نیم‌قرن با اقتصاد ایران، اول مهر

یکسان‌سازی نرخ ارز دولت را 30 هزار میلیارد ریال بدهکار کرد

کدخبر: ۵۲۳۲۹۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
یکسان‌سازی نرخ ارز دولت را 30 هزار میلیارد ریال بدهکار کرد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول مهر 1352؛ 50 مغازه به دلیل تخلف از مقررات نرخ تعطیل شد

اجرای نرخ اعلام‌شده برای مواد خوراکی و خواربار از طرف هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف از دو روز پیش شروع شد و رسمیت این نرخ‌ها پس از انتشار آگهی در روزنامه‌ها به وسیله اتاق اصناف اعلام شد.

به دنبال این تصمیم، بازرسان اتاق اصناف در سراسر تهران برای کنترل قیمت کالاها اقدام کردند و بازرسان در سراسر تهران به سبب تخلفاتی که روی داده بود، برای گرانفروشان پرونده گرانفروشی تشکیل دادند و آن را تسلیم دادگاه کردند.

امروز اتاق اصناف رسما اعلام کرد که در مدت دو روز گذشته پنجاه مغازه و سوپرمارکت و فروشگاه به سبب تخلفات از مقررات نرخ تعطیل شده است.

قسمت بازرسی اتاق اصناف اعلام کرد که در این مدت بیشتر از سایر افراد صنفی فروشندگان مرتکب گرانفروشی شده‌اند و تعداد دکان‌های قصابی بسته شده قابل توجه می‌باشد. اتاق اصناف اعلام داشت که قسمت فروش گوشت فروشگاه بزرگ ایران و ده‌ها قصابی در محلات مختلف تهران به علت گرانفروشی و اجحاف به مردم تعطیل گردیده است.

اول مهر 1382؛ مخالفت مجدد دیوان عدالت اداری با خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: مشکل خصوصی شدن بانک‌ها به هیچ وجه حل نشده است، لذا هیچ بانک یا بیمه دولتی مجوز قانونی لازم برای خصوصی شدن ندارد.

قربانعلی دری نجف‌آبادی افزود: واگذاری بانک و بیمه‌های دولتی خارج از اختیارات وزارت امور اقتصاد و دارایی و سایر وزارتخانه‌هاست.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: واگذاری سهام بانک‌های دولتی نیازمند مصوبه مجلس است. تا مصوبه مجلس نباشد، امکان واگذاری آنها وجود ندارد.

وی اظهار کرد: با استفاده از قانون اجازه تاسیس بانک‌های خصوصی، نمی‌توان بانک‌های دولتی را واگذار کرد.

دری نجف‌آبادی ادامه داد: دولت به هیچ وجه مجوز قانونی برای واگذاری بانک و بیمه‌های دولتی ندارد.

یکسان‌سازی نرخ ارز دولت را 30 هزار میلیارد ریال بدهکار کرد

یکسان‌سازی نرخ ارز طی سال گذشته، بدهی دولت به بانک مرکزی را حدود 30 هزار میلیارد ریال افزایش داد.

در پایان سال 81 بدهی‌های دولت به بانک مرکزی در حدود 44 هزار و 811 میلیارد ریال افزایش داشته است.

بنابراین گزارش، یکسان‌سازی نرخ ارز از دو طریق موجب افزایش بدهی‌های دولت شده است.

تغییرات ناشی از برابری‌های قانونی نرخ ارز در سال 81 به میزان 13 هزار و 573 میلیارد ریال به بدهی دولت افزوده است.

به واسطه تجدید ارزیابی بخشی از بدهی‌های دولت که به‌صورت ارزی است به میزان 4 هزار و 161 میلیارد ریال بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش یافته است.

مطابق آمار بانک مرکزی عرضه اوراق قرضه ارزی در سطح جهان توسط بانک مرکزی که به نیابت از دولت صورت گرفته، منجر به افزایش بدهی‌ها به میزان 8 هزار و 161 میلیارد ریال شده است.

بنابراین گزارش، بانک مرکزی بابت افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به علت یکسان‌سازی، سفته‌های بدون سررسید مسدود شده دولت را به‌عنوان پشتوانه، 11 هزار و 728 میلیارد ریال افزایش داد.

سود تسهیلات بانکی در برنامه چهارم یکسان می‌شود

مدیرکل دفتر تحقیقات و سیاست‌های پولی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در برنامه چهارم تقویت فعالیت بخش خصوصی در نظام بانکی در نظر گرفته شده و بانک مرکزی به عنوان متولی این بخش در این چارچوب حرکت خواهد کرد.

علی خورشیدیان اظهار کرد: طی برنامه پیشنهادشده، نرخ‌های سود بانکی یکسان‌سازی شود.

وی ادامه داد: اکنون بخش‌های بازرگانی، کشاورزی و صنعت، تسهیلات مختلف با سودهای مختلف دریافت می‌کنند ولی با پیشنهاد جدید، تسهیلات گوناگون سود یکسانی پرداخت می‌نمایند.

وی اضافه کرد: مثلا برای تسهیلات بانکی مقدار سود مناسب برای بانک‌ها را بانک مرکزی مشخص می‌کند و عددی در برنامه ذکر نمی‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید