهان سنتی و مدرن با یکدیگر ملاقات می کنند. هفتمین کشور بزرگ جهان از نظر منطقه و دومین کشور از نظر جمعیت هند است و دارای میراث غنی می باشد. نکات مهم برای گردشگران تور هند، فرصتی برای تجربه بازدید از مجموعه اماکن مقدس و برخوردهای معنوی است، در حالی که دوستداران طبیعت از سواحل زیبا، پارک های سرسبز آن و پناهگاه های حیات وحش لذت می برند.

معبد هارماندیر صاحب، مقدس ترین عبادتگاه سیک ها

هارماندیر صاحب یا معبد طلایی Harmandir Sahib یکی از مقدس ترین زیارتگاه های سیک ها می باشد که با ترکیبی از سبک هندو و اسلامی ساخته شده و مکانی بسیار شگفت انگیز و زیباست و نه تنها مردم هند بلکه مردم سایر نقاط جهان با مذهبهای مختلف را مجذوب خود کرده است.

این معبد طلایی زیبا  در امریتسار، پنجاب هند واقع شده است. اطراف این معبد دریاچه ای قرار دارد که به زیبایی آن افزوده است. قست بالای و رویی این بنا پوششی از طلا است و قسمت مرمری پایین آن منبت کاری های با طرح گل و حیوانات حک شده، اما گنبد طلایی آن به شکل گل نیلوفر آبی است که سمبل از پاکی برای سیک بر روی آن حک شده است.

این معبد بارها توسط حمله اقوام مختلف تخریب و بعد از آن مجددا بازسازی شد و در نهایت مهاراج رنجیت پس از تاسیس امپراتوری سیک، آن را با سنگ مرمر و مس در سال 1809 بازسازی کرد و در 1830  آن را با طلا پوشش داد. معبد از نظر معنوی و عرفانی مهمترین محل عبادت در سیک ها است و دارای فضای عرفانی می باشد و طنین آواز نمازگزاران که کتاب مقدس سیک را می خوانند در  سراسر این  بنا به گوش می رسد.

6

کاخ ویکتوریا هند، کاخی هندی بریتانیایی

از دیگر جاهای دیدنی هند می توان کاخ ویکتوریا در شهر کلکته را نام برد. این بنا یادبودی از ملکه ویکتوریا – ملکه ی پادشاهی بریتانیا که هند نیز زیر نظر او اداره می‌شد ساخته شده بود. این کاخ  با الهام از سبک هندی و استفاده از عناصر گورکانی توسط سر ویلیام امرسون طراحی و ساخته شده است.

همچنین داخل کاخ ویکتوریا موزه ای شامل مجموعه ی بزرگی از خاطرات مربوط به ملکه ویکتوریا و حضور بریتانیا در هند و همچنین چند نمایشگاه‌ دیگر است. پس از استقلال هند در سال ۱۹۴۷ بخش‌های دیگری نیز به این بنای یادبود افزوده شد که شامل گالری رهبر ملی، پرتره ها و آثار مربوط به استقلال هند می‌شود.

در ساخت این کاخ سنگ‌های شهر ماکرانای هند استفاده شده با مساحتی بیش از ۷ هزار مترمربع و ارتفاع ۵۶ متر، به سبک ایتالیایی قرن 19 که به دلیل، دیوارهای مرمری سفید، گنبد و برج هایی که اطراف ‌آن ساخته شده است آن را شبیه به تاج محل کرده است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید