عبدالرضا فرجی‌راد، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل

غیر از روسیه سایر اعضای بریکس حاضر نیستند در مقابل دلار بایستند/ حل مسئله FATF رمز موفقیت ایران در بریکس

کدخبر: ۵۹۴۱۶۲
اقتصادنیوز: عضویت ایران در بریکس چقدر می‌تواند در آینده اقتصادی‌اش کارساز و تاثیرگذار باشد؟
غیر از روسیه سایر اعضای بریکس حاضر نیستند در مقابل دلار بایستند/ حل مسئله FATF رمز موفقیت ایران در بریکس

به گزارش اقتصادنیوز عبدالرضا فرجیراد، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره اهمیت عضویت در بریکس و دستاوردهای ایران در این نشست‌، تاکید کرد:حدود 20 سال است که بریکس توسط 5 کشور شکل گرفته است. اما در این دو دهه هنوز سازوکار جدی مالی و اقتصادی انجام نداده تا اعضای اصلی این سازمان کار جدی بکنند. ممکن است اعضای جدیدی را بپذیرند. نزدیک به 30 کشور تقاضای عضویت دادند و 5 کشور دعوت شدند تا اقدامات مقدماتی عضویت را انجام دهند. شاید با اضافه شدن این 5 کشور به بریکس تحرکی در فعالیت آن دیده شود. البته عربستان با وجود آنکه تقاضای عضویت داده بود بنا به دلایل خاص خود، اعلام کرده که باید عضویت در بریکس را بررسی کند.

فرجی‌راد  گفت: «در کشورهای عضو بریکس هم اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. برخی مانند روسیه می‌خواهند که جلوی دلار آمریکا بایستند. بعضی مانند هندی‌ها و حتی چینی‌ها و برزیلی‌ها در بیانیه‌ خود اعلام کردند که بریکس نمی‌خواهد در مقابل دلار یا گروه 7 بایستد. این کشورهایی که موضع نرم‌تری دارند کارهای گسترده اقتصادی و تجاری با غرب دارند. هندوستان تا دو دهه گذشته یک کشور فقیری بود و هنوز هم فقر در این کشور بیداد می‌کند اما با گشایش در رابطه اقتصادی با آمریکا و اروپا، توانستند 700 میلیون نفر را از زیرخط فقر دربیاورند. هند فقط در یک قلم صادرات نرم‌افزار به غرب و اروپا بیش از 200میلیارد دلار درآمد داشته است. این باعث شده که اقتصاد هندوستان متحول شود. با این شرایط هندوستان، اگر کار بریکس جلو برود، آمادگی دارد که در مقابل گروه 7 و دلار آمریکا بایستد؟»

عبدالناصر همتی: منافع بریکس برای ایران مربوط به میان مدت و بلندمدت است

این کارشناس بین‌الملل به چین نیز اشاره و تاکید کرد: «چین که حدود 1500 میلیارد دلار با آمریکا و اروپا – فقط 750 میلیارد دلار با آمریکا – رابطه اقتصادی دارد و مراوده‌اش با بقیه اعضای گروه 7 بیشتر می‌شود و نزدیک به 2000 میلیارد دلار در سال می‌رسد. آیا چین آمادگی دارد که بنا بر گفته بعضی از اعضای بریکس جلوی دلار بایستد و با گروه 7 مبارزه کند؟ برخی اعلام کردند که گروه بریکس می‌خواهد در مقابل گروه 7 بایستد. چین و هند با هم رقابت دارند و حتی در اجلاس آفریقای جنوبی دعوا شده است. ملاقاتی بین رئیس‌جمهوری هند و چین انجام شده است. یک طرف می‌گوید شما اول من را به این ملاقات دعوت کردید، آن یکی می‌گوید شما دعوت کردید. اگر روابط این دو کشور دوستانه بود این مسائل پیش نمی‌آمد. چین و هند رقیب هستند حتی در مناطق کوهستانی و مرزی هرچند سال یکبار با هم جنگ دارند.»

با پیوستن به بریکس و شانگهای آبی برای اقتصاد ایران گرم می‌شود؟

فرجی‌راد با اشاره به اینکه بریکس 40درصد جمعیت جهان و 20 درصد تولیدناخالص دنیا را دارد، گفت: «باید دید بعضی از اعضای بریکس که رابطه جدی با غرب دارند، چقدر حاضرند در سال‌های اول از منافع اقتصادی خودشان بگذرند. بالاخره غرب و گروه 7 هم بیکار نمی‌نشینند. وقتی بریکس اعلام می‌کند تصمیم دارد در مقابل یک سلطه بایستد، طرف مقابل هم تلاش می‌کند تا بریکس را تضعیف کند. باید منتظر ماند تا مشخص شود که بریکس می‌تواند این رقابت ژئوپلیتیکی را شکل دهد یا به عنوان سازمان اقتصادی باقی می‌ماند که اعضای آن می‌توانند همکاری‌های اقتصادی با هم داشته باشند. اشتباه است که انتظار داشته باشیم یک، دو و حتی سه سال دیگر و پس از عضویت در بریکس تحولی در اقتصاد کشور به وجود آید. ضمن اینکه اگر عضو بریکس شدیم حتما باید تحریم‌ها برداشته شود و مسئله FATF حل شود.»

او در ادامه افزود: «ایران تنها کشور بریکس است که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری خارجی نداشته است. آنها برای سرمایه‌گذاری با چمدان باید به ایران پول بیاورند؟ اگر این راه‌حل کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران بود که از سال 2015 که ترامپ تحریم‌ها را سخت‌تر کرده، این اتفاق رخ می‌داد. چین با وجود توافق 25 ساله در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند. وقتی بریکس برای ما مثبت است که بتوانیم در نظام بانکی جهان فعال باشیم و اقتصاد کشور به اقتصاد جهانی پیوند خورده باشد. اگر اعضای بریکس قاعده‌ای بین خودشان می‌گذارند، باید از طریق سیستم بانکی انجام شود.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید