ابطحی: جریان تندرو تحمل هیچ نظر مخالفی را ندارد

رفتارشناسی اقدام تندروها در جسارت به مراجع‌تقلید

کدخبر: ۴۵۰۹۹۸
اقتصادنیوز: محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز معتقد است جریان تندروی داخل کشور از هیچ اقدامی برای حذف نظرات مخالف خود فرو گذار نخواهد بود.
رفتارشناسی اقدام تندروها در جسارت به مراجع‌تقلید

به گزارش اقتصاد نیوز ، پس از انتقادات تند و تیز روزنامه کیهان به آیت‌الله سیدعلی سیستانی، انگار قبح جسارت به ساحت مراجع عظام تقلید در کشور از بین رفته است و در تازه‌ترین اقدام، سایت «رجانیوز» با انتقاد شدید به آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی برای ایشان تعیین تکلیف نیز کرده است.

نوع کنش جریان تندروی داخلی در کشور این موضوع را روشن می‌سازد که پشت پرده سیاسی این جریانات بسیار قوی است و حتی بخش‌های حاکمیتی نیز چندان یارای مقابله با آنها را در برخی موارد ندارند.

محمدعلی ابطحی به عنوان عضوی از مجمع روحانیون مبارز با رفتارشناسی این جریان می‌گوید؛ جریان تندرو در کشور تحمل هیچ نظر مخالفی را ندارد حتی به جایگاه والای مراجع عظام تقلید نیز اعتنایی ندارد.

او تاکید می‌کند؛ موضوع حمله به ساحت آیت الله صافی گلپایگانی تنها یک نمونه از اقدامات بی‌شمار در قبال افراد و گروه‌ها است و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

جریان تندرو تمام تریبون‌ها را برای خود می‌خواهد

محمد علی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در خصوص جدیدترین اقدام جریان تندروی داخلی، اظهار داشت: جریانات تندرویی که آیت الله صافی گلپایگانی را مورد هجمه قرار دارند، تصور می‌کنند که محور عالم هستند و فکر می‌کنند از تمامی تریبون‌ها تنها باید صحبت‌های آنها تکرار شود.

وی بیان داشت: کار به جایی رسیده که اگر سخنی مخالف با اندیشه‌های این جریان مطرح شود، آنها فرد و یا گروه مذکور را مورد حمله قرار می‌دهند و برای ایشان جایگاه افراد نیز هیچ فرقی ندارد.

این روحانی اصلاح‌طلب با اشاره به سابقه جریان تندرو در هتک حرمت افراد و گروه‌ها، عنوان داشت: روشی که جریان موجود در کشور در قبال مواضع مخالف خود در پیش گرفته معطوف به بازه زمانی مشخصی نیست و این بد اخلاقی سیاسی ‌پیش از این نیز سابقه داشته است.

محمد علی ابطحی

ابطحی با ذکر چند مثال، یادآور شد: تاکنون اندیشمندان و شخصیت‌های زیادی مورد حمله جریان تندرو داخلی قرار گرفته‌اند. نکته مهم این است که به دلیل جایگاه بالایی که حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دارند، توجه اقشار و مختلف و رسانه‌ها به این بدرفتاری سیاسی جلب شد، در حالیکه این دست از اقدامات تازگی ندارد.

کیهان و امثالهم رسانه جریان تندرو شده‌اند

عضو مجمع روحانیون مبارز تأکید کرد: این جریان به راحتی از طریق رسانه‌هایی شبیه به روزنامه «کیهان» به افراد مختلف حمله می‌کند و اهداف تخریبی خود در قبال ایشان را به کار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا جریان تندروی داخلی سخنان آیت الله صافی گلپایگانی را برنتابند، بیان داشت: جریان حاضر در کشور ما همواره مدعی بود که بدنه حوزه علمیه سکولار شده و به مسایل سیاسی ورود نمی‌کند. اما شاهد بودیم اعلام موضع سیاسی مرجع عالیقدر حضرت آیت صافی گلپایگانی بشدت مورد حمله این گروه قرار گرفت.

ابطحی تصریح کرد: رفتارشناسی جریان تندرو ثابت می‌کند که آنها انتظار دارند حتی مراجع عظام تقلید نیز آن چیزی را بیان کنند که مطلوب ایشان است. نکته اصلی اینجاست که اگر این افراد جایگاه مراجع را قبول داشتند، نظرات ایشان را نیز می‌پذیرفتند.

افراد متدین در برابر جسارت به مراجع سکوت نمی‌کنند

این روحانی اصلاح‌طلب در خصوص حمایت جریانات مختلف سیاسی از جایگاه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی نیز گفت: قطعا دلیل واکنش افراد و جریانات سیاسی نسبت به موضوع پیش آمده می‌تواند متفاوت باشد، اما آنچه مسلم است؛ آن بخشی از جامعه متدین که دین خود را با نگاه به مراجع عظام تقلید حفظ می‌کنند، در مقابل این دست از جسارت‌ها سکوت نمی‌کنند.

ابطحی در مواجهه با این پرسش که راه مقابله با جریان تندروی داخلی چیست، بیان داشت: جریان حاضر در کشور همواره تلاش داشته تا تمامی ارکان قدرت را به دست بگیرد. امروز شاهد هستیم که بسیاری از همفکران این جریان در بخش‌های مختلف به قدرت رسیده‌اند، اما چون این جریان هیچ ایده و برنامه مشخصی ندارد، هنوز تلاش می‌کند با دست اندازی و تعرض به جایگاه افراد، کار خود را به پیش ببرد.

عزمی برای مقابله با جریان تندرو وجود ندارد

این روحانی اصلاح‌طلب در پایان تصریح کرد: هیچ عزمی برای مقابله با جریانات تندروی داخلی وجود ندارد و باید در آینده نیز منتظر اقدامات بعدی ایشان باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید