نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 22 اسفند

امضای یک میلیارد یورو قرارداد بین‌ ایران و اتریش

کدخبر: ۳۹۸۸۵۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 22اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:اختلاس 800 هزار تومانی از حساب وزارت راه
امضای یک میلیارد یورو قرارداد بین‌ ایران و اتریش

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

22 اسفند 1350؛ اختلاس 800 هزار تومانی از حساب وزارت راه

به قرار اطلاع در تاریخ 10 اسفندماه، وزارت راه با استناد به جعل دو فقره چک اعلام نمود که شخص ناشناسی با جعل دو فقره چک به مبلغ 800 هزار تومان از حساب بهداری کل وزارت راه در بانک مرکزی برداشت کرده است. مراتب زیر نظر مقامات قضایی به شعبه 4 آگاهی کل ارجاع و اقداماتی به‌منظور کشف هویت مرتکب و همدستان او آغاز شد.

از نتیجه تحقیقات، سوء‌ظن به یکی از کارمندان بهداری کل وزارت راه که در مرخصی به سر می‌برد، جلب شد و اقدامات لازم به‌منظور دستگیری مرتکب ادامه یافت. بر اثر همکاری و تشریک مساعی مقامات امنیتی و انتظامی، مرتکب درتاریخ 17 اسفندماه در حوزه اسالم بین رشت و بندر پهلوی دستگیر و به تهران اعزام شد.

نامبرده در بازجویی خود را مهدی زاهدی، فرزند ابوالقاسم کارمند قسمت امور مالی بهداری کل وزارت راه معرفی کرد. وی به ارتکاب جرم اقرار نمود و اظهار داشت که با شناسنامه غیرواقعی در تاریخ اول دی‌ماه حسابی به شماره 210058 در بانک ایران و ژاپن شعبه شاهرضا افتتاح کرده سپس برگ تقاضای تجدید چک را از میان اوراق دسته‌چکی که مربوط به حساب بهداری کل وزارت راه در بانک مرکزی بوده ربوده و با جعل امضا دسته‌چکی از همان حساب دریافت نموده است.

وی در تاریخ 8 دی‌ماه و 12 دی‌ماه با صدور دو فقره چک یکی به مبلغ سه و نیم میلیون ریال و دیگری به مبلغ چهار و نیم میلیون ریال موفق به برداشت هشت میلیون ریال از حساب مزبور شده است.

22 اسفند 1360؛ سکه بهار آزادی مجددا به فروش می‌رسد

بانک ملی ایران درباره توزیع مجدد سکه بهار آزادی اطلاعیه‌ای صادر کرد.در بخشی از این اطلاعیه آمده است، پیرو اطلاعیه مورخ 20/11/60 نظر به اینکه انجام خدمات عدیده مانند پرداخت حقوق، توزیع کوپن، امور مربوط به حج و کارهای اضافی مخصوص به ایام آخر سال فرصتی برای مسکوک طلا در این ماه باقی نگذاشته است، بدین وسیله به اطلاع هموطنان عزیز می‌رسد که ترتیب فروش مسکوک مذکور در اوایل سال آینده با همان بهای هر عدد سکه بهار آزادی 35 هزار ریال داده خواهد شد و چگونگی عرضه آن به‌وسیله رسانه‌های گروهی به اطلاع مردم خواهد رسید.

22 اسفند 1370؛ واردات گوشت قرمز با ارز شناور آزاد شد

به‌منظور تامین رفاه عمومی مردم و تامین مواد پروتئینی در ایام ماه مبارک رمضان و در آستانه عید نوروز 2700 تن ماهی مرغوب توسط شرکت بازرگانی شیلات از 23/12/1370 در سطح شهر تهران و سایر شهرستان‌ها توزیع می‌شود.دارابی، مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد سازندگی گفت: با تصویب شورای اقتصاد با توجه به مصرف زیاد جامعه، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با استفاده از ارز شناور نسبت به واردات گوشت  اقدام کنند.

22 اسفند 1380؛ امضای یک میلیارد یورو قرارداد بین‌ ایران و اتریش

در دومین روز از سفر سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به اتریش دیروز چهار قرارداد به ارزش یک میلیارد یورو بین بخش خصوصی ایران و اتریش در اتاق بازرگانی اتریش امضا شد.

این موافقت‌نامه در حضور روسای‌جمهوری دو کشور و در جمع صدها تن از صاحبان سرمایه، صنعت و تجارت اتریش توسط کریستف لیتل و علی‌نقی خاموشی روسای اتاق بازرگانی دو کشور امضا شد.

لیتل، رئیس اتاق بازرگانی اتریش که از اول ژانویه سال‌جاری ریاست اتاق اقتصادی اتحادیه اروپا را برعهده گرفته است در این مراسم اعلام کرد که این موافقت‌نامه با موافقت اتحادیه اروپا منعقد شده است.

در این مراسم چهار قرارداد میان بخش خصوصی ایران و اتریش به ارزش یک میلیارد یورو در زمینه نوسازی فرودگاه مشهد، راه‌اندازی سیستم مخابراتی، تولید خودروهای دو دیفرانسیل و احداث خط مترو به امضا رسید.

حداقل دستمزد کارگران به 70 هزار تومان نرسید

حداقل دستمزد کارگران در سال 81 معادل ماهانه 69 هزار و 846 تومان تعیین شد که این میزان معادل 23 درصد افزایش در حداقل دستمزد است.  محسن خواجه‌نور، معاون روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی با اشاره به توافق دیشب نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در شورای‌عالی کار اظهار کرد: به سایر سطوح مزدی نیز معادل 4.5 درصد به اضافه روزانه 350 تومان اضافه می‌شود.

وی افزود: این فرمول در مورد حداقل دستمزد نیز صدق می‌کند و حداقل دستمزد با احتساب این فرمول از روزانه 18930 ریال برای امسال به 23282 ریال در سال آینده ارتقا می‌یابد.

خواجه‌نوری تاکید کرد: درصد افزوده‌شده به مزد هر شاغل  طبق دریافتی وی تعیین می‌شود، به‌عنوان مثال دریافتی 100 هزار تومانی امسال در سال آینده به 115 هزار تومان افزایش می‌یابد که نشانگر 15 درصد افزایش است.

22 اسفند 1390؛ تحلیل احمدی‌نژاد از نوسانات ارزی

محمود احمدی‌نژاد در ادامه سفرهای استانی خود به استان البرز رفت. او در جمع مردم کرج بار دیگر موضوع نوسانات بازار ارز و طلا را مورد اشاره قرار داد و این بار این مساله را به موضوع طرح تحول اقتصادی مربوط دانست و گفت که هدف از ماجراهای طلا و ارز ضربه زدن به طرح تحول اقتصادی و هدفمندی یارانه‌ها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح هدفمندی باید تا آخر ادامه پیدا کند، گفت: از همان روزهای اول می‌دانستم که قدرت‌های بزرگ که مخالف پیشرفت ایران هستند مخالف اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها هستند، بعضی‌ها هم در داخل که منافعشان به خطر افتاد و می‌افتد؛ مخالف این طرح بودند.

رئیس‌جمهور افزود: آنها ماجرای بازار طلا و ارز را به‌وجود آوردند و هدف اصلی آنها ضربه زدن به طرح تحول اقتصادی و هدفمندی یارانه‌ها بود و در این زمینه بسیار پیچیده عمل کردند و خارج و داخل هماهنگ شدند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی می‌خواهد بازار را کنترل و تنظیم کند؛ اما برخی برخلاف این تصمیمات صحبت می‌کنند و طرح‌ها و مصوباتی می‌آورند تا اجازه ندهند که فضای اقتصاد کشور به آرامش و ثبات برسد.

روش جدید قیمت‌گذاری خودرو نهایی شد

قیمت جدید خودروهای داخلی در حالی از روز گذشته اعمال شد که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت مدل جدید قیمت‌گذاری تعیین‌ شده و از این پس تمام خودروهای تولید داخل براساس مدل موردنظر قیمت‌گذاری می‌شوند.

آن‌که مهدی غضنفری اعلام کرد: از این پس خودروهای داخلی به دو دسته «خودروهای اقتصادی» و «خودروهای لوکس» تقسیم می‌شوند و با توجه به این تقسیم‌بندی، روش تعیین قیمت‌گذاری آنها متفاوت خواهد بود.

به گفته وی، دسته اول به دلیل اینکه مورد استفاده بیشتر مشتریان قرار دارند همچنان تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت‌گذاری خواهند شد و در این مورد خودروسازان باید تابع ضوابط سازمان مذکور باشند.

وی تاکید کرد که قیمت دسته دوم (خودروهای لوکس) نیز با کمک خودروسازان و با استفاده از حاشیه بازار تعیین می‌شود به‌نحوی‌که قیمت‌ها به‌تدریج به نرخ کمپانی یا شرکت خودروساز نزدیک خواهد شد.

  • اطلاعات ۲۲ اسفند
  • اطلاعات ۲۲ اسفند
  • اطلاعات ۲۲ اسفند
  • اطلاعات ۲۲ اسفند
  • اطلاعات ۲۲ اسفند
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید