نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 17 بهمن

سکه بهار آزادی به جریان می‌افتد

کدخبر: ۳۹۰۸۴۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 17بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:اعلام زمان فاز دوم هدفمندی یک ساعت قبل از اجرا
سکه بهار آزادی به جریان می‌افتد

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

17 بهمن 1350؛ کره پاستوریزه 2 ریال گران شد

امروز کارخانه شیر پاستوریزه تهران اعلام کرد که به علت افزایش قیمت کره در بازارهای جهانی هر یکصد گرم کره 2 ریال افزایش یافته است. افزایش 2 رال قیمت کره کارخانه پاستوریزه به‌دنبال افزایش قیمت کره در بازارهای اروپایی صورت گرفته زیرا 70 درصد از کره مصرفی ایران از خارج وارد می‌شود. (کره مصرفی تهران 10 درصد تولید و 90 درصد خارجی است) نرخ کره فعلی در بازارهای اروپا به تنی 1700 دلار رسیده است و با توجه به اینکه تا پایان سال 1970 هر تن کره وارداتی 400 دلار بوده است، قیمت فعلی کره افزایش فوق‌العاده نشان می‌دهد ولی با کوششی که از طرف دولت به عمل آمده است و با کمک تولید داخلی و برنامه افزایش آن نرخ کره در بسته‌های یکصد گرمی 20 ریال تعیین شده است.

دامدارانی که شیر تولیدی خود را تحویل کارخانه شیر پاستوریزه می‌دهند به علت گرانی علوفه و نگهداری دام در محل‌های سرپوشیده تقاضای اضافه‌بها کردند. در جلسه‌ای که تشکیل شد حقانیت تقاضای دامداران تایید و با افزایش نرخ خرید شیر از دامداران موافقت شد ولی این افزایش در قیمت شیر نگذاشته است.

حجم معاملات بورس به 563 هزار تومان رسید

بورس اوراق بهادار دیروز جلسه با رونق و گرمی داشت و طی آن 5 میلیون و 630 هزار و 900 ریال اوراق بهادار و سهام معامله شد.

در این جلسه 146 سهم کارخانجات نورد ایران از قرار هر سهم 9100 ریال به مبلغ یک میلیون و 328 هزار و 600 ریال خرید و فروش شد.

در جلسه دیروز 44 سهم بانک ایران و خاورمیانه از قرار هر سهم 15 هزار و 600 ریال به مبلغ 686 هزار و 400 ریال و 600 سهم شیشه قزوین از قرار هر سهم 1393 ریال به مبلغ 835 هزار و 800 ریال به فروش رفت.

در همین جلسه 23 سهم شرکت قند شیرین خراسان از قرار هر سهم 70 هزار و 500 ریال به مبلغ یک میلیون و 621 هزار و 500 ریال معامله شد.

در جلسه دیروز 480 هزار ریال اوراق قرضه عباس‌آباد با کوپن 6 ماهه ا ول از قرار تومانی 8.80 ریال به مبلغ 422 هزار و 400 ریال و 720 هزار ریال اوراق قرضه عباس‌آباد بدون کوپن از قرار تومانی 8.35 ریال به مبلغ 601 هزار و 200 ریال معامله شد.

هوای تهران آلوده‌تر شد

هوای تهران نسبت به تابستان آلوده‌تر شده و امسال شهر تهران با وجود بارندگی‌های فراوان آسوده‌ترین هوای سال را دارد.

علت آلودگی هوا آن است که به علت استقرار سرما هوا سنگین‌تر شده و حرکت صعودی ندارد و چون هوا تقریبا ساکن شده و به سوی بالا نمی‌رود روی این اصل دود اتومبیل‌ها و کارخانه‌ها و بخاری‌ها و دیگر اماکن دودزا در آلمان شهر می‌ماند و هوا خفقان‌آور می‌شود.

امسال میزان سوخت مواد نفتی به علت سردی هوا چه در اتومبیل‌ها و چه در بخاری‌های منازل و اماکن به دو برابر افزایش یافته و این میزان مصرف سوخت اضافی کاملا می‌تواند هوای شهر را غیرقابل تنفس سازد.

17 بهمن 1360؛ سکه بهار آزادی به جریان می‌افتد

دکتر محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی به مناسبت فرا رسیدن سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سکه‌های طلای بهار آزادی و اسکناس‌های جدید یکهزار ریالی را به جریان خواهد گذاشت.

وی در مورد به جریان افتادن سکه‌های طلای بهار آزادی گفت: این تصمیم به مناسبات بزرگداشت سالروز انقلاب از یکسو و شکستن قیمت کاذب طلا در بازار (جو مصنوعی ازسوی دلالان و سودجویان) ازسوی دیگر گرفته شده است.

دکتر نوربخش در پاسخ این سوال که آیا برای انجام این کار بانک مرکزی از خارج طلا خریده است یا خیر گفت: ما برای تهیه این سکه‌ها از سکه‌های موجود در بانک‌ها و هم از طریق خرید طلا به قیمتی کمتر از نصف بهای طل در بازارهای داخلی وارد عمل شده‌ایم و مادامی که ارزش سکه طلا به قیمت مودرنظر بانک‌مرکزی کاهش نیابد، این بانک به‌راحتی با تهیه طلا به قیمتی کمتر از قیمت بازار بین‌المللی و عرضه سکه به بازار طلا اقدام خواهد کرد.

وی افزود: سکه بهار آزادی به بهای 35 هزار ریال توسط شعب مختلف بانک ملی عرضه می‌شود و ترتیبی داده شده است که به هر نفر بیش از یک سکه فروخته نشود.

دکتر نوربخش همچنین اعلام کرد: به مناسبت 22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی اسکناس‌های یکهزار ریالی جدید به جریان می‌افتد روی این اسکناس‌ها نقش مدرسه فیضیه و پشت آن تصویر مسجد قدس چاپ شده که درواقع تاکید بر شعار از فیضیه تا قدس است و آزادی قدس را تداعی می‌کند.

اسکناس‌های یکهزار ریالی آخرین اسکناسی است که جایگزین اسکناس‌های رژیم گذشته می‌شود. به جای اسکناس‌های 50 ریالی دوران طاغوت نیز در صددیم کماکان سکه‌های 50 ریالی وارد بازار کنیم.

موسوی اردبیلی: سیاست مالی دولت سابق سرمایه‌داری غربی بود

آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، رئیس دیوانعالی کشور در گفت‌و‌گو با روزنامه اطلاعات گفت: در رژیم سابق، سرمایه‌داری غربی حاکم بود و مغایر با اسلام بود. وقتی هم می‌خواهند که یک کشوری را وابسته کنند قوه‌قضائیه و قانونش را هم به نفع سرمایه‌داری وابسته می‌کنند. این مساله خیلی پیچیده است. شورای عالی قضایی می‌خواهد کمیسیون قضایی مجلس دنبالش است. یعنی با همه پیچیدگی‌ها دلیل نمی‌شود که طرح را پیاده نکنیم فقط مساله این است که نباید شتاب به خرج داد، حل مشکلات باید از دقت کافی برخوردار باشد.

مساله‌ دارای ابعاد پیچیده‌ای است. وقتی می‌خواهید به این مساله رسیدگی کنید، می‌بینید در نظام سرمایه‌داری سابق نظام غربی سابق همه چیزش را حتی قوانین دادرسی را هم متناسب با اصل آن نظام تنظیم کرده‌اند همه چیز بسته و پیچیده به هم است.

شکی نداریم که در حکومت اسلامی هیچ قانونی نباید بماند که غیراسلامی باشد. این قانون (اصل 49) هم همین‌طور است.

شکی هم ندایم که سیاست مالی دولت سابق با موازین اسلامی منطبق نبود یک سرمایه‌داری غربی. بدترین نوعش هم بود یعنی به شکل وابستگی و مصرفی که تازه اگر هم صنعت به ما می‌دادند مونتاژی بود.

17 بهمن 1370؛ عیدی کارکنان متاهل 10 هزار تومان

هیات‌وزیران بعد از ظهر دیروز تشکیل جلسه داد. در این جلسه پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی در مورد عیدی کارکنان دستگاه‌های دولتی تابع قانون نظام هماهنگ پرداخت، قوه‌قضائیه، نیروهای مسلح و شهرداری‌ها به تصویب هیات وزیران رسید.

براساس این مصوبه، همه کارکنان لشکری و کشوری این دستگاه‌ها شامل مستخدمان رسمی، ثابت و پیمانی، کارگران و دائمی مشمول قانون کار و افرادی که به صورت خرید خدمت، قراردادی یا موقت به‌طور تمام وقت اشتغال دارند، معادل یک ماه مجموع حقوق و تفاوت تطبیق و فوق‌العاده شغل یا مزایای شغل و تفاوت حداقل دریافتی آنان به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال 1370 و حداکثر تا مبلغ یکصد هزار ریال به کارکنان متاهل و مبلغ هفتاد هزار ریال به کارکنان مجرد به‌عنوان عیدی پرداخت خواهد شد.

همچنین دستگاه‌های موضوع این تصویب‌نامه مجازند به بازنشستگان و مستمری‌بگیران و موظفین خود که حقوق بازنشستگی یا وظیفه یا وظیفه مستمری دریافت می‌دارند، پنجاه هزار ریال به‌عنوان عیدی پرداخت کنند.

عیدی موضوع این بند در مورد وراث مستخدمان مجموعا پنجاه هزار ریال است.

17 بهمن 1380؛ 3 نوع خودرو سواری تا پایان سال به بازار عرضه می‌شود

تا پایان امسال سه خودرو سواری دیگر شامل خودروهای کلاس بزرگ نیسان ماکسیما و پاترول سافاری و یک خودرو کلاس کوچک پی‌کی به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پارس‌خودرو، خودرو پی‌کی به‌عنوان یک خودرو ارزان نیازهای اقشار کم‌درآمد و خودرو ماکسیما به‌عنوان یک خودرو لوکس نیازهای اقشار بالاتر را تامین خواهد کرد.

بنا به این گزارش تولیدات شرکت پارس‌خودرو طی 10 ماهه نخست امسال 16 درصد افزایش یافت. همچنین میزان فروش این شرکت‌ طی مدت مذکور با 20 درصد افزایش نسبت به کل فروش سال گذشته به 600 میلیارد ریال بالغ شد.

17 بهمن 1390؛ اعلام زمان فاز دوم هدفمندی یک ساعت قبل از اجرا

شمس‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت درباره زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت برای اجرای آن آماده است اما زمانش را «فقط یک ساعت قبل از اجرا» اعلام خواهم کرد.

وی در عین حال تاکید کرد که از رئیس‌جمهور چیزی درباره تعویق اجرای فاز دوم نشنیده است.

حسینی ادامه داد: در چارچوب قانون می‌توانیم فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها را در سال‌جاری اجرایی کنیم و آمادگی لازم را در این خصوص داریم و جلسات ستاد نیز با ریاست رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و سناریوهای مختلفی در این خصوص وجود دارد.

وی با بیان اینکه از رئیس‌جمهور مطلبی مبنی‌بر اجرا نشدن فاز دوم در سال‌جاری نشنیده‌ام، افزود: جلسات ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها یک شب در میان با حضور رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود و سناریوهای مختلف در این باره به دقت بررسی می‌شود. مصوبات اخیر می‌تواند روی تصمیم‌های ما اثر بگذارد، اما اینکه بپرسید زمان اجرای فاز دوم را کی اعلام می‌کنید، من می‌گویم یک ساعت قبل از اجرا.

 

  • اطلاعات 17بهمن 1350
  • اطلاعات 17بهمن 1360
  • اطلاعات 17بهمن 1370
  • اطلاعات 17بهمن 1380
  • اطلاعات 17بهمن 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید