نیم قرن با اقتصاد ایران در 22 مرداد ماه

واردات مرغ منجمد از فرانسه و دوبی

کدخبر: ۴۳۲۹۸۵
متاسفانه دست‌هایی در کار است که نمی‌خواهند گوشت مرغ با قیمت مناسب به دست مردم برسد و به رغم اینکه محموله مرغ وارداتی چند روزی است به گمرک بندرعباس رسیده است، هنوز موفق به ترخیص و توزیع آن نشده‌ایم.
واردات مرغ منجمد از فرانسه و دوبی

ماشین زمان اتفاقات اقتصادی نیم قرن گذشته را از سال 1351 تا 1391 در یک برش 10 ساله بررسی می کند. در این گزارش وقایع اقتصادی در قالب تقویم تاریخ مرور می شود. برای نمونه در امروز که 22 مرداد است سرخط خبرهای اقتصادی در مطبوعات از سال 1351 تا 1391 بررسی شده است.(به شرطی که روز مورد نظر در برش ده ساله مقارن با جمعه نباشد.)مرور رویداهای 22 مرداد در گذشته در این قالب نشان می دهد در سال 1371،1381 و 1391 که روزنامه ها فعال بودند خبرهای اقتصادی حول چه محوری بوده است.

 

22 مرداد 1371

آیین‌نامه تشکیل بازارچه‌های مرزی ابلاغ شد

آیین‌نامه تشکیل بازارچه‌های مرزی ازسوی دکتر حبیبی معاون اول رئیس‌جمهوری به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسه‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی ابلاغ شد.

براساس این آیین‌نامه، بازارچه مرزی، محوطه‌ای است محصور، واقع در نقاط مرزی و در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا، یا مکان‌هایی که طبق تفاهم‌نامه‌های منعقدشده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همجوار تعیین می‌شود. اهالی دو طرف مرز می‌توانند تولیدات و محصولات محلی خود را با رعایت مقررات صادرات و واردات برای دادوستد در این بازارچه‌ها عرضه کنند.چگونگی فعالیت و تردد افراد و ورود و خروج کالا با مرزبانی و گمرک محل، هماهنی لازم به عمل آید.

 

22 مرداد 1381

2 هزار تن مرغ منجمد از فرانسه وارد می‌شود

به منظور کاهش قیمت مرغ و تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی دو هزار تن گوشت مرغ منجمد از فرانسه وارد می‌کند.

آقای صحرائیان، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: هم‌اکنون دو هزار تن مرغ منجمد از فرانسه خریداری شده است و از شنبه آینده وارد کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: گوشت مرغ منجمد وارداتی از قرار هر کیلوگرم 11 هزار ریال در میدان‌های میوه و تره‌بار عرضه خواهد شد.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه 170 تن مرغ منجمد نیز از دوبی خریداری شده است و دو محموله از آن در گمرک بندرعباس در حال ترخیص است، افزود: متاسفانه دست‌هایی در کار است که نمی‌خواهند گوشت مرغ با قیمت مناسب به دست مردم برسد و به رغم اینکه محموله مرغ وارداتی چند روزی است به گمرک بندرعباس رسیده است، هنوز موفق به ترخیص و توزیع آن نشده‌ایم.

آقای صحرائیان با تاکید بر کاهش قیمت گوشت مرغ و عرضه آن به قیمت 12 هزار و 500 ریال گفت: مرغ منجمد وارداتی به منظور کاهش قیمت مرغ در کشور وارد می‌شود و به تدریج برای تنظیم بازار عرضه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به جوجه‌ریزی‌های اخیر در مرغداری‌های کشور در صورتی که با افزایش تولید و عرضه گوشت مرغ تازه در کشور مواجه شویم، وزارت جهاد کشاورزی آماده خرید گوشت مرغ از مرغداران به قیمت هر کیلوگرم 10 هزار و 600 ریال است تا تولیدکنندگان ضرر نکنند.

 

6 بانک ایرانی در بین هزار بانک برتر جهان

ماهنامه معروف و معتبر «بنکر» هر سال در نسخه ماه ژوئیه خود فهرست اسامی هزار بانک برتر جهان را بر پایه معیارهای مختلف و عمدتا براساس سرمایه درجه یک که شامل سرمایه پرداخت‌شده و ذخایر می‌باشد و همچنین براساس جمع دارایی‌ها رده‌بندی می‌کند.

بانک ملی ایران به عنوان بزرگ‌ترین بانک ایرانی با سرمایه‌ای معادل یک میلیارد و 313 میلیون دلار از رتبه 390 سال گذشته به رتبه 232 در این رده‌بندی ارتقا یافته و از نظر جمع دارایی‌ها با 52.2 میلیارد دلار در ردیف 232 در این رده‌بندی ارتقا یافته و از نظر جمع دارایی‌ها با 52.2 میلیارد دلار در ردیف 125 فهرست مزبور قرار گرفته است.

بانک آمریکایی «سیتی‌گروپ» با دارا بودن سرمایه‌ای بالغ‌بر 58.4 میلیارد دلار با حفظ مقام نخست خود در فهرست سال گذشته، همچنان از نظر سرمایه درجه یک، در صدر بانک‌های جهانی و «نشنال بانک» پاکستان با 140 میلیون دلار سرمایه در آخرین ردیف جدول هزار بانک جهان قرار گرفته‌اند.

بانک ملی: اجباری در عضویت ساپتا نیست/ انصراف آزاد است

صدور 250 تن صابون ایران به عربستان

قرارداد فروش 250 تن انواع صابون ساخت ایران به عربستان سعودی با شرکت بازرگانی سعودی در خرمشهر منعقد شد.

مدیرعامل صنایع بهداشتی یاس خرمشهر گفت: این محموله شهریورماه آینده از کارخانجات صابون‌سازی خرمشهر به عربستان سعودی صادر می‌شود و ارزش آن 93 هزار و 500 دلار است.

فرهاد محمدی افزود: محموله صادراتی شامل صابون پارلمون در سه اندازه و صابون 77 در دو شکل می‌باشد که مطابق با استانداردهای جهانی تولید شده است.

وی گفت: استقبال از تولیدات این واحد صنعتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس ازجمله عربستان، کویت و بحرین که در بازار آنها کالاهای باکیفیت بالا مصرف می‌شود، یک موفقیت بزرگ است.

مدیرعامل صنایع بهداشتی یاس خرمشهر، حمایت دولت در هموار کردن صدور محصولات تولیدی کشورمان را یک گام اساسی در رهایی کشور از اقتصاد تک‌محصولی توصیف کرد.

 

22 مرداد 1391

تعلیق اصلاح بسته پولی

با تحولات جدید در بازار و ازجمله مخالفت کارگروه ارزی با افزایش نرخ ارز مرجع، حالا شنیده می‌شود که تدوین بسته جدید پولی در سال 91 نیز به تعلیق درآمده است.

در اواخر هفته گذشته و همزمان با منتفی شدن تعیین نرخ ارز مرجع، برخی از سایت‌های اطلاع‌رسانی از «تدوین بسته پولی جدید در سال 91» توسط بانک مرکزی خبر دادند. خبری که به نقل از یک مقام مطلع دولتی عنوان شده بود.

به گفته این مقام مسوول دولتی، در جدیدترین تصمیم‌های کارگروه ارزی، بانک مرکزی موظف شده بود که در اسرع وقت نسبت به ارائه بسته سیاست پولی متناسب با طرح یادشده به‌منظور تامین نقدینگی موردنیاز بنگاه‌های اقتصادی و سایر اقشار مرتبط اقدام کند.»

رئیس‌کل بانک مرکزی از افزایش نرخ ارز مرجع ظرف 10 روز آینده خبر داده بود و دولت به‌دنبال راه‌اندازی بازار معاملات گواهی ارزی بود. اما به فاصله 3 روز بعد از اعلام افزایش نرخ ارز مرجع، کارگروه ارزی افزایش نرخ ارز مرجع از 1226 تومان فعلی را تکذیب کرد و محمدرضا فرزین، عضو این کارگروه اعلام کرد که این موضوع اصلا مطرح نشده است.

بنابر اطلاعات کسب‌شده تدوین سیاست پولی مکمل سیاست‌های جدید ارزی فعلا به حالت تعلیق درآمده است؛ زیرا تدوین سیاست‌ها زمانی می‌توانست توجیه داشته باشد که نرخ مرجع دلار تغییر می‌کرد و براساس آن سیاست‌های حمایتی پولی تنظیم می‌شد. بنابراین ماموریت تدوین بسته‌های مکمل شروع نشده خاتمه یافت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید