قبل از ارتودنسی دندان بخوانید

کدخبر: ۵۶۰۶۸۵
ارتودنسی دندان یکی از درمان های زمان بر است اما طول درمان ارتودنسی در افراد مختلف بسته به نوع و شدت ناهنجاری آنها می تواند متفاوت باشد.
قبل از ارتودنسی دندان بخوانید

اگر کاندیدای انجام ارتودنسی دندان هستید و درباره انجام یا عدم انجام این روش درمانی مردد هستید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندانی یکی از حوزه های تخصصی رشته دندانپزشکی است که به طور خاص به بهبود یا درمان موقعیت دندان ها و فک ها می پردازد.

متخصص ارتودنسی دندان کیست؟

متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) به دندانپزشک متخصصی گفته می شود که پس از اتمام دوره دندانپزشکی عمومی حدود سه سال دیگر به صورت تخصصی دوره های مربوط به تشخیص، پیشگیری و اصلاح ناهنجاری های دندان و فکین را گذرانده است.

مراحل ارتودنسی دندان

مراحل ارتودنسی دندان و البته هزینه ارتودنسی به نسبت شدت ناهنجاری، سن بیمار و نوع درمان می تواند متفاوت باشد اما به طور کلی در اکثر مواقع مراحل ارتودنسی دندان به شرح زیر است:

  1. معاینه وضعیت دندان و فکین شما توسط متخصص ارتودنسی.

  2. ارتودنتیست معمولا در جلسه معاینه میزان شدت ناهنجاری، نوع درمان و هزینه ارتودنسی را به شما اعلام می کند.

  3. برای بررسی دقیق تر شدت ناهنجاری ارتودنتیست شما را به مرکز رادیولوژی دهان و دندان ارجاع می دهد.

  4. قبل از ارتودنسی دندان نیاز است که هر گونه بیماری و مشکلات دهان و دندانی اعم از پوسیدگی دندان، عفونت لثه و ... درمان شود. همچنین در صورتی که برای ارتودنسی دندان نیاز به کشیدن یک یا چند دندان است این کار انجام می شود.

  5. از این مرحله به بعد دکتر بر اساس نوع درمان که شامل ارتودنسی ثابت و متحرک است درمان را آغاز می کند.

چه کسانی کاندیدای انجام ارتودنسی دندان هستند؟

در صورتی که شما دندان های نامنظم و نامرتب دارید به احتمال 90 درصد کاندیدای انجام ارتودنسی دندان باشید. از جمله سایر مشکلاتی که نیاز به مداخله متخصص ارتودنسی دارد عبارتند از:

  • کج بودن دندان‌ ها

  • شلوغی دندان‌ ها

  • روی هم رفتگی دندان‌ ها

  • وجود فاصله بین دندان

  • رویش نامناسب دندان‌ ها

  • کوتاه یا بلند بودن دندان‌ ها

  • جلو بودن فک پایین (یا عقب بودن فک بالا)

  • عدم هموشاپی افقی فک ‌ها

  • عادات غلط خردسالی مانند مکیدن انگشت شست و ...

  • از دست دادن زودتر از موعد دندان های شیر

  • کوچک بودن فک بالا

  • مبتلا به لب شکری یا شکاف کام

  • داشتن تنفس دهانی

مزایای ارتودنسی دندان چیست؟

  • اصلاح طرح لبخند و بالا رفتن اعتماد به نفس به دنبال اصلاح ناهنجاری های دندانی

  • کاهش احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه

  • اصلاح چهره با درمان ناهنجاری های فکی

عوارض ارتودنسی دندان چیست؟

  • در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی احتمال پوسیدگی دندان ها و تغییر رنگ دندان ها افزایش پیدا می کند.

  • در صورتی که درمان ارتودنسی دندان توسط متخصص ارتودنسی متبحر انجام نشود احتمال بروز مشکلات جدی تر وجود دارد.

بهترین سن مراجعه به متخصص ارتودنسی چه سنی است؟

درمان ارتودنسی دندان هیچ گونه محدودیت سنی ندارد و افراد از سنین کودکی تا بزرگسالی می توانند انی درمان را انجام دهند اما ارتودنسی دندان کودکان بهتر و اصولی تر انجام می شود و همچنین هزینه ارتودنسی دندان در سنین کودکی بسیار کمتر از سنین بزرگسالی است. به گفته بهترین متخصصین ارتودنسی بهترین زمان مراجعه به کلینیک ارتودنسی از سن 6 الی 8 سالگی است.

انواع ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک است.

ارتودنسی ثابت

در صورتی که نیاز باشد تا پایان درمان دستگاه های ارتودنسی ثابت روی دندان ها باقی بمانند و تنها متخصص ارتودنسی اجازه جابجایی یا برداشتن آنها را دارد گفته می شود که فرد از ارتودنسی ثابت استفاده می کند. انواع ارتودنسی ثابت عبارتند از: ارتودنسی فلزی، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی دیمون. طول درمان با این نوع ارتودنسی به طور متوسط بین 1 الی 3 سال به طول می انجامد.

نکته بسیار مهمی که کاندیدای این روش درمانی باید بدانند این است که در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان طی درمان ارتودنسی امکان تجمع باکتری ها در بین بریس ها و روی دندان ها زیاد است که در طولانی مدت باعث پوسیدگی و تغییر رنگ دندان ها می شود.

یکی از مهم ترین مزایای ارتودنسی ثابت این است که این دستگاه ها قابلیت خارج کردن از دهان توسط بیمار را ندارند به همین دلیل اصولا نتیجه درمان آنها می تواند بسیار عالی باشد همچنین یکی دیگر از مزایای این روش این است که به غیر از رعایت بهداشت دهان و دندان نیاز به همکاری خاصی از سوی بیمار نیست.

ارتودنسی متحرک

در صورتی که دستگاه های ارتودنسی قابلیت جابجایی و خارج کردن از دهان توسط بیمار را داشته باشد گفته می شود که فرد از ارتودنسی متحرک استفاده می کند. انواع ارتودنسی متحرک عبارتند از الاینرهای شفاف (اینویزیلاین)، هدگیر ارتودنسی، بایت پلیت، وسیع کننده کام، نگهدارنده ارتودنسی، فضاساز و فضانگهدار.

اکثر افرادی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند ناهنجاری های خفیف تا متوسط دارند که اصولا با روش ارتودنسی متحرک قابل درمان هستند. در این روش درمانی از یک صفحه پلاستیکی شفاف برای منظم کردن دندان ها استفاده می شود و بیمار به راحتی در هنگام غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خارج کند.

از جمله مزایای ارتودنسی متحرک که امروزه نیز در میان بزرگسالان بسیار محبوب شده است می توان به نامرئی بودن آنها و قابلیت جابجایی آنها اشاره کرد. در صورت استفاده از دستگاه ارتودنسی متحرک امکان پوسیدگی دندان ها و تغییر رنگ دندان ها به حداقل می رسد چرا که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها با چالش خاصی مواجه نیست و می توان به راحتی این کار به دنبال وجود بریس های مزاحم انجام داد.

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

برای برآورد هزینه ارتودنسی دندان نیاز به معاینه تخصصی توسط متخصص ارتودنسی است چرا که میزان ناهنجاری دندانی، سن شما، نوع درمان، میزان مهارت و تخصص دندانپزشک و .... در هزینه این روش درمانی تاثیرگذار است و نمی توان قیمت دقیقی برای ارتودنسی دندان اعلام کرد.

طول درمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

ارتودنسی دندان یکی از درمان های زمان بر است اما طول درمان ارتودنسی در افراد مختلف بسته به نوع و شدت ناهنجاری آنها می تواند متفاوت باشد. از جمله عوامل تاثیرگذار در طول درمان ارتودنسی دندان عبارتند از:

  • شدت ناهنجاری دندانی

  • سلامت لثه ها و دندان ها

  • استخوان های نگهدارنده

  • میزان پیروی بیمار از دستورالعمل های پزشک خود

به طور متوسط طول درمان ارتودنسی ثابت دندان حدود 1 الی 3 سال است و طول درمان ارتودنسی متحرک دندان نیز حدود یک و نیم سال است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید