معرفی انواع ارتودنسی ثابت

کدخبر: ۵۷۵۳۰۲
انواع ارتودنسی ثابت یکی از متداول ترین روش های ارتودنسی دندان هستند
معرفی انواع ارتودنسی ثابت

انواع ارتودنسی ثابت یکی از متداول ترین روش های ارتودنسی دندان هستند که نوع فلزی آنها جزء روش های قدیمی ارتودنسی دندان است اما امروزه روشی جدیدتر به نام ارتودنسی سرامیکی به روی کار آمده است. با ما همراه باشید تا نگاهی به برخی از گزینه های موجود در دستگاه های ارتودنسی ثابت بیندازیم.

ابتدا باید بین لوازم ثابت و متحرک تمایز قائل شویم. وسایل ثابت ارتودنسی مانند بریس ها توسط نوارهای فلزی یا سیمان مخصوص به دندان ها متصل می شوند. آنها به طور معمول تا زمانی که درمان کامل نشده است برداشته نمی شوند. وسایل متحرک ارتودنسی، مانند ترازهای شفاف، معمولاً حدود 22 ساعت در روز استفاده می شوند، اما ممکن است در صورت نیاز به راحتی درآورده شوند. در حالی که الاینرهای شفاف می توانند در درمان مشکلات خفیف تا متوسط ​​ارتودنسی موثر باشند، دستگاه های ثابت معمولا برای درمان جامع تر مورد نیاز هستند.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است که متخصصین ارتودنسی پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی به مدت 3 الی 4 سال نیز دوره تخصص ارتودنسی را به منظور درمان انواع ناهنجاری های دندانی و فکی مانند جلو یا عقب بودن فک، به هم ریختگی دندان ها، فاصله دندان ها، کج شدگی دندان ها و ... را به کمک روش های مختلف ارتودنسی اعم از ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک درمان می کنند. 

انواع ارتودنسی ثابت

انواع ارتودنسی ثابت شامل بریس های فلزی، بریس های سرامیکی، بریس های پشت دندانی، بریس های دیمون و رنگی است که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

بریس های فلزی

بریس‌ های فلزی سنتی، معمولاً از فولاد ضد زنگ با درجه بالا ساخته می ‌شوند، بریس ‌های فلزی سنتی رایج ‌ترین نوع دستگاه‌ های ارتودنسی ثابت به شمار می آیند. 

بریس های فلزی ثابت از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفتند، اما امروزه وزن و ساختار سبک تری دارند. آنها از نوارهای فلزی تشکیل شده ‌اند که به پشت دندان‌ های آسیاب متصل می شوند و براکت‌ های فلزی کوچک ‌تری که روی سطوح جلوی دندان‌های چسبانده می شوند. یک سیم فلزی نازک و فنری که از میان براکت ها می گذرد، دندان ها را به آرامی به موقعیت مناسب هدایت می کند. این سیم کمانی ممکن است توسط کش های انعطاف پذیر، بند فلزی یا انواع دیگر گیره ها به براکت ها ثابت شود.

به گفته دکتر کامیار خضری متخصص ارتودنسی در کرج از جمله دلایل محبوبیت بریس های سنتی فلزی با گذشت زمان و روی کار آمدن بریس های جدید این است که یک گزینه درمانی قابل اعتماد، موثر و اقتصادی را ارائه می دهند. 

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی شفاف یک تغییر جدید در سیستم سنتی است که روش درمانی بسیار کمتر قابل توجهی را ارائه می دهد که در دسته انواع ارتودنسی نامرئی قرار می گیرد. آنها از همان اجزای بریس های سنتی استفاده می کنند؛ با این تفاوت که براکت های سمت جلوی دندان ها از یک ماده سرامیکی شفاف ساخته شده است که با رنگ طبیعی دندان ترکیب می شود. این سیستم مورد توجه جوانان و بزرگسالان قرار گرفته است؛ زیرا تا زمانی که کسی به دقت به دهان آنها توجه نکند متوجه درمان ارتودنسی نخواهد شد.

در حال حاضر انواع مختلفی از بریس های سرامیکی موجود است و این فناوری به طور مداوم در حال بهبود است. جذابیت زیبایی شناختی آنها غیرقابل انکار است ... البته براکت های سرامیکی در مقایسه با براکت های فلزی معایبی دارند عبارتند از:

  • براکت های سرامیکی از دوام کمتری نسبت به براکت های فلزی برخوردارند.

  • احتمال تغییر رنگ براکت های سرامیکی در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان وجود دارد.

  • قیمت بریس ‌های سرامیکی نیز به نسبت بریس های فلزی بیشتر است.

بریس های پشت دندانی

بریس های پشت دندانی

در حالی که بریس های سرامیکی نسبتا نامرئی هستند اما سیستم دیگری به نام بریس های پشت دندانی (بریس های لینگوال) وجود دارد که واقعا نامرئی است. بریس های پشت دندانی مانند سایر بریس ‌های فلزی عمل می‌کنند با این تفاوت که به پشت دندان ها چسبیده می شوند و کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود.

بریس های لینگوال درمان مناسبی برای همه افراد نیست. برای نصب آنها به آموزش خاصی نیاز است و به طور قابل توجهی گرانتر از بریس های استاندارد هستند. همچنین استفاده از بریس های پشت دندانی ممکن است ایجاد مشکلاتی مثل درد، مشکل در صحبت کردن و دسترسی سخت به تمیز کردن را برای بیمار به همراه خواهد داشت. 

بریس های خود تنظیم شونده

بریس های خود تنظیم شونده (دیمون)

این نوع بریس ها از فلز یا سرامیک ساخته می شوند و مزایای زیادی دارند. براکت های خود تنظیم شونده به جای کش از مکانیزم یکپارچه استفاده می کنند.

ارتودنسی رنگی

ارتودنسی رنگی یکی از ارتودنسی های محبوب نوجوانان است. در این نوع ارتودنسی از حلقه های پلاستیکی در رنگ های مختلف استفاده می شود. انتخاب بهترین رنگ ارتودنسی کاملا شخصی و سلیقه ای است اما اگر می خواهید که یک رنگ مناسب را انتخاب کنید حتما متناسب با رنگ مو، پوست و چشمان خود انتخاب کنید.

ارتودنسی ثابت چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

از جمله مشکلات و ناهنجاری های دندانی و فکی که به کمک بریس های ارتودنسی ثابت قابل رفع است عبارتند از:

  • اصلاح هر گونه ناهنجاری و انحرافات جزئی تا شدید در ناحیه صورت و فک؛

  • اصلاح فاصله بین دندان ها؛

  • اصلاح دندان ها کج شده؛

  • اصلاح چرخش دندان ها؛

  • اصطلاح اوربایت و آندربایت؛

  • اصلاح ازدحام و شلوغی دندان ها؛

مزایای ارتودنسی ثابت چیست؟

  • بهترین روش درمان برای ارتودنسی دندان کودکان و نوجوانان است.

  • نیازی به هیچ گونه همکاری از سوی بیمار نیست.

  • انواع بسیار مختلفی دارد که هزینه های آن نیز متغیر است و شما می توانید به نسبت بودجه خود یک روش را انتخاب کنید.

  • هر گونه ناهنجاری دندانی با این روش قابل درمان است. 

معایب ارتودنسی ثابت چیست؟

  • رعایت بهداشت دهان و دندان با دستگاه های ثابت کمی دشوار است و ممکن است دندان ها پس از درمان نیاز به جرم گیری یا بلیچینگ داشته باشند.

  • در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان امکان تغییر رنگ دندان ها پس از برداشتن براکت ها وجود دارد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید