در خرید موکت باید به چه نکاتی توجه کرد؟

کدخبر: ۵۳۴۳۴۵
موکت‌ها نوعی کفپوش رایج برای پوشاندن کف خانه‌، هتل یا حتی موزه‌ها و ساختماهایی با کاربری مختلف هستند که به دلیل مزایایشان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در خرید موکت باید به چه نکاتی توجه کرد؟

به‌عنوان مثال با خرید موکت به ‌عنوان پوششی نرم و انعطاف‌پذیر، از مزیت‌های مانند صرفه‌جویی در هزینه، شستشوی آسان، تنوع در رنگ و طرح و جلوگیری از اتلاف انرژی برخوردار خواهید شد. تنوع بسیار بالایی که موکت‌ها از نظر جنس، طرح رنگ و سایر فاکتورهای مهم دارند، باعث شده است تا انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نمونه این کفپوش‌ها کار آسانی نباشد.

بنابراین سهل‌انگاری در رعایت چند نکته کوچک شما را با عواقب خریدی نامطمئن و بدون رضایت قلبی روبرو می‌کند. پس برای شناخت مولفه‌های مهم در انتخاب بهترین موکت با ما همراه باشید.

مولفه‌های مهم در خرید موکت مناسب

با وجود تنوع بسیار در دنیای موکت‌ها برای داشتن خریدی رضایت‌بخش باید هنگام انتخاب به معیارهای مختلفی که در ادامه توضیح می‌دهیم، توجه کنید. البته اولویت‌بندی موارد زیر ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد، اما کلیت آن‌ها به‌شرح زیر است:

تناسب موکت و دکوراسیون

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید هنگام خرید موکت برای خانه یا هر بنای دیگری در نظر بگیرید، دکوراسیون داخلی و سبک غالب آن است.

موکت نوعی پوشش نرم و راحت است که به فضا احساس صمیمیت و آرامش می‌دهد. بیشتر طرح‌های موکت برای دکوراسیونی با سبک‌های کلاسیک و غیرراحت مناسب نیستند و با استفاده از آن‌ها در کنار مبلمان سلطنتی و با کنده‌کاری‌های زیاد نوعی تناقض در فضا ایجاد می‌کنید.

البته بعضی از تولیدکنندگان طرح‌هایی از موکت تولید می‌کنند که با رنگ‌های گرم یا طرح‌هایی الهام گرفته از این سبک دکوراسیون، استفاده از محصولات خود را محدود به یک یا چند سبک خاص نمی‌کنند. اگر قصد دارید برای راهروها، اتاق‌ خواب‌ها یا هر قسمت از منزل کلاسیک خود موکت بخرید، توجه داشته باشید که بهترین انتخاب‌ها برای شما نمونه‌هایی با پرزهای کوته یا معمولی هستند.

متراژ فضا

یکی دیگر از ملاک‌های مهم در انتخاب موکت توجه به اندازه و متراژ فضا است. اگر فضای شما بزرگ است می‌توانید از رنگ‌های تیره و نمونه‌های طرح‌دار استفاده کنید. البته خرید موکت‌های ساده و رنگ روشن نیز مانعی ندارد اما ممکن است فضا را بی‌روح و بزرگتر از آن‌چه که در واقعیت است، نشان دهد.

برعکس برای فضاهای کوچک و صممیم به‌هیچ عنوان سراغ موکت‌های رنگ تیره و طرح‌دار نروید، زیرا اندازه فضا کوچکتر از حالت عادی به‌نظر می‌رسد. در عوض رنگ‌های روشن و طراحی ساده انتخاب مناسبی برای فضاهای کوچک هستند.

کیفیت موکت

موکت‌هایی که متراکم‌تر و فشرده‌تر هستند، کیفیت بهتری دارند و دوام آن‌ها بیشتر خواهد بود. زمانی‌که در فروشگاه موکت حضور دارید، باید پشت آن را مورد بررسی قرار دهید تا از کیفیت بافت و گره‌های آن مطمئن شوید. معمولا تولیدکنندگان برای موکت‌های باکیفیت‌تر ضمانت‌نامه با مدت زمان طولانی‌تری اختصاص می‌دهند.

کیفیت موکت

میزان بودجه

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان انتخاب موکت توجه به بودجه‌ای است که در اختیار دارید. اگر شما بتوانید هزینه بیشتری بپردازید موکت بهتر و نرم‌تری می‌توانید بخرید. 

اما اگر توان خرید موکت گران‌قیمت ندارید پیشنهاد می‌دهیم موکتی بخرید که پرزهای کوتاهی داشته باشد. زیرا این نوع موکت‌ها غبار کمتری به خود جذب می‌کنند و پاکسازی آن‌ها کار آسانی است.

توجه به شرایط آب‌وهوایی محیط زندگی

شرایط آب و هوایی هر منطقه در انتخاب لوازم خانگی موثر است. به‌عنوان مثال اگر در مناطق مرطوب و شمالی کشور زندگی می‌کنید، بهتر است از خرید موکت‌هایی که تولید آن‌ها از الیاف طبیعی مثل پشم استفاده شده است خودداری کنید. چون ممکن است این نوع موکت‌ها به دلیل رطوبت بالای محیط کپک بزنند.

باید بدانید که موکت‌هایی که جنس پروپیلن دارند، برای استفاده در مکان‌هایی که در معرض نور خورشید یا رطوبت قرار دارند بهتر هستند. از طرفی این نوع موکت‌ها ضدآتش هستند و الکتریسیته ساکن ایجاد نمی‌کنند.

توجه به محیط

در زمان انتخاب موکت همچنین باید به مکانی که قرار است از آن استفاده کنید توجه داشته باشید. برای مکان‌هایی که در معرض آلودگی هستند، توصیه می‌کنیم از موکت‌های کبریتی استفاده کنید. این نوع موکت‌ها قیمت ارزان‌تری دارند و می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی بشویید.

برای مکان‌های پرتردد و شلوغ مثل اداره‌ها بهتر است موکتی بخرید که رنگ تیره‌تر و تراکم بالایی دارد. موکت‌های پرزبلند برای مکان‌ها پرتردد مناسب نیستند، زیرا با برخورد پا پرز آن‌ها کوبیده می‌شود و زیبایی خود را از دست می‌دهند. این نکته ای است که باید برای خرید موکت هتلی نیز به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

برای اتاق خواب موکت‌های پرزدار و ضخیم، گزینه بهتری برای خرید به شمار می‌روند.

سن و سال افراد ساکن در محیط

اگر در منزل خود فرزند کم سن و سال یا فرد سالمند دارید، بهتر است موکت پرزدار بخرید. زیرا امنیت بیشتری دارد و زمانی که شخص به زمین بخورد احتمال آسیب‌دیدگی آن کمتر می‌شود. این نوع موکت‌ها می‌توانند تا حدی از انتقال صدای فرزندتان به طبقات دیگر نیز جلوگیری کنند.

همچنین اگر محل مورد نظر شما در طبقه اول یک ساختمان قرار دارد، پیشنهاد می‌دهیم موکت پرزدار بخرید چون عایق خوبی برای سرما نیز خواهد بود. این نوع موکت‌ها برای افرادی که پا درد دارند یا به‌سختی راه می‌روند نیز مناسب هستند.

طرح موکت

در زمان خرید موکت حتما از قبل درباره ساده یا طرح‌دار بودن آن تصمیم بگیرید. موکت‌ها با طرح‌های برجسته یا ساده به ‌فروش می‌رسند. موکت‌هایی که طرح برجسته دارند ممکن است جلوه زیباتری داشته باشند اما در مقابل جاروکشی و تمیز نگه داشتن آن‌ها سخت‌تر است.

موکت‌های قدیمی که به مدل کبریتی شهرت دارند، زبرتر بوده اما شستشو و نگه‌داری آن‌ها آسان‌تر است. معمولا موکت‌های ضخیم با طرح‌های برجسته طرفداران بیشتری دارند.

برند تولیدکننده

در زمان مراجعه به فروشگاه موکت حتما به برند محصولاتی که در آن به‌فروش می‌رسند توجه ویژه‌ای داشته باشید. معمولا تولیدکنندگان مشهور محصولات خود را با کیفیت بالا در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

از طرفی با توجه به شهرت این شرکت‌ها ممکن است بعضی تولیدکنندگان سودجو کالاهای تقلبی را با نام این شرکت‌ها به بازار عرضه کنند. بنابراین لازم است قبل از خرید درباره ویژگی‌های محصولات برترین تولیدکنندگان تحقیق کنید.

یک فروشگاه موکت مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

یک فروشگاه موکت مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

برترین مراکز فروش موکت باید درباره محصولات خود اطلاعات کافی و معتبری را به مشتری ارائه دهند تا بتواند با توجه به بودجه خود انتخاب درستی داشته باشد. تنوع کالاهای این فروشگاه‌ها معمولا بسیار بالا است و در این مراکز محصولات برترین تولیدکنندگان موکت به فروش می‌رسد. همچنین در این مراکز موکت‌ها در رنگ‌بندی‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی فروخته می‌شوند.

مشاوران این فروشگاه‌ها برای مشتری وقت می‌گذارند و با توجه به فضا و کاربرد مورد نظرشان او را برای انتخاب رنگ و طرح مناسب راهنمایی می‌کنند.

سخن نهایی

در این مطلب با نکات مهم برای خرید موکت مناسب آشنا شدید. موکت می‌تواند به فضای محیطی که در آن ساکن هستید، روح ببخشد و فضای شما را زیباتر جلوه دهد.

در هنگام انتخاب موکت باید به ابعاد محیط، سبک دکوراسیون، افراد ساکن در محیط، شرایط آب و هوایی، میزان بودجه و طرح موکت توجه ویژه‌ای کنید. همچنین بهتر است از قبل درباره برند موکت به‌خوبی تحقیق کنید و محصول مورد نظرتان را تنها از عرضه‌کنندگان‌ معتبر آن بخرید.

زت کارپت یکی از معتبر ترین واردکنندگان موکت‌های اداری و هتلی است که شما می‌توانید با بازدید از سایت و تماس با کارشناسان فروش این شرکت از راهنمایی و مشاوره آن‎‌ها در زمینه خرید موکت اداری و هتلی استفاده کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید