زمین خواری بزرگ در مهرآباد/ حکم تخلیه برای 8 میلیون متر مربع

کدخبر: ۱۰۴۳۰۶
زمین خواری در منطقه فرودگاه مهرآباد با ارایه سند مالکیت منگوله دار و رای جعلی، 8 میلیون مترمربع از اراضی مهرآباد را دراختیار گرفته است و می گوید یا منطقه را تخلیه می کنید و یا پول آن را پرداخت می کنید.
زمین خواری بزرگ در مهرآباد/ حکم تخلیه برای 8 میلیون متر مربع

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران؛ معاون قضایی دادگستری و مسئول رسیدگی به پرونده های زمین خواری تهران که در جلسه پیشگیری و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز استان تهران حضور داشت با بیان اینکه پرونده های زمین خواری از جهت اولویت توجه همواره مظلوم واقع می شوند گفت: در حالی که حفظ حقوق نسل های آینده در رسیدگی به این پرونده ها است.

مرتضی تورگ با اشاره به حیله و روش های متقلبانه برخی از زمین خواران گفت:‌عده ای از زمین خواران با ارایه اسناد جعلی و حیله گری اموال بیت المال را به شکل قانونی از اختیار دولت می گیرند. از جمله آن زمین خواری است که در منطقه حساس فرودگاه مهرآباد با ارایه سند مالکیت منگوله دار و اخذ رای جعلی، 8 میلیون مترمربع از اراضی مهرآباد را دراختیار گرفته است و با طرح دعاوی از طریق دادگاه، حکم محکومیت علیه سازمان ها می گیرد و طبق همین اسنادی که در اختیار دارد حکم خلع ید علیه سازمان های دولتی گرفته است و می گوید یا منطقه را تخلیه می کنید و یا پول آن را پرداخت می کنید.

معاون قضایی دادگستری افزود:‌در پرونده دیگر فردی در تاریخ 22 اسفندماه 57 یعنی یک ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کمیسیون 56 منابع طبیعی را تشکیل داده است (در زمانی که هنوز مسئولی منتصب نشده بود) و مستثنیات یک پلاک را از 100 هکتار به 1000 هکتار تغییر داده است و آن را به مبلغ 160 میلیارد تومان فروخته است.

تورگ با انتقاد از ضعف برخی از دستگاه های متولی در حفظ و خدمات رسانی زمین با ارایه پیشنهادی گفت:‌برای ریشه کنی فساد در زمین خواری باید به فساد در برخی از بخش ها توجه کرد و پیشنهاد می شود در هر حوزه ای مدیران همان بخش بر روی نقشه مناطق غیرمجاز و ساخت و سازها را مشخص کنند تا فرمانداران و شهرداران هر منطقه بدانند در حوزه استحفاظی آنها چه آماری از ساخت و سازها و تخلفات وجود دارد تا طی یک سال آمار مشخصی از وضعیت رسیدگی به تخلفات از آنها مطالبه شود.

رعایت اخلاق و امور مالی اولویت مدیران باید باشد

استاندار تهران در ادامه جلسه با تایید این پیشنهاد گفت:‌ این پیشنهاد را به عنوان یکی از مصوبات جلسه اعلام می کنیم تا هر یک از مدیران در هر بخشی آمار تفکیک شده از وضعیت ساخت و سازها و تخلفات خود داشته باشند تا در هر سال تغییرات قابل لمس باشد.

سید حسن هاشمی افزود:‌ رعایت اخلاق و امور مالی از جمله موضوعات جدی و مورد توجه ما از بدو ورود است در این دو موضوع با هیچ یک از مدیران تعارف نداریم.

استاندار تهران گفت:‌در استانداری مدیرانی داشتیم که به دلیل رعایت نکردن این دو محور اساسی از سمت خود برکنار شده اند و در برخی موارد تحت تعقیب هستند به همه مدیران اعلام کرده ایم اگر جایی گرفتار شوند انتظار هیچ حمایتی از استانداری نداشته باشند و در برخورد با آنها با قوه قضاییه و دادگستری همکاری می کنیم.



دستور فوری استاندار در برخورد با زمین خواری

نوزدهمین جلسه ستاد ساماندهی،پیشگیری و مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز استان با حضور استاندار تهران برگزار شد.

سید حسین هاشمی، استاندار تهران در این جلسه با اشاره به توجه ویژه دولت یازدهم به مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز گفت:‌ زمین خواری به پدیده شومی تبدیل شده است که برای ریشه کنی آن باید تمام همت خود را به کار بگیریم و در این مسیر بتوانیم رضایت مقام معظم رهبری،رییس جمهور و همه مردم را جلب کنیم.

وی با اشاره به همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی در برخورد با زمین خواری گفت:‌حجم کار مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز بسیار بالا است و با گذشت زمان که ارزش زمین بالا رفته این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

استاندار تهران با ابراز رضایت از اقدامات انجام شده تا کنون در تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: مسئولان و مدیران باید با پشتکار این برخوردها را ادامه دهند.تجربه یک سال گذشته برای ما گران سنگ است و باید از آن برای جلوگیری از تخریب محیط زیست استفاده کنیم.

هاشمی با اشاره به ساماندهی وضعیت رودخانه های منتهی به سدها گفت: دستور دادیم تا از ابتدای تیرماه ساختمان های با عمر 20 سال که نزدیک حریم رودخانه ها ساخته شده اند و آب رود را آلوده می کنند ساماندهی شوند و این وظیفه را به معاونت عمران استانداری محول کردیم که در کنار مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز ساماندهی این اراضی را هم در دستور کار قرار دهند زیرا اثر تخریبی این ساختمان ها در کنار رودخانه ها کمتر از ساخت و ساز غیرمجاز نیست.

در ادامه جلسه گزارشی تصویری از روند برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز از سوی دبیرخانه ستاد پخش شد.

در این گزارش به عملکرد ستاد در برخورد با زمین خواری در مناطقی همچون شهرستان پردیس و شهر بومهن، روستای مرتضی گرد، وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز در باغ سرهنگ در دماوند،همچنین تصرفات رودخانه شادچای شهرستان قدس،اراضی تصرف شده در شهرستان پاکدشت و شهرهای صنعتی رباط کریم و کاظم آباد اشاره شد.

استاندار تهران در ادامه جلسه با طرح این سوال که چرا تعدادی از احکام صادر شده از سوی قوه قضاییه اجرا نشده است؟ از مدیران حاضر در جلسه دلایل آن را جویا شد.‌

هماهنگی با شورای تامین شهرستان،نبود امکانات اجرایی همچون ماشین آلات و ابزار تخریب،کمبود اعتبارات و نیروی انسانی از مهمترین دلایل مطرح شده از سوی مسئولان بود.

در ادامه استاندار تهران با تاکید بر اینکه برخی از کمبودها قابل قبول است گفت:‌معاونت عمرانی وظیفه دارد کمبودها و محدودیت ها را مرتفع کند زیرا احکام قضایی صادر شده است و منعی برای اجرای احکام نباید باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید