نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 7 آذر

پرداخت 3 هزار دلار با ارائه گذرنامه!

کدخبر: ۵۳۷۶۵۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
پرداخت 3 هزار دلار با ارائه گذرنامه!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

فوری/ افزایش حقوق کارکنان از آذرماه

هفتم آذر 1352؛ تولید پیکان به 500 هزار دستگاه در سال می‌رسد

در دومین و آخرین کنفرانس سرمایه‌گذاری ایران و انگلیس نظرات طرفین برای حصول توافق‌های کلی و اساسی برای سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های عظیم صنعتی و واحدهای تولیدی در ایران به هم نزدیک شد و قرار است طرح‌هایی که روی آن توافق شده است طی اعلامیه‌ای در پایان اجلاسیه انتشار یابد.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای تاسیس یک کارخانه تراکتورسازی برای تامین نیاز داخلی و صدور به خارج توافق‌هایی با یک شرکت انگلیسی پیدا کرده است.

این کارخانه احتمالا در تبریز احداث خواهد شد و ظرفیت سالانه آن از 10 تا 20 هزار دستگاه خواهد بود.

توافق‌هایی که در مورد ایجاد تاسیسات جدید طرح‌های توسعه اتومبیل‌های سواری به ویژه ساخت سالانه تا 300 هزار دستگاه پیکان ظرف دو سال آینده و 500 هزار دستگاه تا پایان برنامه پنجم و صدور تعداد زیادی از آن به بازار خارج چشم‌گیر است. مذاکرات مستمر و موفقیت‌آمیز آقای لندر، مدیر کارخانجات کرایسلر با محمود خیامی، مدیرعامل ایران ناسیونال در کنفرانس احتمال انعقاد این قرارداد را تایید می‌کند.

امروز گفته شد که کارخانجات کرایسلر در نظر دارد ایران را از نظر ساخت اتومبیل‌های سواری کوچک به‌صورت پایگاه صادراتی منطقه درآورد.

درباره استقرار مرکز تولید اتوبوس‌های دوطبقه در ایران به منظور تامین احتیاجات بازار منطقه آسیا که توافق‌های کلی آن در اجلاسیه وزیران اقتصاد در اواخر خرداد امسال صورت گرفت.

هفتم آذر 1362؛ مهندس موسوی: هزینه جنگ به 50 میلیارد تومان می‌رسد

مهندس موسوی، نخست‌وزیر رئوس بودجه سال 63 را اعلام کرد و گفت: در این بودجه مساله جنگ، کشاورزی و گرایش درآمدهای عمومی به نقاط محروم کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در جلسه هیات دولت پس از بررسی مصوبات و لوایح مطرح‌شده، رقم‌های قطعی بودجه مشخص گردید و تا آخر این هفته تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

مهندس موسوی رئویس بودجه را بدین شرح اعلام کرد:

درآمدهای در نظر گرفته شده 3909 میلیارد ریال است که 2051 میلیارد ریال آن مربوط به نفت و 870 میلیارد آن از مالیات و 550 میلیارد ریال از درآمدهای متفرقه جدید تامین شده است.

هزینه در جمع 4228 میلیارد ریال است که 2644 میلیارد ریال آن هزینه جاری است که در بطن آن 35 میلیارد تومان هزینه جنگ نهفته است و با استناد بر یک تبصره موجود در قانون بودجه، هزینه جنگ تا 50 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

هفتم آذر 1372؛ پرداخت 3 هزار دلار با ارائه گذرنامه

کمیته تنظیم بازار ارز به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری تشکیل جلسه داد و با بررسی تحولات بازار ارز، به منظور کنترل کاهش روزافزون ارزش برابری ریال در مقابل ارز، تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد که از صبح امروز – یکشنبه 7 آذر 1372 – به مرحله اجرا درآمد.

دبیرخانه کمیته تنظیم بازار ارز بانک مرکزی تصمیمات اتخاذشده را به این شرح اعلام کرد:

ورود کالای همراه مسافر از مناطق آزاد چابهار و قشم از این پس به میزانی که هر مسافر می‌تواند از سایر مرزها وارد کشور کند به 80 دلار محدود می‌شود.

واردات کالای همراه مسافر از منطقه آزاد کیش به میزان 200 دلار برای هر مسافر در سال محدود می‌شود.

ورود کالای همراه مسافر از مناطق چابهار، قشم و کیش به صورت پارتی کماکان ممنوع خواهد بود. بدیهی است ورود کالای تجاری از مناطق فوق تابع مقررات عمومی واردات و صادرات کشور است.

تامین ارز برای واردات بدون انتقال ارز از هفتم آذر 1372 توسط سیستم بانکی کشور انجام خواهد شد.

واردکنندگان می‌توانند پس از ثبت سفارش در وزارت بازرگانی، ارز موردنیاز خود را مستقیما از سیستم بانکی دریافت کنند.

بنابراین ترخیص کالاهای بدون انتقال ارز از گمرکات کشور صرفا در مقابل ارائه اعلامیه فروش ارز از سیستم بانکی انجام خواهد شد.

فروش ارز غیربازرگانی از 1372.9.7 منحصر به ارز مسافری، بیماری، دانشجویی و ماموران خواهد بود که طبق رویه زیر عمل خواهد شد:

- ارز مسافر با ارائه هر جلد گذرنامه حداکثر 3000 دلار

- ارز بیماری، دانشجویی و ماموران طبق ضوابط جاری

- سقف خروج ارزهای همراه مسافر برای هر جلد گذرنامه به صورت اسکناس، چک مسافری و یا چک بانکی مجموعا تا معادل 5000 دلار مجاز است.

گزارش 100 روزه روحانی به مردم

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در یک گفتگوی تلویزیونی به تشریح اقدامات دولت در صد و یکمین روز فعالیت خود گفت: بدهی دولت به پیمانکاران و بخش‌های مختلف و بخش خصوصی، حدود 55 هزار میلیارد تومان است. در این 8 سال در سفرهای استانی تعهداتی که داده شده 211 هزار میلیارد تومان است. از این تعهد فقط 32 درصد انجام شده است و 68 درصد برای دولت بعدی باقی مانده است.

اگر بگوییم که 30 درصد تعهد داده شده است و 70 درصد تعهد باقی مانده، اگر همان پول و امکانات باشد، 16 سال طول می کشد تا آن تعهدات را بخواهیم عملی و اجرایی کنمی. اواخر خرداد و اوایل تیر گزارشی که به دستم رسید این بود که کشور از لحاظ کالاهای اساسی و ازجمله گندم دچار مشکل شد.

گزارشی رسید که در یکی از استان‌ها گندم تنها برای سه روز در سیلو وجود دارد.

روحانی افزود: شما وقتی پول پرقدرت را از بانک مرکزی وارد جامعه می‌کنید، آن پول حدود 5 برابر می‌شود، آن نقدینگی است که تورم را به وجود می‌آورد. می‌توان گفت تورمی که مردم دارند و تحت فشار قرار گرفتند، یک بخش بزرگ مربوط به مسکن مهر است. تورم یعنی مالیات فقرا، آیا از مردم اجازه گرفتیم؟ آیا از مردم اذن گرفتیم که از پول جیب فقرا بگیریم؟ برای عده ای مسکن درست کنیم و؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید