منحنی بازدهی اوراق دولتی24 آذر ۱۳۹۹ منتشر شد + نمودار

الاکلنگ بورس و بازار اوراق بدهی

کدخبر: ۳۷۹۱۸۷
اقتصادنیوز: امروز 24 آذر 1399 در بازار معاملات اوراق بدهی دولتی شاهد روز آرامی بودیم.
الاکلنگ بورس و بازار اوراق بدهی

به گزارش اقتصادنیوز امروز معاملات اوراق نسبت به دیروز  4 درصد افزایش یافت و به 215 میلیارد تومان رسید. در روزهای اخیر شاهد نوسانات زیادی در بازار معاملات اوراق بدهی بوده‌ایم. دیروز بازار با جهش 121درصدی به 205 میلیارد تومان رسید. این در حالی‌بود که در روز نخست هفته جاری ما شاهد یک سقوط آزاد 52 درصدی در حجم معاملات بودیم، سقوطی که سبب شد رقم معاملات به کف چند ماهه اخیر خود یعنی 93 میلیارد تومان برسد. در بخش نرخ بازدهی نیز شاهد هستیم که با کاهش معاملات در این روزها نرخ بازدهی رشد داشته وبه بالاتر از 19 درصد رسید، اما با افزایش معاملات شاهد بازگشت این نرخ به زیر رقم 19 درصد هستیم.

در همین زمینه 

این نوسانات از سوی برخی از تحلیل‌گران بی‌ارتباط با نوسانات بورس ارزیابی نمی‌شود. آنان بر این باورند که در بسیاری از موارد هنگامی‌که بورس صعودی می‌شود، نقدینگی از بازار اوراق به سمت بورس تمایل پیدا کرده ودر نتیج حجم معاملات در این بازار کاهش می‌یابد، در مقابل هنگامیکه فشار فروش در بورس بیشتر شده و شاخص نزولی می‌شود، بازار اوراق به پناهگاه بخشی از نقدینگی‌های خارج شده از بور تبدیل می‌شوند.

امروز نرخ بازده اوراق با سررسید یک سال با نیم درصد کاهش به 18.9 درصد رسید و نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال با 1 دهم درصد افزایش به 20.36 درصد رسید.

نرخ بازدهی آتی اوراق امروز روندی صعودی داشت و از محدوده 300 روز به بالا با یک درصد رشد موازی محور 22درصد قرار گرفت.

 

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

منحنی 24 آذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید