جک سقفی چیست؟

کدخبر: ۵۲۹۵۰۶
جک سقفی یکی از محصولات پرکاربرد و ضروری است در اکثر پروژه های عمرانی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
جک سقفی چیست؟

 این محصول به طور معمول، وزن سقف را تحمل می کند و برای نگه داشتن سقف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در مراحل اجرا و ساخت سقف ساختمان، از این تجهیزات استفاده می شود تا استقامت و دوام کار افزایش یابد. در ادامه به بررسی مشخصات و چگونگی استفاده از جک سقفی پرداخته و کاربرد آن را شرح خواهیم داد.

در ادامه به بررسی بیشتر سوال جک سقفی چیست می پردازیم.

مشخصات جک سقفی

جک سقفی دارای دو قسمت پایینی و بالایی می باشد که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند. قسمت بالایی جک دارای قطر لوله 6 سانتی متر و ضخامت 2 میلی متر است. در صورتی که قسمت پایینی دارای قطر لوله 5 سانتی متر و ضخامت 2.5 میلی متر خواهد بود. این تجهیزات در حالت عادی می توانند به صورت حداکثری 1.5 تن بار را تحمل نمایند. جک سقفی را می توان به صورت استاندارد با ارتفاع 3.2 متر و وزن 14 کیلوگرم در بازار تهیه نمود. البته اگر سری جک را در نظر نگیریم، وزن آن بین 12 تا 21 کیلوگرم خواهد بود.

اجزای سازنده جک

به طور کلی، جک سقفی ساختمان دارای سه جز اصلی خواهد بود که به شرح زیر می باشند:

  • نری

  • مادگی

  • رزوه

بخش اصلی نگهدارنده جک سقفی ساختمان با استفاده از این سه بخش اصلی، قالب مدولار را مهار کرده و به افزایش استقامت سازه، کمک شایانی خواهد کرد. بخش پایینی این محصول از لوله هایی تشکیل شده است که قطر متعددی دارند. اما اغلب این لوله ها دارای قطر 6 سانتی متر بوده و ضخامتی معادل 2 میلی متر خواهند داشت.

جک های سقفی معمولا در دو نوع تولید شده و بر اساس ویژگی هایشان در موارد مختلفی به کار برده می شوند. اولین نوع جک ساختمانی، جک های سبک هستند. این جک ها فقط قادر هستند که وزن کم را تحمل کنند. اما نوع دوم جک های سقفی، به عنوان جک های سنگین شناخته می شوند. این جک ها استقامت بالاتری داشته و می توانند فشار و وزن بسیار بالایی را تحمل نمایند. به همین دلیل این نوع جک را در پروژه های سنگین و بزرگتر مورد استفاده قرار می دهند.

برای استفاده از جک های سقفی می بایست ابعاد پروژه را مدنظر قرار داده و بر اساس فشار و سنگینی سقف، از جک مناسب استفاده نمود. زیرا جک ها را می توان به تولید کننده سفارش داد و بر اساس ابعاد و وزن مورد نظر، مورد استفاده قرار داد. بر روی لوله های نری، سوراخ هایی وجود دارد که به وسیله آن ها می توان ارتفاع جک را تغییر داده و تنظیم نمود.

این سوراخ ها در فواصل 10 سانتی متری قرار گرفته و با استفاده از پین های پیچ دار می توان آن ها را تنظیم کرد. همچنین این قسمت به وسیله پیچ و مهره به قسمت مادگی متصل می شوند. برای محکم کردن این اتصالات از رزوه و گوه استفاده می کنند.

نری جک سقفی را می توان بر اساس نوع جک، ساخت و به کار برد. حتی می توان این قطعه را برای برخی از جک ها به صورت متحرک تولید کرد. در برخی از مدل های جک سقفی که به شکل شاقول مورد استفاده قرار می گیرند، شمع هایی در قسمت بالایی سازه تعبیه می شوند که به واسطه آن ها، استقامت سازه افزایش یافته و سازه قادر خواهد بود فشار بسیار بیشتری را متحمل شود. شمع را می توان به شکل سولجر، لوله و قوطی ساخت.

اجزای جک سقفی

اجزای جک سقفی

انواع جک های سقفی

همانطور که اشاره شد، جک های سقفی در انواع متنوعی در بازار موجود هستند و می توان بر اساس نوع سازه و پروژه، آن ها را مورد استفاده قرار داد. انواع جک ها مطابق زیر می باشد:

  • جک سقفی صلیب دار

  • جک سقفی بدون صلیب

  • جک های سقفی U شکل

  • جک های شمعی

  • جک های فلزی

  • جک های تلسکوپی

کاربرد جک های سقفی

جک سقفی در موارد متعددی کاربرد داشته و بر همین اساس در پروژه های مختلفی از آن ها استفاده می شود. تفاوتی ندارد شما قصد ساخت چه نوع ساختمانی را دارید. زیرا این تجهیزات برای تمامی پروژه های عمرانی، از یک خانه کوچک گرفته تا یک مجتمع تجاری بزرگ، کاربرد دارد و یکی از ضروریات فرآیند ساخت به شمار می آید.

این جک ها بار سقف ها را نگه داشته و برای کفراژبندی مورد استفاده قرار می گیرند و می بایست تا انتهای فرآیند ساخت هر طبقه، در همان وضعیت باقی بماند. پس می توان مهمترین کاربرد این تجهیزات را نگه داشتن موقت سقف در نظر گرفت. بر همین اساس، کیفیت این تجهیزات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می توان آن را یکی از موارد ایمنی در نظر گرفت. زیرا هر قدر کیفیت ساخت و استقامت جک سقفی و اجزای آن بالاتر باشد، می تواند فشار و وزن سقف را به شکل مناسب تری تحمل کرده و مانع ایجاد حادثه شود.

کاربرد جک سقفی

کاربرد جک سقفی

اندازه جک های سقفی

جک سقفی دارای اندازه هایی استاندارد و از پیش تعیین شده است که در اکثر موارد از این مدل ها و ابعاد استفاده می شود. البته امکان شخصی سازی و سفارش جک ها وجود داشته و می توانید بر اساس نیاز خود ابعاد خاصی را سفارش دهید. سایز استاندارد جک های سقفی 3.2 متر است. این جک ها معمولا دارای وزن 14 کیلوگرم هستند.

در قسمت مشخصات به وزن جک های سقفی بدون سری اشاره شد. سر جک های سقفی نیز در حالت معمولی وزنی معادل 4، 5 و 6 کیلو گرم خواهند داشت. البته باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از لوله های درزدار برای ساخت جک استفاده نمی شود و گزینه مناسب، لوله بدون درز است که مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. جک سقفی را می توان از لحاظ ابعاد رایج، به شکل زیر تقسیم بندی نمود:

  • جک سقفی 3.5 متری با سری جدا
  • جک سقفی 3.5 متری با سری ثابت
  • جک سقفی 4 متری با سری ثابت
  • جک سقفی 4 متری با سری جدا
  • جک سقفی 5 متری

جک سقفی نو یا دست دوم

برای ساخت جک سقفی از لوله های بدون درز استفاده شده و جک به لوله داربست متصل می شود. به همین جهت، جک های فلزی دارای استقامت و استحکام بسیار بالایی هستند و می توانند برای مدت زمان طولانی دوام داشته و مورد استفاده قرار بگیرند. در بسیاری از پروژه های عمرانی از جک سقفی دست دوم استفاده می شود و در سال های اخیر نیز بازار فروش جک های دست دوم بسیار داغ شده است.

البته در صورتی که قصد خرید جک سقفی دست دوم را دارید، باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. مورد اول اینکه باید دقت داشته باشید که جک های سقفی که تهیه می کنید بر اثر تحمل فشار زیاد، فرسوده نشده باشند. زیرا در صورت ایراد، ممکن است پروژه ساختمانی با ریسک های متعددی روبرو شده و خطرات جانی و مالی را به وجود بیاورد. مورد دوم هم این است که در پروژه های سنگین بهترین گزینه، استفاده از جک سقفی نو است. زیرا بدین شکل می توانید از استقامت جک ها مطمئن بوده و کار را با ایمنی بیشتری جلو ببرید. 

نکات مهم در استفاده از جک های سقفی

همانطور که اشاره شد، جک های سقفی تا پایان مراحل ساخت طبقه، مورد استفاده قرار گرفته و وزن و بار سقف را به طور موقتی تحمل می کند. در این شرایط باید توجه داشته باشید که خاک سست نبوده و استحکام کافی داشته باشد. زیرا در صورتی که پایه های جک های سقفی در خاک فرو برود، تراز آن به هم خورده و باعث ایجاد مشکلات متعدد می شود. همچنین لازم است در هنگام نصب جک ها، این کار را بر اساس استاندارد های موجود به انجام رسانید.

در حالت معمول، برای ابعاد یک متر مربع از سقف، یک جک مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر فشار بتن از 1.5 تن فراتر برود، باید نسبت به افزایش تعداد جک ها اقدام نمود. زیرا در این حالت، یک جک نمی تواند وزن وارده را متحمل شود. در این شرایط ممکن است برای هر 80 سانتی متر مربع از یک جک سقفی استفاده شود.

جک سقفی را از کجا خریداری کنیم؟

اگر به دنبال تهیه جک سقفی، لوله داربست یا انواع آهن آلات و ابزار ساختمانی هستید، بهتر است از یک فروشگاه معتبر برای خرید استفاده نمایید. فروشگاه آهن آلات بنیامین بیش از 10 سال است که در زمینه تولید و فروش آهن آلات فعال است و محصولات خود را به کشور های همسایه نیز صادر می کند. این فروشگاه به عنوان اولین فروشگاه تخصصی آهن آلات در ایران شناخته شده و طیف گسترده ای از محصولات را برای مشتریان فراهم آورده است.

با خرید از فروشگاه مجموعه تولیدی بنیامین می توانید از تضمین بهترین قیمت، ارائه فاکتور رسمی و ارسال به تمامی نقاط ایران بهره مند شوید. در صورت هرگونه سوال یا ابهام پیرامون خرید لوله داربست یا جک سقفی، می توانید با کارشناسان شرکت بنیامین تماس حاصل نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید