فرق بلیط اکونومی هواپیما با سایر بلیط ‌ها

کدخبر: ۵۳۴۱۰۵
هنگام رزرو بلیط هواپیما، مطمئن شوید که قیمت های کلاس تجاری را نیز بررسی کرده‌اید. گاهی اوقات بلیط‌های کلاس پریمیوم اقتصادی می‌توانند به گرانی یا حتی گران‌تر از بلیط‌های کلاس تجاری تخفیف دار شوند.
فرق بلیط اکونومی هواپیما با سایر بلیط ‌ها

اگر قصد داشته باشید یک بلیط هواپیما برای مسافرتی که در پیش دارید تهیه کنید، متوجه خواهید شد که در برخی از مسیرهای پروازی، بویژه در پروازهای خارج از کشور با چهار گزینه یا کلاس پروازی مواجه هستید؛ این چهار کلاس قیمت و در نتیجه امکانات مختلفی دارند. حال سوالی که پیش می‌آید این است: تفاوت بین کلاس‌های مختلف پرواز چیست و کدام یک را باید انتخاب کنید تا مطمئن شوید بهترین خدمات را دریافت می‌کنید؟ ما چهار نوع پرواز را تفکیک کرده‌ایم تا خرید بلیط هواپیما شما را کمی آسان‌تر کنیم. بویژه در نظر داریم فرق بلیط اکونومی هواپیما با سایر بلیط‌ها را توضیح دهیم.

کلاس پروازی چیست؟

در حالی که تفاوت‌هایی در نوع خدمات ارائه‌شده بین خطوط هوایی مختلف وجود دارد، دو عاملی که معمولاً بیشترین تأثیر را بر نوع خدماتی که در پرواز خود دریافت خواهید کرد دارند، مسافت پرواز و کلاس خدماتی است که رزرو می‌کنید. تجربه پرواز امروز، بسیار متفاوت از اولین پرواز صورت گرفته در سال ۱۹۱۴ است.

در ابتدای کار، شرکت‌های هواپیمایی، بلیط‌های خود را تنها به صورت تجاری به فروش می‌رسانند. در دهه ۵۰ بود که برخی از خطوط هوایی، فروش بلیط به صورت اکونومی با صندلی‌های اتوبوسی را شروع کردند. چهار کلاس کابین در اکثر خطوط هوایی ارائه می‌شود: اکونومی، پریمیوم اکونومی، بیزینس و فرست کلاس.

بسیاری از ایرلاین‌ها مدل‌های هواپیماهای مشابهی را در ناوگان خود دارند؛ اما فضای داخلی را به‌طور متفاوتی پیکربندی می‌کنند. به طور مثال بیشتر صندلی‌های هواپیمای ماهان به صورت اکونومی و تعدادی به صورت تجاری پیکربندی شده‌اند و شما مثلا در سفر به استانبول گزینه فرست کلاس را در پیش روی خود نخواهید داشت.

البته یادآوری این نکته ضروری است که ایرلاین‌های ایرانی کلاس تجاری و ممتاز را در یک نوع بیزنسی به فروش می‌رسانند. بنابراین مهم است که به نقشه صندلی‌ها، نه تنها برای نوع هواپیما، بلکه برای شرکت هواپیمایی که در حال پرواز هستید نیز نگاه کنید.

بلیط اکونومی چیست؟

معمولاً بلیط‌های اقتصادی کم‌هزینه‌ترین و محدودترین بلیط‌ها هستند. مسافران معمولاً نمی‌توانند صندلی را انتخاب کنند، فضای پا کمتری نسبت به سایر مکان ها دارند و گاهی اوقات نمی‌توانند کیف و ساک‌هایشان را در سطل‌های بالای سر قرار دهند. از میزان بار مجاز کمتری نیز برخوردارند. عرض متوسط ​​یک صندلی کلاس اکونومی ۱۷ اینچ است تا ایرلاین بتواند تا حد امکان افراد زیادی را در فضای نسبتا کوچک موجود جا دهد. این اتفاق به شدت فضای پای شما و همچنین فضای شما را در محفظه ذخیره‌سازی بالای سر محدود می‌کند.

اگر چمدان شما جا نمی‌شود، ممکن است در تمام طول سفر آن را در دامان خود نگه دارید یا مجبور شوید برای چک کردن چمدان هزینه‌ای بپردازید. تقریبا بیش از دو سوم هواپیماهای مسافربری دنیا بخش اکونومی دارند. در ایران نیز ایرلاین‌های مختلف مانند معراج، ماهان، ایران ایر، ایران ایر تور، آتا، وارش، کیش و غیره بخش زیادی از کابین خود را با صندلی‌های اقتصادی پیکربندی کرده‌اند تا مسافران بیشتری را به مقصد برسانند.

بلیط پریمیوم اکونومی چیست؟

این کلاس کمی راحت‌تر، صندلی‌های پهن‌تر و فضای پای بیشتری را با قیمتی بیشتر از اکونومی و بسیار کمتر از تجاری یا درجه یک در بیشتر خطوط هوایی ارائه می‌دهد. برخی از خطوط هوایی، اکونومی و پریمیوم اقتصادی را در کابین اصلی دسته‌بندی می‌کنند. به طور معمول در پروازهای بین‌المللی و برخی از پروازهای طولانی، در پریمیوم اقتصادی، حق بیمه، فضای اضافه شده و گاهی اوقات مکان صندلی‌ها در مکان‌های مطلوب‌تر، مانند جلوی هواپیما است. در پروازهای بین‌المللی، اکونومی ممتاز نه تنها ممکن است از لحاظ فیزیکی از کلاس اکونومی جدا باشد، بلکه ممکن است مزایای بیشتری مانند غذای رایگان یا بهتر، بار اضافی و کیت‌های رفاهی را نیز ارائه دهد.

بلیط بیزنس چیست؟

کلاس تجاری معمولاً ۲ تا ۵ برابر بیشتر از کلاس اقتصادی قیمت دارد. مگر اینکه خوش شانس باشید و صاحب یک بلیط چارتری ارزان‌قیمت شوید که شما را با کلاس تجاری به مقصدتان می‌رساند. این اتفاق بیشتر در مسیر پرواز تهران استانبول و بعضا پرواز تهران به دبی دیده شده است. هنگام پرواز در کلاس تجاری، می‌توانید از باجه‌های اختصاصی چک‌این کلاس تجاری در فرودگاه مبدأ خود استفاده کنید و همچنین با اولویت سوار شوید. صندلی‌های کلاس تجاری در اول هواپیما قرار دارند و بلافاصله پس از وارد شدن به داخل کابین آن‌ها را خواهید یافت.

معمولا نیز فضای پای بیشتری نسبت به صندلی‌های کلاس اکونومی ارائه می‌دهند و خوابیدن در آن‌ها بسیار راحت‌تر است. در حالی که کیفیت غذا بسته به ایرلاینی که در آن پرواز می کنید بسیار متفاوت خواهد بود؛ به طور کلی در پروازهای کوتاه مدت تفاوت غذایی چندانی بین کلاس اقتصادی و تجاری وجود ندارد؛ اما در پروازهای بلند مدت‌تر، در مقایسه با غذای تک سینی در کلاس اکونومی، یک وعده غذایی چند وعده‌ا‌ی دریافت خواهید کرد. ماهان از جمله خطوط هوایی در ایران است که خدمات بیزنس کلاس در برخی پروازهای خود ارائه می‌دهد.

بلیط بیزنس چیست؟

بلیط فرست کلاس چیست؟

بلیط فرست کلاس، لوکس‌ترین راه برای پرواز است. با دسترسی به بهترین امکانات فرودگاهی، جادارترین و خصوصی‌ترین صندلی در هواپیما و منوی غذایی عالی، مطمئناً راهی فوق‌العاده برای سفر است. اما با وجود قیمت‌های تکان‌دهنده و بالا، می‌تواند برای اکثر مسافران دور از دسترس به نظر برسد. در پرواز فرست کلاس، نه تنها صندلی‌ها از هم دورتر هستند، بلکه پهن‌تر و با عرض متوسط ​​۲۵ اینچ بوده و بیش از ۹۰ درصد آنها صاف هستند. معمولا پرواز فرست کلاس در خطوط هوایی بزرگ یافت می‌شوند. به طور مثال در کشور ما، ایران ایر در برخی از پروازهای خود کلاس درجه ممتاز را نیز گنجانده است و دو کلاس پروازی اکونومی و فرست دارد. پروازهای فرست کلاس به عنوان هما کلاس شناخته می‌شوند.

بلیط فرست کلاس چیست؟

خرید بلیط اکونومی از سفرمارکت

اگر قصد خرید بلیط هواپیما دارید، ما به شما یک مسیر بسیار آسان، سریع و کم هزینه نشان می‌دهیم. سفرمارکت به عنوان موتور جستجو و بازار آنلاین بلیط هواپیما، برای جستجو، مقایسه و خرید بلیط هواپیما بسیار راهگشا خواهد بود. با خرید بلیط در سفرمارکت به نشانی www.safarmarket.com دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر هواپیمایی که موجب اتلاف وقتتان می‌شود ندارید. همچنین با توجه به اینکه سفرمارکت لیستی از تمام پروازهای موجود در مسیر مورد نظر شما به همراه قیمت همه تامین‌کنندگان معتبر ارائه می‌دهد، از اینکه تمام سایت‌ها را به تفکیک جستجو کنید، بی‌نیاز خواهید شد.

سفرمارکت دو لایه مقایسه قیمتی پیش رویتان خواهد گذاشت. در لایه اول پس از مشخص کردن مبدأ و مقصد و تاریخ سفر، به‌علاوه کلاس پروازی که در اینجا کلاس اکونومی مدنظر ما است، لیستی از تمام پروازهای موجود در مسیر درخواستی به ترتیب قیمت نمایش داده می‌شود. در این هنگام شما باید گزینه خرید از بین چند وبسایت را انتخاب کنید و در اینجا لایه دوم مقایسه آغاز می‌شود. در این قسمت، پس از انتخاب یک پرواز، قیمت‌های مختلف ارائه شده برای آن پرواز را خواهید دید. عبارت سیستمی یا چارتری که در کنار هر پرواز نمایش داده می‌شود نیز به شما در انتخاب جزئی‌تر کمک خواهد کرد.

کلام آخر

برای بلیط‌های اکونومی، محدوده چندگانه بسیار گسترده‌تر است و به تاریخ‌هایی که باید در آن سفر کنید، خط هوایی، مسیر و همچنین اینکه آیا شما بدون توقف پرواز می‌کنید یا در حال پروازهای چند مسیره هستید بستگی دارد. از آن‌جایی که صندلی‌های کلاس اکونومی در تعداد بسیار بیشتری عرضه می‌شوند، خرید آن‌ها بسیار راحت‌تر است. در صورت وجود صندلی‌های پریمیوم اقتصادی، از آن‌جا که اغلب اوقات اختلاف قیمت نسبتا کمی با هم دارند، انتخاب آن‌ها بهتر است. هنگام رزرو بلیط هواپیما، مطمئن شوید که قیمت های کلاس تجاری را نیز بررسی کرده‌اید. گاهی اوقات بلیط‌های کلاس پریمیوم اقتصادی می‌توانند به گرانی یا حتی گران‌تر از بلیط‌های کلاس تجاری تخفیف دار شوند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید