بهترین صفحه نمایش موبایل چیست؟ مقایسه و رده بندی

کدخبر: ۴۲۲۲۲۱
در زمان خرید گوشی هوشمند، صفحه نمایش موبایل اولین بخشی از دستگاه است که کاربران به آن توجه ویژه‌ای دارند. امروزه تکنولوژی نمایشگر تلفن‌های هوشمند، پیشرفت چشمگیری داشته و حتی صفحه نمایش‌های انعطاف پذیر ساخته می‌شوند.
بهترین صفحه نمایش موبایل چیست؟ مقایسه و رده بندی

 پس انتظار کاربران از این تکنولوژی هم بالا رفته و می‌خواهند صفحه نمایش گوشی مانند کامپیوتر تصاویر، متون و فیلم‌هایی واضح و شفاف ارائه دهد. برای تولید نمایشگر موبایل، از فناوری‌های مختلفی استفاده می‌شود؛ اما درک تفاوت‌ها و شباهت‌های این فناوری‌ها آسان نیست. صفحه نمایش IPS LCD ،TFT LCD ،OLED و Super AMOLED برخی از فناوری‌های تولید صفحه نمایش هستند. اگر می‌‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد نمایشگر گوشی بدست آورید و بدانید که از بین این فناوری‌ها بهترین صفحه نمایش موبایل کدام است با ما همراه شوید. 

معرفی صفحه نمایش TFT LCD، رایج‌ترین فناوری

در اغلب گوشی‌های همراه، از صفحه نمایش‌های TFT استفاده می‌شود. صفحه نمایش TFT LCD به نسبت نمایشگر‌های LCD نسل قبلی، کیفیت تصویر خوبی داشته و از وضوح مناسبی هم برخوردار هستند. کنتراست بالا و قیمت ارزان، از دیگر مزایای صفحه نمایش TFT است. در این نمایشگر‌ها هر پیکسل، به یک خازن و ترانزیستور متصل است. با اینکه صفحه نمایش TFT LC، در ارزان‌ترین و برخی از گران‎‌ترین گوشی‌ها به کار می‌رود، اما نمی‌توان آن را بهترین صفحه نمایش موبایل به حساب آورد؛ این موضوع به چند دلیل بر می‌گردد. صفحه نمایش TFT LCD زاویه دید محدود و ضعیفی دارد، یعنی به اگر به طور غیر مستقیم به صفحه نمایش نگاه کنید قادر به مشاهده تصاویر و متون نیستید. این مشکل در هنگام استفاده گوشی، زیر نور مستقیم خورشید نیز وجود دارد. 

در پشت صفحه TFT، باید یک منبع نور وجود داشته باشد تا با درخشش پیکسل‌ها آن‌ها را قابل مشاهده سازد.  همین وجود منبع نور باعث می‌شود، این صفحه نمایش‌ها به نسبت سایر فناوری‌ها نازک نباشند. 

صفحه نمایش IPS-LCD چه ویژگی دارد؟

نسل بعدی صفحه نمایش‌های TFT، نمایشگر‌های IPS هستند. نمایشگر IPS-LCD زاویه دید وسیع‌تری داشته و با مصرف انرژی کمتر منجر به بهبود عملکرد و عمر باتری می‌شوند. قابلیت مشاهده صفحه در نور مستقیم خورشید، رنگ‌های زنده و زاویه دید مناسب تنها برخی از ویژگی‌ و قابلیت‌های صفحه نمایش IPS-LCD است. طبیعی است که با ویژگی‌های گفته شده صفحه نمایش IPS-LCD، به نسبت صفحه نمایش TFT قیمت بالاتری داشته و فقط در گوشی‌های گران قیمت به کار رود. 

آشنایی بیشتر با فناوری OLED 

OLED در اصل همان صفحه نمایش LED بوده و با یکسری تغییرات به OLED تبدیل شده است. OLED که یک لایه مواد آلی است که بر پایه کربن ساخته شده است. این ماده با عبور جریان برق از داخل پیکسل‌ها روشن شدن و از خودش نور منتشر می‌کند. در صفحه نمایش OLED پیکسل‌هایی قرار گرفته‌اند که به طور کامل خاموش می‌شوند. با خاموشی کامل این پیکسل‌ها، عمق رنگ مشکی به خوبی نشان داده می‌شود. توانایی نشان دادن رنگ مشکی تصاویر و وزن کم، باعث می‌شود OLED به عنوان بهترین صفحه نمایش موبایل در بین بعضی از کاربران شناخته شود. فناوری OLED متعلق به کمپانی LG بوده و بسیار شبیه به دیسپلی AMOLED است. 

خصوصیات صفحه نمایش AMOLED 

AMOLED متعلق به کمپانی سامسونگ بوده و نوع دیگری از نمایشگر‌های OLED است و به دلیل کیفیت بالا، مصرف انرژی پایین، وزن کم، رنگ درخشان و روشنایی مناسب در گوشی‌های هوشمند گران قیمت به کار می‌رود. در این صفحه نمایش، هر پیکسل قادر است به تنهایی، از خود نور تولید کند. به عبارتی دیگر صفحه نمایش AMOLED، نیازی به نور پس زمینه که به عنوان بک لایت هم شناخته می‌شود ندارد. 

به همین دلیل است که گوشی‌های تولید شده با این صفحه نمایش، ضخامت کمی داشته، بسیار سبک بوده و قیمت بالاتری دارند. با وجود اینکه نمایشگر AMOLED، قادر به نشان دادن تصاویر شارپ نیستند اما می‌توان آن‌ها را در دسته بهترین صفحه نمایش موبایل قرار داد. 

صفحه نمایش گوشی

لیست ویژگی صفحه نمایش Super AMOLED 

صفحه نمایشگر‌های Super AMOLED، به طور اختصاصی برای سامسونگ تولید شده و به عبارتی تنها گوشی‌های سامسونگ هستند که از این فناوری استفاده می‌کنند. وجود سنسور‌های لمسی به کار رفته در نمایشگر، باعث شده صفحه نمایش Super AMOLED، به نسبت سایر فناوری‌ها باریک‌تر و سبک‌تر باشد. متون و تصاویر در این صفحه نمایش، شفاف و شارپ هستند. 

صفحه نمایش

بهترین صفحه نمایش موبایل کدام است؟

بعد از آشنایی با فناوری دیسپلی و نمایشگر گوشی، باید بدانید که بهترین صفحه نمایش موبایل کدام است. اغلب متخصصان در پاسخ به این پرسش ابتدا صفحه نمایش AMOLED و سپس OLED را بهترین صفحه نمایش موبایل دانسته و لیست زیر را دلیل برتری این دو نمایشگر، به نسبت دیگر فناوری‌ها معرفی می‌کنند:

مزایای صفحه نمایش AMOLED و OLED

• نمایش تصاویر و متون با بهترین کیفیت

• بهترین دید در نور مستقیم خورشید

• ایجاد نور سیاه واقعی

• بهترین زاویه دید

• بهترین سطح کنتراست

• عمر بالای باتری با کاهش مصرف انرژی

اما نباید این نکته را فراموش کرد که ساخت نمایشگرهای AMOLED و OLED، بسیار پر هزینه است. ساختار آن‌ها نیز به گونه‌ای است که در مواجه با آب به راحتی آسیب دیده و خراب می‌شود. پس باید در هنگام استفاده از آن‌ها، بسیار محتاط بود و از لوازم جانبی موبایل مانند قاب و گلس گوشی استفاده کرد. 

صفحه نمایش موبایل

نحوه نگهداری از صفحه نمایش موبایل

بدون شک ظریف‌ترین بخش گوشی‌های هوشمند، که خرابی آن می‌تواند منجر به تعمیر یا تعویض موبایل شود، صفحه نمایش آن‌ها است. برای نگهداری از صفحه نمایش موبایل، باید نکاتی که در ادامه خواهیم گفت را به کار بگیرید:

• یکی از ساده‌ترین روش‌های مراقبت از موبایل هوشمند، استفاده از گارد و قاب گوشی است. گارد یا کیس‌های محافظ، علاوه بر اینکه ظاهری زیبا به گوشی می‌بخشند از آن مراقبت کرده و عمر مفید دستگاه را نیز افزایش می‌دهند. 

• سعی کنید در دوره‌های زمانی مشخص، گوشی هوشمند خود را با دقت تمیز کرده و گرد و غبار را از روی شیار‌های گوشی پاک کنید. 

• اجسام تیز و لوازم آهن ربایی را از گوشی هوشمند دور کنید. 

• برای استفاده بهتر از صفحه نمایش، حتما برای آن محافظ صفحه نمایش یا گلس مات تهیه کنید. 

اگر روی گوشی هوشمند خود حساسیت دارید و می‌خواهید عمر مفید آن را افزایش دهید، باید لوازم جانبی مناسبی برای آن تهیه کنید. برای تهیه لوازم جانبی موبایل، و دیدن جدیدترین مدل قاب و گلس گوشی سری به فروشگاه آنلاین جانبی بزنید؛ فروشگاه جانبی با درج قیمت‌ها، تضمین اصل بودن کالا و ضمانت بازگرداندن کالا برای 7 روز خیال شما را از بابت خرید اینترنتی آسوده خواهد کرد. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید