پراپ تریدینگ

کدخبر: ۵۷۵۵۶۴
طی چند سال گذشته، تعداد حساب‌های کارگزاری باز در ایران ده برابر شده است. مردم به تجارت و سرمایه‌گذاری تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند. اما تجارت نیاز به سرمایه دارد که همه آن را ندارند. لذا خیلی از افراد به پراپ تریدینگ علاقه‌مند شده‌اند.

این یک همکاری سودمند متقابل بین یک معامله‌گر و یک شرکت پراپ است که به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی عمل می‌کند. یعنی شرکت پولی را برای مدیریت به معامله‌گر می‌دهد. این شرکت علاقه‌مند به جذب معامله‌گران موفقی است که تمایل دارند به‌سرعت و کارآمد سرمایه خود را بیشتر و در کنار آن سرمایه شرکت را افزایش دهند.

پراپ تریدینگ چیست؟

پراپ تریدینگ چیست؟

پراپ تریدینگ فرایندی است که در آن یک شرکت به شخص ثالث (معامله‌کننده مناسب) توانایی تجارت با استفاده از سرمایه خود را می‌دهد. این روش شرکت را قادر می‌سازد تا از یک تجارت سودآور بیشتر از کسب پورسانت از پردازش معاملات مشتری سود ببرد. علاوه بر این، معامله‌گر سود قابل‌توجهی از مدیریت برای انجام یک معامله موفق دریافت می‌کند. Prop trading معمولا بر روی سهام، فارکس، معاملات آتی، کالاها یا سایر دارایی‌های مالی متمرکز است.

شرکت‌های تریدینگ مانند این برای افرادی که در سرتاسر جهان به‌دنبال تجارت با حداقل ریسک هستند، بسیار سود خواهد داشت. زیرا در این ترید افراد برای شروع فقط به هزینه ثبت‌نام نیاز دارند و می‌توانند معاملات موفقی داشته باشند.

هنگامی که شرکت سطح مهارت و سبک معاملاتی معامله‌گر را ارزیابی کرد، پس از قبولی، یک حساب معاملاتی برای وی باز می‌کند تا شروع به معامله و کسب درآمد نماید. این موفقیت بهترین گام در حرفه یک معامله‌گر است، زیرا به وی اجازه می‌دهد تا خود را در میان نخبگان فعلی بازار درحالی‌که از نردبان پیشرفت بالا می‌رود آزمایش کند.

مزایای پراپ تریدینگ

به‌طور کلی prop trading یک گزینه شغلی خوب برای معامله‌گران ارائه می‌دهد. زیرا آنها می‌توانند از سرمایه شرکت و ابزارهای عالی برای افزایش موفقیت خود استفاده کنند.

یکی از مهم‌‌ترین مزایای معامله در یک شرکت پراپ تریدینگ این است که یک معامله‌گر می‌تواند از هر استراتژی مانند اسکالپینگ، معاملات روزانه، معاملات نوسانی یا تحلیل بنیادی استفاده کند. امکانات کار در این شرکت‌ها بی‌پایان هستند و در حین انجام این کار، معامله‌گر می‌تواند در خانه کار کند و حرفه تجاری خود را از هر کجا توسعه دهد.

از دیگر مزایای این نوع تجارت دسترسی به سرمایه بیشتر است. در این نوع کسب‌وکار برای معامله‌گران وجوه بیشتری برای تجارت فراهم می‌شود که به آنها امکان کسب سود بیشتری می‌دهد. از آنجایی که تریدرها توسط شرکت تامین مالی می‌شوند، می‌توانند استراتژی‌های مختلفی را بدون ترس ازدست‌دادن سرمایه‌شان تجربه کنند.

شرکت‌های پراپ اغلب آموزش، راهنمایی و پشتیبانی را به معامله‌گران خود ارائه می‌دهند که می‌تواند باعث رشد حرفه‌ای بیشتر آن‌ها شود.

معایب پراپ تریدینگ

مانند هر حرفه دیگری، تجارت پراپ دارای معایبی است. یکی از آنها سطح بالای رقابت بین معامله‌گران بوده که می‌تواند فشار بیشتری بر نتایج معاملات وارد کند. علاوه بر این، درحالی‌که شرکت‌های پراپ سرمایه را برای معامله‌گران خود فراهم می‌کنند، ریسک را نیز کنترل خواهند نمود. این امر می‌تواند منجر به محدودیت‌هایی در تجارت و ازدست‌دادن استقلال برای معامله‌گر شود.

علاوه بر این، شرکت‌های بازرگانی پراپ معمولا برای استفاده از سرمایه خود، کمیسیون نسبتا بالایی از معامله‌گران می‌خواهند. این ممکن است برای معامله‌گرانی که می‌توانند با سرمایه شخصی خود درآمد بیشتری کسب کنند، مفید نباشد.

پراپ تریدر کیست؟

پراپ تریدر کیست؟

معامله‌گرانی که برای یک شرکت پراپ کار می‌کنند، پراپ تریدر نامیده می‌شوند. در برخی از بنگاه‌ها، تریدری که تازه شروع به کار کرده است، وثیقه می‌گذارد و شرکت آن را چندین برابر افزایش می‌دهد. بنابراین، معامله‌گری که تجارت را شروع می‌کند، از یک شرکت پراپ به حساب خود سپرده دریافت می‌نماید. شایان‌ذکر است که زیان‌های احتمالی نمی‌تواند بیشتر از وثیقه تریدر باشد.

به‌این‌ترتیب، شرکت پراپ از خود در برابر زیان‌های ناشی از معاملات نامناسب توسط معامله‌گران محافظت می‌کند. از این ‌گذشته، شرکت، به تاجر فرصت دادوستد با پول خود را می‌دهد و خطرات خاصی را متحمل می‌شود. منافع شرکت در پراپ تریدینگ حاصل بخشی از سود به‌ دست‌ آمده است. همچنین باید گفت که هر چه معامله‌گر پراپ موفق‌تر باشد و سود بیشتری به دست آورد، سود کمتری به شرکت می‌دهد.

شرکت های پراپ چیست؟

امروزه 50 تا 70 درصد کل معاملات در وال استریت را پراپ تریدینگ تشکیل می‌دهد. شرکت‌های مالی که این پول را به مدیران معاملات می‌رسانند، میلیون‌ها دلار از آن درآمد کسب می‌کنند. کل این داستان در پس زمینه رونق اینترنت در دهه 90 آغاز شد. زمانی که چندین سازمان بزرگ شروع به جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های پیشرو به‌عنوان تریدر کردند.

این شرکت‌های بازرگانی در معاملات سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند تا درآمد بیشتری دریافت کنند. آنها با مراکز معامله قراردادهایی منعقد می‌نمایند و همه چیزهایی را که برای فعالیت‌هایشان نیاز دارند در اختیار آنها قرار می‌دهند. در واقع تامین سرمایه ترید بر عهده شرکت خواهد بود.

انواع شرکت‌های پراپ و ویژگی‌های آنها

شرکت‌های متفاوتی برای انجام پراپ تریدینگ وجود دارند. هر کدام از آن‌ها از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. بنابراین هر نوع شرکت پراپ ویژگی‌های خاص خود را دارد و فرصت‌های متفاوتی را برای معامله‌گران ارائه می‌دهد. هنگام انتخاب یک شرکت باید ترجیحات، مهارت‌ها و علایق خود را در نظر بگیرید.

قبل از شروع به کار با یک شرکت پراپ، لازم است تحلیل کاملی از شرکت انجام شود. مهم است که از قابل اعتماد بودن شرکت و حسن شهرت آن مطمئن شوید. همچنین باید شرایط کاری و استراتژی شرکت را مدنظر داشته باشید. در اینجا مروری کوتاه بر سه نوع از متداول‌ترین این شرکت‌ها و ویژگی‌های آنها آورده شده است.

شرکت‌هایی با تمرکز بر استراتژی‌های بلندمدت

این شرکت‌های پراپ بر سرمایه‌گذاری‌هایی با چشم‌انداز بلندمدت، از جمله تحلیل‌های بنیادی و استراتژی‌هایی با تمرکز بر سود سهام یا رشد سهام متمرکز هستند. معمولا به معامله‌گرانی که در چنین شرکت‌هایی کار می‌کنند، آزادی بیشتری در انتخاب استراتژی‌ها و دارایی‌های معاملاتی داده می‌شود. ویژگی‌های اصلی چنین شرکت‌هایی عبارت‌اند از:

  • افق سرمایه‌گذاری بلندمدت

  • تمرکز بر تحلیل بنیادی

  • آزادی بیشتر معامله‌گران در انتخاب استراتژی‌ها

شرکت‌های متمرکز بر معاملات روزانه

این شرکت‌های پراپ در استراتژی‌های کوتاه‌مدت تخصص دارند و معامله‌گران موقعیت‌های خود را ظرف یک روز معاملاتی می‌بندند. چنین شرکت‌هایی معمولا دسترسی معامله‌گران خود را به پلتفرم‌های معاملاتی پرسرعت فراهم می‌کنند و آنها را در استفاده از تحلیل تکنیکال آموزش می‌دهند. ویژگی‌های این شرکت‌ها نیز به شرح زیر است:

  • استفاده از استراتژی‌های کوتاه‌مدت

  • متمرکز بر تحلیل تکنیکال

  • نیاز به تصمیم‌گیری سریع

شرکت‌های متخصص در معاملات الگوریتمی

شرکت‌های متخصص در معاملات الگوریتمی (صندوق‌های تامینی کوانتومی)

این شرکت‌ها از الگوریتم‌ها و مدل‌های ریاضی برای تصمیم‌گیری در پراپ تریدینگ استفاده می‌کنند. معامله‌گران در چنین شرکت‌هایی درگیر توسعه و بهینه‌سازی الگوریتم‌ها هستند و نه خود معامله.

ویژگی‌های این شرکت‌ها عبارت است از:

  • استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های ریاضی

  • تمرکز بر توسعه و بهینه‌سازی استراتژی‌های معاملاتی

  • نیاز به سطح بالایی از دانش فنی و تجربه از معامله‌گران

جمع‌بندی

پراپ تریدینگ (به انگلیسی prop trading) شکلی از کار در بازارهای مالی برخی از شرکت‌های تجاری  است که تنها شامل استفاده از وجوه آن شرکت در تجارت می‌شود. این گونه شرکت‌ها معمولا در چندین بازار و پلتفرم همچون فعالیت می‌کنند. معاملات پراپ یک مدل کسب‌وکار سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. در این نوع کسب‌وکار یک شرکت با سرمایه آزاد معامله‌گران را برای مدیریت این سرمایه در بورس جذب می‌کند. درآمد حاصل شده از این نوع تجارت بین شرکت و معامله‌گر تقسیم می‌شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید