راهنمای ساخت انبار با قیمت به صرفه با ساندویچ پانل + محاسبه هزینه

کدخبر: ۶۵۱۶۴۵
ساخت انبار با ساندویچ پانل فرآیند پیچیده‌ای ندارد و طراحی آن طی چند مرحله انجام می‌گیرد؛ اما لازم است احداث انبار طبق اصول حرفه‌ای صورت پذیرد و مصالح درستی برای به کارگیری در جداره‌هایش مورد استفاده قرار گیرد.
راهنمای ساخت انبار با قیمت به صرفه با ساندویچ پانل + محاسبه هزینه

 رپرتاژ آگهی: در مطلب پیش رو به چگونگی ساخت انبار توسط ساندویچ پانل و هزینه نهایی طراحی این سازه خواهیم پرداخت.

نکات مربوط به ساخت انبار در ابتدای پروژه

انبارهای ذخیره سازی تحت عنوان رایج‌ترین سازه‌های کاربردی هستند که امروزه در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. جهت ساخت انبار باید ابتدا هدف از احداث آن مشخص و کارکرد انبار نیز در نظر گرفته شود. برای ساخت تمامی انبارها نیاز است که به دو مورد کلی توجه شود:

  1. ابتدا ظرفیت و ابعاد مربوط به انبار باید مشخص شود.

  2. نوع کالایی که قرار است در فضای انبار برای نگهداری آن اقدام گردد، در نظر گرفتنه شود.

همچنین باید عنوان کرد، معمولا انبارهای وابسته به یک ساختمان تولیدی ابعاد کوچکی دارند و انبارهایی که ظرفیتشان برای نگهداری محصولات گوناگون بالا می‌باشد، متراژ بزرگی را به خود اختصاص می‌دهند.

درباره نکته دوم نیز باید اشاره کرد که طراحی یک انبار در حوزه کشاورزی با ساخت انباری که قرار است تولیدات یک کارخانه خودروسازی را در خود داشته باشد تفاوت‌های بسیاری خواهد داشت. به طور کلی وجه مشترک ساخت تمامی انبارها، در اخذ مجوزها ضروری است که پیش از شروع پروژه باید جهت دریافت آن‌ها اقدامات لازم صورت پذیرد.

مراحل ساخت انبار با ساندویچ پانل

ساخت انبار همانند سایر سازه‌ها نیازمند طی شدن مراحل مختلفی می‌باشد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد:

مرحله اول: انتخاب زمین

این مرحله اولین و مهم‌ترین اقدام جهت ساخت انبار است که باید پیش از شروع پروژه برای مکان‌یابی درست انجام شود. اگر انتخاب زمین انبار به درستی صورت نگیرد، مشکلات متعددی را هم در هنگام ساخت و هم زمان بهره‌برداری متوجه افراد خواهد کرد.

زمین مناسب می‌تواند مراحل ساخت انبار را سرعت داده و کارایی سازه را افزایش دهد؛ به همین دلیل مرحله انتخاب زمین یکی از مهم‌ترین مراحل مربوط به احداث آن به شمار می‌رود. جهت بیش‌ترین بهره‌وری در باب انتخاب زمین باید به یک سری نکات توجه نمود که آزمایش خاک، فاصله با مراکز مهم شهری، توجه به دسترسی‌ها و شرایط اقلیمی از مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد.

مرحله دوم: طراحی و ساخت

نوع کالاها و شرایط مربوط به نگهداری محصولات مختلف با یکدیگر تفاوت داشته و نیاز است که پیش از شروع به ساخت انبار، ابتدا این مورد بررسی و سپس جهت طراحی انبار اقدام شود؛ چراکه نوع کالاها حتی بر روی انتخاب مصالح مربوط به جداره‌های سازه نیز اثرگذار است. به طور کلی طراحی انبارها با توجه به نوع کالاهای درونشان به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • کالاهای معمولی

  • مواد شیمیایی

  • محصولات فله‌ای

  • مواد و کالاهایی با قابلیت احتراق

مرحله سوم: اجرای جداره‌های انبار با ساندویچ پانل

پوشش دیوار و سقف انبارها از اهمیت بالایی برخوردار است و بهترین مصالحی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع ساندویچ پانل سقفی و دیواری هستند؛ چراکه این متریال پیش ساخته مزایای گوناگونی را برای انبار به دنبال خواهد داشت.

کاربری انبارها به گونه‌ای است که جهت حفظ محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و بدین ترتیب ویژگی‌هایی همچون مقاومت بالا و عدم نفوذ پذیری مصالح را نیاز دارند تا هیچ تداخلی در عایق بندی و دوام آن‌ها رخ ندهد.

البته باید متذکر شد که نوع پانل انتخابی برای به کارگیری در انبارها، مطابق با اقلیم منطقه و محصولی که قرار است در آن نگهداری شود انتخاب می‌گردد. مهم‌ترین بخش مربوط به پوشش انبار، سقف این سازه بوده که باید با استفاده از ساندویچ پانل سقفی جهت اجرای درست متریال انتخابی اقدام نمود. برای انتخاب مناسبترین ساندویچ پانل در این لینک می‌توانید مزایای مربوط به این مصالح را مطالعه نمایید.

مرحله چهارم: نازک‌کاری

در انبارها نیاز به یک سری تجهیزات و تاسیسات می‌باشد که پیش از جایگذاری، در زمان طراحی، لحاظ گشته و در این مرحله برای اجرای آن‌ها اقدام می‌گردد. انتخاب درب و نصب آن‌ها در همین مرحله به انجام می‌رسد که یکی از آیتم‌های مهم در ساخت انبار است؛ چراکه درب‌های انبار به طور پیوسته باز و بسته می‌شوند و باید در انتخاب متریال مناسب برای این بخش توجه ویژه‌ای گردد.

علاوه‌بر این، یک بخش دیگر نیز به نام بارانداز در تمامی انبارها وجود دارد که تخلیه بار و بارگیری از همین قسمت خواهد بود؛ به همین دلیل نصب تجهیزات مرتبط با بارانداز باید مطابق با استانداردهای وضع شده صورت پذیرد.

مرحله پنجم: محوطه انبار

محوطه سازی انبار از مهم‌ترین اقداماتی است که جهت رفت و آمد خودروهای حمل بار یا توقفشان هنگام تخلیه و بارگیری باید انجام گیرد تا هیچ مشکلی در این زمینه رخ ندهد. همچنین متریالی که جهت کف سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به گونه‌ای انتخاب شود که در اثر رفت و آمد خودروها دچار تحلیل یا فرسایش نشود.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل برای ساخت انبار

برخلاف سایر مصالح که یک یا دو ویژگی را برای سازه به همراه دارند، به کارگیری پنل‌های ساندویچی می‌تواند مزایای گوناگونی را به نفع سازه ارائه دهد. برخی از مزایای ساخت انبار توسط پانل‌ها در زیر عنوان شده است:

  • سرعت ساخت بالا: ساندویچ پانل‌ها متریالی پیش ساخته هستند و به سرعت و به آسانی نصب می‌شوند. ویژگی عنوان شده موجب می‌گردد تا زمان ساخت انبار به طور قابل توجهی کاهش یابد.

  • عایق حرارتی و برودتی: پنل‌ها از عایق‌های حرارتی و برودتی مانند پشم سنگ، فوم پلی یورتان یا XPS پر شده‌اند. این امر باعث می‌شود تا دمای داخل انبار به طور ثابت حفظ شده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری گردد.

  • مقاومت بالا: پانل‌های ساندویچی از دو لایه ورق فلزی (معمولاً ورق گالوانیزه) و یک لایه عایق در بین آن‌ها تشکیل شده‌اند. این ساختار به آن‌ها استحکام و مقاومت بالایی در برابر باد، برف، باران و زلزله می‌دهد.

  • ضد آب و رطوبت: پنل‌ها به طور کامل آب بندی می‌شوند و از نفوذ آب و رطوبت به داخل انبار جلوگیری می‌کنند. این امر برای انبارهایی که جهت نگهداری مواد غذایی یا محصولات حساس به رطوبت استفاده می‌شوند، بسیار مهم است.

محاسبه هزینه ساخت انبار با ساندویچ پانل

نرخ نهایی احداث انبار با ساندویچ پانل به عوامل گوناگونی وابسته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. وزن انبار: میزان فلز به کار رفته در استراکچر انبار در قیمت نهایی این سازه‌ها نقش به‌سزایی دارد که برای این منظور باید ابعاد انبار مشخص گردد تا بتوان هزینه را برآورد نمود.

  2. لوکیشن منطقه: شرایط محیطی منطقه‌ای که انبار در آن ساخته می‌شود، بر قیمت این سازه موثر خواهد بود.

  3. متریال انتخابی: مواد اولیه‌ای که برای ساختار ساندویچ پانل انتخاب می‌شود بر هزینه مصالح و انبار تاثیر می‌گذارد.

  4. نوع ساندویچ پنل: قیمت پانل‌های دیواری و سقفی با یکدیگر متفاوت بوده و پانلی که مطابق با نوع نصب انتخاب می‌گردد (همچون پنل پیچ مخفی) نیز در قیمت نهایی دخیل است.

  5. نوسانات بازار: یکی از مهم‌ترین عواملی که بر روی قیمت مصالح و پروژه‌های ساخت انبار موثر می‌باشد، نوسانات نرخ ارز در بازار بوده که اغلب روند تصاعدی دارد.

  6. شما می‌توانید برای سفارش ساندویچ پانل مورد نظرتان به وبسایت ماموت مراجعه و از طریق شماره‌های درج شده با مشاورین مجموعه تماس حاصل فرمایید تا پس از دریافت مشاوره رایگان بتوانید محصول مناسب با انبار خود را ثبت و استعلام قیمت ساندویچ پانل را نیز دریافت نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی