متن کامل دستورالعمل اجرایی تأمین مالی بنگاه­های اقتصادی در سال 1399

کدخبر: ۳۶۶۸۷۳
اقتصادنیوز: دستورالعمل اجرایی تأمین مالی بنگاه­های اقتصادی در سال 1399 امروز ابلاغ شد.
متن کامل دستورالعمل اجرایی تأمین مالی بنگاه­های اقتصادی در سال 1399

به گزارش اقتصادنیوز متن کامل این ابلاغیه به این شرح است:

باسمه تعالی

دستورالعمل اجرایی تأمین مالی بنگاه­های اقتصادی در سال 1399

در راستای تداوم حمایت از بنگاه‌های اقتصادی فعال و نیز تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های در دست اجرا و اولویت‌دار در سال جهش تولید و با توجه به نامه شماره 114260/99 مورخ 18/4/1399 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران(تصویر پیوست)، جهت هموارسازی مسیر تولید ملی و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در راستای تحقق شعار سال 1399 (جهش تولید)، به‌منظور تأمین تسهیلات لازم برای نگهداشت و افزایش تولید و اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی، نوسازی و بازسازی بنگاه‌ها و صنوف تولیدی و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از 60%، با شرایط مندرج در این دستورالعمل تخصیص می‌یابد.

 

ماده 1) تعاریف

1-1- کارگروه ملی: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید موضوع ماده «61» قانون الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید مصوب 30/2/1397 مجلس شورای اسلامی؛

1-2- کارگروه استانی: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید موضوع ماده «61» قانون الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید مصوب 30/2/1397 مجلس شورای اسلامی؛

1-3- سازمان استانی: هریک از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت (دبیرخانه کارگروه استانی)، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌ها.

1-4- کمیته بررسی: کمیته‌ای متشکل از نمایندگان استانداری، سازمان‌های استانی، بانک‌ عامل، شرکت شهرک‌های صنعتی استان و عنداللزوم نماینده دستگاه‌(های) نظارتی با تشخیص استاندار محترم، که در هر یک از بخش‌های ذیربط (صنعت، معدن، صنوف تولیدی، کشاورزی و صنایع تبدیلی مرتبط، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) به‌طور مستقل، جهت بررسی و پذیرش اولیه درخواست‌ متقاضیان تشکیل می‌شود.

تبصره: تشکیل کمیته بررسی به‌صورت مشترک بلامانع است.

1-5- دامنه شمول: بنگاه‌های اقتصادی دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، صنوف تولیدی دارای مجوز براساس قانون نظام صنفی کشور و مراکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی و واحدهای فنی و مهندسی که در زمان درخواست تسهیلات، تعداد کارکنان آنها تا 100 نفر باشد و طرح‌های نیمه‌تمام تولیدی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60% و با پیش‌بینی اشتغال تا 100 نفر.

تبصره: براساس تصمیمات چهل و نهمین جلسه کارگروه ملی در حضور معاون اول محترم رییس‌جمهور در تاریخ 9/4/1397، واحدهای با کارکنان بیش از 100 نفر، درصورت تصویب کارگروه استانی و تأیید کارگروه ملی، مشمول ضوابط این دستورالعمل خواهند بود.

1-6-  بانک عامل: بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی که به موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است.

1-7- سامانه: سامانه اینترنتی بهین‌یاب، به نشانی www.behinyab.ir که ثبت درخواست متقاضیان از طریق آن صورت می‌گیرد و قابلیت ارایه آمارها و گزارش‌‌های مورد نیاز مدیریتی را در هر لحظه دارد.

ماده 2) اهداف

2-1- تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی مشمول، از طریق منابع داخلی بانک‌های عامل جهت تقویت تحرک اقتصادی در بنگاه‌هایی که به‌علت محدودیت در تأمین نقدینگی امکان فعالیت کامل آنها وجود ندارد و با دریافت تسهیلات امکان تثبیت و یا افزایش اشتغال و تولید آنها فراهم می‌شود.

2-2- تأمین تسهیلات مورد نیاز جهت بازسازی و نوسازی بنگاه‌های اقتصادی و صنوف تولیدی مشمول جهت کاهش مصرف و شدت انرژی و آلایندگی، افزایش بازدهی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و رقابت‌پذیری آنها.

2-3- تأمین تسهیلات موردنیاز جهت تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌‌تمام تولیدی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60% و یا معادن دارای پروانه بهره‌برداری؛

اولویت اصلی پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل، آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی است که عمدتاً دارای مشکلات نقدینگی بوده و از لحاظ ظرفیت تولید، دانش‌فنی، توان مدیریت و بازار، مشکلی که مانع راه‌اندازی یا افزایش تولید باشد، نداشته و با دریافت این تسهیلات قادر به راه‌اندازی سریع، انجام نوسازی و بازسازی لازم و تثبیت و یا افزایش تولید و اشتغال باشند. همچنین میزان تسهیلات قابل پرداخت به هر بنگاه‌ اقتصادی، براساس نیاز واقعی بنگاه و تأیید کارگروه استانی خواهد بود.

ماده 3) فرایند اجرا

3-1- اطلاع‌رسانی کامل با استفاده از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود، توسط سازمان‌های استانی به بنگاه‌های اقتصادی مشمول، جهت ثبت‌نام در سامانه؛

3-2- ثبت درخواست تسهیلات بنگاه‌های اقتصادی مشمول این دستورالعمل، در فرایندهای پیش‌بینی‎‌شده در سامانه؛

3-3- تشکیل جلسات منظم و مستمر کمیته‌های بررسی جهت رسیدگی به درخواست‌های دریافتی از طریق سامانه و ارائه گزارش به کارگروه استانی؛

3-4- تشکیل جلسات منظم و مستمر کارگروه استانی، حتی‌المقدور با حضور استاندار محترم، جهت بررسی و تصویب درخواست‌های پذیرش‌شده، مطابق گزارش کمیته‌های بررسی؛

3-5- ابلاغ مصوبات کارگروه استانی به بانک‌های عامل توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، به‌عنوان دبیر کارگروه استانی؛

3-6- ارجاع سریع و منظم درخواست‌های ابلاغ‌شده به شعب بانک عامل و اعمال حداکثر مساعدت در بررسی، تصویب، انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی، با توجه به مفاد دستورالعمل شماره 114260/99 مورخ 18/4/1399 بانک مرکزی و ظرفیت‌های قانونی موجود توسط بانک‌های عامل؛

3-7- لازم است کلیه اقدامات صورت‌گرفته از ابتدا تا انتهای هر یک از فرایندها، اعم از بررسی تقاضا، معرفی، تصویب، انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات توسط مسئولان مربوط، در سامانه ثبت شود، تا امکان پایش لحظه‌ای اقدامات فراهم گردد.

3-8- عدم پذیرش و یا عدم تصویب درخواست بنگاه‌های اقتصادی در هر یک از مراحل فرایندها، می‌بایست با ذکر دلایل، توسط مسئولان مربوط، در سامانه ثبت شود.

ماده 4) وظایف بنگاه‌ اقتصادی

بنگاه اقتصادی متقاضی تسهیلات، موظف است درخواست خود را در فرایند مربوط، با درج اطلاعات صحیح در سامانه ثبت نموده و پس از ارائه مدارک لازم به کمیته بررسی، حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تصویب و معرفی به بانک عامل، مدارک و مستندات درخواستی را به بانک عامل ارائه نماید. همچنین موظف است تسهیلات دریافتی را در راستای نیل به اهداف تعیین‌شده مصرف نماید.

ماده 5) وظایف عوامل اجرایی

5-1- استانداری موظف به هماهنگی و پیگیری تشکیل منظم و مستمر جلسات کارگروه استانی و حصول اطمینان از ضمانت اجرای مصوبات کارگروه استانی است تا اهداف پیش‌بینی‌ شده، محقق شود.

5-2- هر یک از سازمان‌های استانی اعم از صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف به تشکیل کمیته‌ بررسی مرتبط بوده و مسئولیت پیگیری روند تخصیص و پرداخت تسهیلات در بخش ذیربط را عهده‌دار خواهند بود.

5-3- بانک‌های عامل موظفند ضمن ارجاع سریع و منظم درخواست‌های ابلاغ‌شده به شعب خود و با توجه به ظرفیت‌های قانونی موجود و مفاد دستورالعمل شماره 114260/99 مورخ 18/4/1399 بانک مرکزی، حداکثر مساعدت را در بررسی، تصویب، انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی، به‌عمل آورند و کلیه اقدامات صورت‌گرفته برای هریک از متقاضیان را در سامانه ثبت نمایند.

5-4- بانک‌های عامل می‌بایست، صرفاً از طریق ستاد مرکزی مستقر در استان تهران، اطلاعات مربوط به پرداخت مستقیم به بنگاه‌های اقتصادی موضوع بند 1-5 این دستورالعمل را (متناسب با تسهیلات پرداختی در فرایندهای سامانه، از نظر تعداد و مبلغ)، در قالب جدول اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌صورت ماهیانه و از طریق دسترسی‌های ایجاد شده، به سامانه ارسال نمایند تا پس از بررسی، در ستون مربوط به پرداخت مستقیم آنها ثبت گردد.

ماده 6) نظارت

به‌منظور پایش اثربخشی پرداخت تسهیلات برای تحقق اهداف تعیین‌شده (تثبیت و یا افزایش اشتغال و تولید)، کمیته نظارت با مسئولیت نماینده سازمان‌های استانی در هر یک از بخش‌های ذیربط (صنعت، معدن، صنوف تولیدی، کشاورزی و صنایع تبدیلی مرتبط، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) به‌طور مستقل و با عضویت نمایندگان استانداری، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکت شهرک‌های صنعتی استان و بانک عامل حسب مورد و عنداللزوم نماینده دستگاه‌(های) نظارتی با تشخیص استاندار محترم، موظف است پس از پرداخت تسهیلات به بنگاه اقتصادی، نسبت به بازدید و تکمیل فرم مربوط در سامانه اقدام نماید. گزارش‌های تحلیلی وضعیت پرداخت تسهیلات و اثربخشی آن، از طریق ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سطح ملی و استانی منتشر می‌شود.

تبصره: تشکیل کمیته نظارت به‌صورت مشترک بلامانع است.

ماده 7) سایر موارد

7-1- نظارت کلی بر حسن اجرای این دستورالعمل در بخش‌ کشاورزی و صنایع تبدیلی مرتبط، برعهده معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بوده و در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برعهده معاونت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. همچنین در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت، نظارت کلی بر حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و هرگونه تغییر و اصلاح موردی دستورالعمل توسط آن معاونت ابلاغ خواهد شد.

7-2- این دستورالعمل در (7) ماده و 3 تبصره تنظیم و توسط سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب و جهت اجرا، به استانداران محترم به‌عنوان رؤسای کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها، ابلاغ شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید