آیا ارتودنسی دندان هایی که روکش یا لمینت دارند امکان پذیر است؟

کدخبر: ۴۷۸۶۵۱
حدوداً 70 درصد از افراد جامعه مشکلات مربوط به نامرتبی دندانی دارند.
آیا ارتودنسی دندان هایی که روکش یا لمینت دارند امکان پذیر است؟

 از این تعداد شمار زیادی نامنظمی های خفیف تا متوسط دارند اما نزدیک به 30 درصد مشکل شدید و جدی دارند که نیازمند درمان ارتودنسی دندان خواهد بود. در میان افرادی که نیاز به این درمان دارند نیز شماری دندان هایشان را با روش هایی مانند لمینت، روکش و یا انواع و اقسام پرکردگی های ترمیم کرده اند.

سوال جدی که ممکن است برای این افراد پیش بیاید این است که آیا با وجود ترمیم روکش، لمینت یا پر کردگی می توان ارتودنسی انجام داد یا خیر؟ پاسخ این سوال را با خواندن مطالب این صفحه متوجه خواهید شد.

آیا می توان درمان ارتودنسی را بر روی دندان های ترمیم شده انجام داد؟

پاسخ کوتاه: بله 100 درصد امکان پذیر است

برای منظم شدن دندان با کمک ارتودنسی از دستگاه های متوعی استفاده می شود که رایج ترین آن ها ارتودنسی ثابت است. ساز و کار تمامی این دستگاه ها اعمال فشار و نیرو از تاج دندان به ریشه و وادار کردن دندان به جابجا شدن در مسیر درست است.

تا زمانی که ریشه دندان سالم باشد و مشکل خاصی در خصوص آن وجود نداشته باشد این جابجایی به کمک نیروهای ارتودنسی صورت می گیرد و دندان ها به خوبی مرتب می شوند. اما زمانی که ریشه دندان مشکل داشته باشد ارتودنسی دشوار شده یا شکست می خورد.

اما ارتودنسی روی هر دندان ترمیم شده صورت نمی گیرد...

مثلا ایمپلنت دندان یک پیچ (اغلب تیتانیومی محکم) است که به فک جوش می خورد و نمی تواند جابجا شود. زیرا جابجایی آن منجر به شکست ایمپلنت و آسیب به فک می شود. یعنی بر روی دندان هایی که ایمپلنت شده اند ارتودنسی موفقیت آمیز نخواهد بود.

 اما ترمیم ها و درمان های دندانپزشکی که بر روی تاج دندان صورت می گیرند اینگونه نیستند. مثلا روکش دندان، لمینت یا پر کردکی معمولا مانعی برای ارتودنسی نیستند اما انجام درمان بر روی این دندان های ترمیم شده باید با احتیاط صورت بگیرد.

روکش یا لمینت

آیا محدودیتی برای مرتب کردن دندان های روکش یا لمینت شده وجود دارد؟

بنابراین تا اینجا متوجه شدیم که با وجود تصورات اشتباه درخصوص امکان یا عدم امکان ارتودنسی روی دندان های ترمیم شده، می توان با خیال راحت درمان ارتودنسی انجام داد. در اصل مانعی در خصوص منظم شدن دندان های روکش یا لمینت شده وجود ندارد.

با این حال در مرتب کردن این دندان هابا محدودیت هایی روبرو هستیم. به این شکل که نمی توانیم با روش های معمول اقدام به مرتب کردن این گونه دندان ها کرد. قبل از اینکه درباره بهترین روش ارتودنسی جهت منظم کردن دنددان های روکش شده صحبت کنیم با 2 شیوه ارتودنسی دندان آشنا شوید. این 2 روش عبارتند از:

• ارتودنسی ثابت با سیم و براکت فلزی (سیم کشی دندان)

ارتودنسی نامرئی یا متحرک با الاینرهای شفاف

بهترین روش برای ارتودنسی دندان های روکش یا لمینت شده چیست؟

متخصصین ارتودنسی جهت منظم کردن دندان های لمینت یا روکش شده ترجیح می دهند از ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف استفاده کنند. درمان با این روش بسیار ساده و بدون محدودیت است. با کمک الاینرهای شفاف نه آسیبی به روکش و لمینت می رسد و نه به خود دندان ها.

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف در واقع به شیوه ای از مرتب شدن دندان ها گفته می شود که بیمار مجموعه ای از پلاک یا قالب های دندانی پلاستیکی را به ترتیب هر 2 هفته یکبار روی دندان های خود قرار می دهد. تا زمان استفاده از آخرین قالب دندان ها کاملا مرتب می شوند.

ارتودنسی نامرئی

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

درمان با این روش تقریبا مانند درمان های دیگر است ولی هزینه آن مقداری کمتر در نظر گرفته می شود. هزینه ارتودنسی نامرئی به ازای هر فک می تواند بیشتر از 5 میلیون تومان باشد.

چرا ارتودنسی ثابت برای دندان های روکش شده مناسب نیست؟

ارتودنسی ثابت یعنی استفاده از براکت ها و سیم های فلزی جهت مرتب کردن دندان ها. در این روش براکت ها که قطعات گیره مانند کوچکی هستند از ابتدا تا انتهای درمان به سطح دندان ها متصل شوند. سپس از میان براکت ها یک سیم قوس دار عبور داده می شود. نیروی ارتودنسی از سیم به براکت و از آنجا به تاج و در نهایت به ریشه دندان منتقل می شود.

اگر دندان شما روکش یا لمینت شده باشد، می تواند تحت تاثیر این نیرو، آسیب ببیند. در وهله اول با بیشتر شدن نیرو امکان افتادن روکش یا لمینت بیشتر می شود. در بدترین حالت نیز این دو ترمیم ممکن است دچار شکستگی شوند. اما اگر ارتودنسی نامرئی صورت بگیرد احتمال شکستگی یا افتادن روکش و لمینت به شدت کاهش پیدا می کند.

احتمال اینکه لمینت، روکش یا پرکردگی دندان من با ارتودنسی آسیب ببیند چقدر است؟

اگر یک لمینت، روکش یا پرکننده سالم بوده و اصولی نصب شده باشد، انجام درمان ارتودنسی آسیبی به روکش یا روکش وارد نمی کند. ما از تکنیک های دقیق برای اتصال دستگاه ها به این ترمیم ها استفاده می کنیم. همچنین پس از درمان، بریس ارتودنسی با دقت برداشته می شود تا از آسیب نامطلوب به ترمیم جلوگیری شود.

آیا بعد از درمان ارتودنسی نیاز به تعویض تاج، روکش یا پرکننده دارم؟

به طور کلی اگر ترمیم سالم و از نظر زیبایی مشکلی نداشته باشد، پس از اتمام ارتودنسی نیازی به تعویض نخواهد بود. اما اگر خود بیمار بخواهد پس از مرتب شدن دندان ها روکش، لمینت یا پر کردگی را عوض کند مانعی نخواهد داشت.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید