نگاهی به وضعیت کار و اشتغال در شهر تهران

کدخبر: ۵۳۴۲۱۵
شهر تهران پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر ایران است و آمار اشتغال و استخدام در این کلان شهر نسبت به سایر استان‌ها بالا می‌باشد. علت این امر موقعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این استان است.
نگاهی به وضعیت کار و اشتغال در شهر تهران

 شهر تهران از لحاظ موقعیت سیاسی به خاطر پایتخت بودن و وجود سفارت‌خانه‌ها، به لحاظ اقتصادی به دلیل وجود کارخانجات، موقعیت‌های صنعتی و مهاجرت افراد از سایر استان‌ها برای پیدا کردن شغل، از بازار کار بالایی برخوردار است. به دلیل وجود مشاغل متنوع در این شهر، افراد می‌توانند در تمامی رشته‌ها و شغل‌های متفاوت استخدام شده و مشغول به کار شوند.

معایب و مزایای کار در تهران

با توجه به اینکه کسب و کارهای مختلفی در این شهر وجود دارد و آمار اشتغال در تهران نیز بالا می‌باشد؛ اما زندگی و شاغل شدن در تهران دارای مزایا و معایبی است. به طور مثال از مزایای اشتغال در تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حقوق و دستمزد بالاتر

  • پیشرفت کاری و ارتقاء شغلی

  • امکان پیدا کردن سریع‌تر کار جدید

  • تنوع شغلی بیشتر و بازار کار بهتر

  • فرصت‌های دورکاری بیشتر

  • سیستم حمل و نقل گسترده

  • و...

معایب :

  • هزینه‌های بالای زندگی

  • ترافیک و آلودگی هوا

  • مهاجرت افراد زیاد و تراکم جمعیت

  • و..

میزان درآمد و مخارج در استان تهران

میزان درآمد و مخارج در استان تهران بسته به توانایی‌های هر فرد و هزینه‌هایش متفاوت است. اما در نگاه کلی، یکی از عواملی که به صورت مستقیم در تعیین هزینه‌ها تاثیر دارد، نرخ دلار و ارز می‌باشد. به دنبال نوسانات ارز، هزینه‌های زندگی در چند سال اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بر این منوال، مخارج زندگی در شهر تهران به طور میانگین حدود 2 برابر بیشتر از زندگی در سایر شهرها هزینه دارد. به صورت کلی میزان درآمد در استان تهران نسبت به استان‌های دیگر زیاد بوده و به همان میزان مخارج و هزینه‌های زندگی نیز بالا است.

آمار اشتغال در تهران چگونه است؟

بر اساس برآوردهای مرکز آمار ایران، کاهش نرخ بیکاری در استان تهران طی چند سال اخیر و تغییر در بخش‌های مختلف اقتصادی در جذب نیروی کار این استان دو شاخص مهمی است که بازار کار تهران را در سال‌های گذشته تحت تاثیر قرار داده است. همچنین با وجود تحریم‌ها و شیوع بیماری کووید در سال‌های اخیر، استان تهران توانسته شاخص‌های اشتغال و بیکاری خود را بهبود ببخشد و رتبه بهتری در وضعیت استخدام و اشتغال نسبت به سایر استان‌ها کسب کند. اصلی‌ترین عامل کاهش نرخ بیکاری در استان تهران، ایجاد مشاغل جدید و نوظهور می‌باشد.

آمار اشتغال زنان در تهران

نرخ زنان شاغل حدود 3.5 میلیون نفر است که در مقایسه با سال‌های اخیر حدود 195 هزار نفر از تعداد آن‌ها کم شده و این آمار نشان می‌دهد که بیماری کووید 19 اشتغال زنان را بیشتر مورد آسیب قرار داده است.

نرخ اشتغال مردان در تهران

اگرچه آمار دقیقی بر نرخ مردان شاغل وجود ندارد، اما بررسی‌های کلی نشان می‌دهد که تحریم‌ها و شیوع کرونا تاثیری بر کاهش اشتغال مردان نداشته و برخلاف اشتغال زنان، سیر صعودی داشته است.   

آمار بیکاری در تهران

کلان شهر تهران برای دومین سال متوالی توانسته آمار بیکاری خود را با وجود کرونا در محدوده تک رقمی نگه دارد. آمار بیکاری افراد بزرگسال ۸.۹% می‌باشد که نسبت به سال‌های گذشته ۰.۵% کاهش یافته است. از بین ۲.۳ میلیون نفر بیکار، بیش از ۱.۶ میلیون نفر مرد هستند که حدود ۸۵ هزار نفر از تعدادشان کم شده و نرخ بیکاری آن‌ها به ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

بررسی فرصت‌ های شغلی در تهران

همان گونه که ذکر شد با توجه به مرکزیت تهران، مرکز اصلی اغلب کسب و کارها و تجارت‌ها در این شهر قرار گرفته و موجب ایجاد فرصت‌‌های شغلی بسیاری شده است. از مشاغل پرتقاضا و پرطرفدار در شهر تهران در 5 سال اخیر می‌توان به شغل‌های پرستار، نیروی خدماتی یا کارگر ساده، مهندس عمران، مهندس صنایع، راننده، برنامه‌نویس، پزشک، فروشنده و بازاریاب اشاره کرد.

مشاغل جدید و نوظهور در شهر تهران

شغل‌های جدید و نوظهوری که امروزه در تهران از درآمد بالایی برخوردار هستند و مورد توجه افراد قرار می‌گیرند، عبارتند از: تریدینگ، مشاغل مربوط به هوش مصنوعی، پیاده‌سازی خانه هوشمند، کارشناس سئو، توسعه دهنده بلاک چین، دیجیتال مارکتینگ و حوزه‌های مرتبط با آن و .. می‌باشند.

تنوع فرصت های شغلی در کدام حوزه ها بیشتر است؟

در چند سال‌ اخیر شغل‌های جدید و پردرآمد در تهران توسعه و رواج بسیاری یافته‌اند و بیشترآن‌ها درآمد و بازار کار خوبی دارند. به صورت کلی امروزه تنوع شغلی در حوزه‌های مربوط به فناوری ارتباطات مانند کارشناس دیجیتال مارکتینگ، طراح مد و لباس، مشاغل مرتبط با صنعت غذا یا گردشگری، آرایشگری و زیبایی، بازار بورس و سهام و .. زیاد است. کارجویان می‌توانند با عضویت در کانال ایران استخدام، از آگهی‌های استخدام امروز تهران با حقوق بالا یا انواع شغل دانشجویی در تهران و.. را پیگیری نمایند.

چگونه آگهی های استخدام را دنبال کنیم؟

با توجه به گستردگی شغل‌ها در تهران، می‌توان از سایت‌های کاریابی خوب مانند ایران استخدام برای پیگیری و دنبال کردن آگهی‌های استخدام استفاده کرد. همچنین در این سایت‌ می‌توان با ساخت رزومه و ارسال آن‌ به کارفرمایان نسبت به پیدا کردن شغل مورد نظر اقدام نمود.

نحوه جست و جوی آگهی های تهران در سایت ایران استخدام

جست و جوی شغل در یک سایت معتبر، شانس شما برای استخدام در مشاغل مختلف را افزایش می‌دهد. سایت‌های بسیاری برای درج آگهی‌ استخدام و جست و جوی آن وجود دارد که یکی از آن‌ها سایت ایران استخدام می‌باشد. کارجویان می‌توانند برای مشاهده‌ی فرصت‌های شغلی و جدیدترین استخدام‌های منتشر شده، به این سایت مراجعه کنند. شایان ذکر است نحوه جستجوی آگهی‌های تهران در سایت ایران استخدام به دو روش امکان پذیر است.

 در روش اول می توان پس از مراجعه به سایت ایران استخدام، از بخش جستجو مشاغل در سایت و انتخاب استان تهران، آگهی‌های استخدام فعال را بررسی کرد. یا کارجویان می‌توانند جدیدترین و به روزترین آگهی‌های استخدام را که کارفرما در سایت قرار داده، با عنوان آگهی استخدام امروز تهران جست و جو کنند.

در روش دوم می‌توان در مرورگرها، " عنوان شغلی + ایران استخدام " را جست و جو کرد و دیگر نیازی به ورود به سایت ایران استخدام نیست.

سخن پایانی

پایتخت بودن تهران موجب ایجاد سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی در این شهر شده و به دنبال همین موضوع فرصت‌های شغلی بسیاری برای افراد ایجاد کرده است. بازار کار خوب تهران در مقایسه با سایر استان‌ها باعث شده برخی کارجویان برای اشتغال به این شهر مهاجرت کرده یا به دنبال فرصت‌های شغلی دورکاری در تهران باشند. با افزایش مهاجران به تهران و بیشتر شدن جمعیت، شغل‌ها نیز گسترش یافته‌ و  بازار کار تهران را به یکی از پویاترین محیط‌های کاری در کشور تبدیل کرده‌اند. برای پیگیری آگهی ‌های استخدام تهران می‌توانید به سایت ایران استخدام مراجعه و یا برنامه کاریابی آن را روی گوشی خود نصب کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید