وب سرور چیست؛ انواع و نحوه کار آن

کدخبر: ۳۹۸۲۵۷
حتما برای شما نیز این سوال پیش آمده که به راستی وب سرور چیست؟
وب سرور چیست؛ انواع و نحوه کار آن

 در دنیای اینترنت وب‌سرور بسیار کاربرد داشته و امروزه به طور گسترده از آن استفاده می‌شود. برای آن که بدانیم وب سرور چیست می‌توان به طور خلاصه گفت، سروری است که وب سایت‌ها را اجرا می‌کند. در واقع یک برنامه رایانه‌ای است که صفحات وب را به صورت مورد نیاز توزیع می‌کند.

هدف اصلی وب‌سرور ذخیره، پردازش و تحویل صفحات وب به کاربران است. این فرآیند با استفاده از پروتکل انتقال متن (HTTP) انجام می‌شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت وب‌سرور چیست و در ادامه با انواع و نحوه کار آن آشنا خواهیم شد.

انواع وب‌سرورهای معروف شامل Apache، Microsoft Information Internet Services (IIS) و Nginx -X بوده که می‌توانید روی سرور اختصاصی و یا پس از خرید VPS روی آن راه‌اندازی نمایید. همچنین سایر وب سرورها شامل سرور NetWare Novell، سرور Google Web (GWS) و خانواده سرورهای Domino IBM هستند. همچنین شما با خرید سرور می‌توانید وب‌سرور مورد نظر خود را راه‌اندازی کنید.

وب‌سرور چیست؟

اصطلاح وب‌سرور می‌تواند به سخت‌افزار یا نرم‌افزار یا هر دو تواما اشاره داشته باشد. از لحاظ سخت‌افزاری، وب‌سرور رایانه‌ای است که نرم‌افزار وب‌سرور و فایل‌ها و componentهای یک وب‌سایت را ذخیره می‌کند. (به عنوان مثال، اسناد HTML، تصاویر، شیوه نامه‌های CSS و پرونده‌های جاوا اسکریپت) یک وب‌سرور به اینترنت متصل می‌شود و از تبادل داده‌های فیزیکی با سایر دستگاه‌های متصل به وب پشتیبانی می‌کند.

در سمت نرم‌افزار، یک وب‌سرور شامل چندین قسمت است که نحوه دسترسی کاربران وب را به فایل‌ها و فولدر‌های موجود در سرور مدیریت می‌کند. به عنوان مثال سرور HTTP را در نظر بگیرید. سرور HTTP نرم‌افزاری است که آدرس‌های اینترنتی (آدرس‌های وب) و پروتکل HTTP (پروتکلی که مرورگر شما برای مشاهده صفحات وب استفاده می‌کند) را می‌شناسد و به شما این امکان را می‌دهد که صفحات سایت را در مرورگر خود مشاهده کنید.

هدف اصلی وب‌سرور، ذخیره فایل‌های وب‌سایت و نمایش آنها از طریق اینترنت است تا بازدیدکنندگان سایت بتوانند محتوای سایت شما را ببینند. بنابراین، هدف اصلی یک سرور وب ذخیره و انتقال داده‌های وب‌سایت به درخواست مرورگر بازدید کننده است.

وب‌سرور چگونه کار می‌کند؟

وب رمز

به طور خاص، هنگامی‌که یک مرورگر صفحه سایتی را از یک وب‌سرور درخواست می‌کند، این فرایند یک سری مراحل را به دنبال دارد.

در ابتدا، کاربر URL را در نوار آدرس مرورگر وب وارد می‌کند. سپس مرورگر وب، آدرس IP نام دامنه را بدست می‌آورد ( این کار را از طریق DNS (Domain Name System) انجام می‌دهد ویا با جستجو در حافظه کش خود آن را می‌یابد) این امر باعث می‌شود در نهایت مرورگر به یک وب‌سرور برسد.

مرورگر با درخواست HTTP فایل خاصی را از وب‌سرور درخواست می‌کند. وب‌سرور پاسخ می‌دهد و مجدداً از طریق HTTP صفحه درخواستی را به مرورگر می‌فرستد. اگر صفحه درخواستی وجود نداشته باشد یا مشکلی پیش آمده باشد، وب‌سرور با یک پیام خطا پاسخ خواهد داد. در غیر این صورت مرورگر می‌تواند صفحه وب را نمایش دهد.

از طرفی دیگر از یک سرور وب می‌توان برای ارائه محتوای استاتیک یا پویا استفاده کرد. Static به محتوای ثابت اشاره دارد، در حالی که محتوای پویا می‌تواند هر لحظه به روز شود و تغییر کند. یک وب‌سرور ثابت از یک رایانه و نرم افزار HTTP تشکیل شده است.

مرورگرهای وب پویا از یک سرور وب و سایر نرم‌افزارها مانند سرور برنامه و پایگاه داده تشکیل می‌شوند. این نوع سرور‌ها به این دلیل پویا در نظر گرفته می‌شوند چون می‌توانند قبل از ارسال به مرورگر، داده‌های هر پرونده و برنامه را به روزرسانی کرد. همچنین وب‌سرور می‌تواند محتوای پویا را هنگامی‌که از پایگاه داده درخواست می‌شود، تولید کند.

انواع وب‌سرور

وبرمز

انواع مختلفی از وب سرورها وجود دارد که عملکردهای مختلفی را انجام می‌دهند. بسیاری از شبکه‌ها حاوی یک یا چند نوع وب‌سرور متداول هستند.

۱. وب‌سرور Nginx

NGINX یک وب‌سرور رایگان، منبع باز، با عملکرد بالا بوده و به عنوان یک http سرور و یا reverse proxy و همچنین یک پروکسی سرور IMAP / POP3 استفاده می‌شود. NGINX به دلیل عملکرد بالا، پایداری، مجموعه ویژگی‌های غنی، پیکربندی ساده و مصرف کم منابع شناخته شده است. همچنین NGINX یکی از انگشت شمار سرورهایی است که برای رفع مشکل C10K نوشته شده است.

هدف NGINX ایجاد سریع‌ترین وب‌سرور در دنیا بود و حفظ این برتری هنوز هم هدف اصلی پروژه است. NGINX به طور مداوم Apache و سایر سرورها را در معیارهای اندازه‌گیری عملکرد وب‌سرور مورد آزمایش قرار می‌دهد. از زمان انتشار اصلی NGINX، وب سایت‌ها از صفحات HTML ساده به محتوای پویا و چند وجهی گسترش یافته‌اند. NGINX همراه با تکنولوژی، رشد و توسعه پیدا کرده و اکنون از تمام اجزای وب‌مدرن، از جمله WebSocket، HTTP/2، gRPC و پخش چند فرمت ویدیویی (HDS، HLS، RTMP و سایر موارد) پشتیبانی می‌کند.

۲. وب‌سرور Lightspeed

LiteSpeed Web Server (LSWS)، یک نرم‌افزار اختصاصی وب‌سرور است. لایت‌اسپید به عنوان چهارمین وب‌سرور محبوب شناخته شده و تخمین زده می‌شود. 8.1٪ از وب‌سایت‌ها تا دسامبر 2020 از آن استفاده می‌کنند. LSWS توسط LiteSpeed Technologies مدیریت می‌شود. 

وب‌سرور لایت‌اسپید با ویژگی‌های معمول استفاده شده در Apache از جمله mod_rewrite، .htaccess و mod_security سازگار می‌باشد. همچنین به عنوان یک گزینه جایگزین برای Apache، LSWS می‌تواند پرونده‌های پیکربندی Apache را مستقیماً بارگیری کند و می‌تواند به طور کامل با کنترل‌پنل‌های محبوب از جمله cPanel، Plesk، DirectAdmin، CyberPanel و غیره ادغام شود.

۳. وب‌سرور Apache Tomcat   

نرم افزار Apache Tomcat  یک برنامه منبع‌باز از Java Servlet است. نرم‌افزار Apache Tomcat قدرت گسترده‌ای به عنوان وب‌سرور در مقیاس‌های بزرگ و با عملکرد خاص فراهم می‌کند. پروژه Tomcat برای اولین بار در سال 1998، تنها چهار سال پس از جاوا منتشر شد. تامکت به عنوان یک مرجع برای اولین Java Servlet API و مشخصات JSP شروع به کار کرد. گرچه دیگر هیچ یک از این فناوری‌ها به عنوان مرجع پیاده‌سازی نشده‌اند، اما Tomcat همچنان پرکاربردترین سرور جاوا است که دارای یک موتور هسته‌ای کاملاً آزمایش شده و اثبات شده با قابلیت توسعه عالی است.

۴. وب‌سرور IIS

  Internet Information Services (IIS) یک وب‌سرور انعطاف پذیر و عمومی ‌مایکروسافت است که روی سیستم‌های ویندوز کار می‌کند تا صفحات یا پرونده‌های HTML درخواستی را ارائه دهد. یک وب‌سرور IIS درخواست‌های رایانه‌های از راه دور مشتری را دریافت کرده و پاسخ مناسب را برمی‌گرداند.

معمولاً از IIS برای میزبانی برنامه‌های وب ASP.NET و وب‌سایت‌های ثابت و پویا استفاده می‌شود.

۵. وب‌سرور Apache

Apache یک نرم‌افزار وب‌سرور منبع باز و رایگان است که حدود ٪۴۰ وب سایت‌های سراسر جهان را تأمین می‌کند. نام رسمی ‌آن Apache HTTP Server است و توسط بنیاد نرم‌افزار Apache تولید و توسعه یافته است. Apache تنها یکی از مولفه‌هایی است که برای ارائه محتوای وب در برنامه‌های وب مورد نیاز است. یکی از رایج ترین پشته‌های برنامه‌های وب  LAMP(یعنی شامل Linux، Apache، MySQL و PHP) می‌باشد.

Linux سیستم عاملی است که عملیات برنامه را کنترل می‌کند. Apache وب‌سروری است که درخواست‌ها را پردازش می‌کند و منابع و محتوای وب را از طریق HTTP سرویس‌دهی می‌کند. MySQL پایگاه داده‌ای است که تمام اطلاعات شما را در یک قالب ساده ذخیره می‌کند. PHP زبان برنامه‌نویسی است که با apache کار می‌کند تا به ایجاد محتوای وب پویا کمک کند.

 کلام آخر

یکی از فراوان‌ترین انواع سرورها در بازار امروز، وب‌سرور است. وب‌سرور نوع خاصی از سرور است که به عنوان میزبان برنامه‌ها و داده‌های درخواست شده توسط کاربران از طریق اینترنت یا شبکه اینترانت استفاده می‌شود. وب‌سرورها به درخواست‌های مرورگرهای کاربران (که برای نمایش صفحات وب یا سایر خدمات مبتنی بر وب اجرا می‌شوند) پاسخ می‌دهند. وب سرورهای رایج شامل سرورهای وب Apache، IIS و سرورهای Nginx هستند. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره می‌توانید با کادر متخصص و همکاران فنی وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید