واکنش به طرح ممنوعیت افزایش قیمت‌ها در وزارت صنعت

سازمان حمایت سم اقتصاد است؛ دولت سم‌زدایی کند/ دخالت دولت در قیمت‌گذاری رکود را عمیق‌تر می کند

کدخبر: ۱۲۸۶۷۸
به دنبال اظهارات اخیر رئیس سازمان حمایت در خصوص ممنوع کردن افزایش قیمت‌ها تا پایان رکود، موسی غنی‌نژاد اقتصاددان مدافع آزادسازی قیمت‌ها در پیش گرفتن چنین اقداماتی را باعث عمیق‌تر شدن رکود ارزیابی کرد.
سازمان حمایت سم اقتصاد است؛ دولت سم‌زدایی کند/ دخالت دولت در قیمت‌گذاری رکود را عمیق‌تر می کند

موسی غنی‌نژاد در واکنش به اظهارات رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص صادر نکردن مجوز افزایش قیمت‌ها تا پایان رکود گفت: سوال من از دوستان سازمان حمایت این است که آیا می دانند اقتصاد ایران چه زمانی از رکود خارج می شود که می خواهند بازارها را معطل نگه دارند؟ هنوز اقتصاددانان ما زمان مشخصی برای خروج از رکود را نیافته‌اند و اگر این سازمان به تاریخی قطعی در این باره رسیده بهتر است ما را نیز در جریان بگذراد.

او گفت: درست است که در شرایط رکود قرار گرفته‌ایم اما سازوکار اقتصاد نشان می‌دهد که نباید با استدلال‌های غیر علمی و به دور از عملکرد نظام اقتصادی اذهان را گمراه کنیم و رفتارهایی پوپولیستی و بر ضد منافع ملی و اقتصادی کشور داشته باشم.

این اقتصاددان افزود: یکی از نبایدهای بزرگ در دوران رکود این است که دولت در بازارها دخالات کند چون در این شرایط بنگاه‌ها می‌توانند بسته به تقاضای موجود قیمت‌ها خود را افزایش یا کاهش دهند. طبیعتا در چنین وضعیتی بنگاه‌هایی که تولید فراوان دارند با توجه به تقاضای کم مجبورند با قیمت کمتری محصول خود را وارد بازار کنند که این موضوع خود به خود صورت می‌گیرد و قیمت‌ها متعادل می‌شود.

غنی‌نژاد افزود: در شرایط رکودی هر گونه کنترل قیمتی مضر است و به طور کلی مساله قیمت‌گذاری و دخالت دولت در این خصوص یکی از چالش های ریشه دار اقتصاد ایران به شمار می آید. این کار نه تنها به رونق منجر نمی‌شود بلکه سبب خواهد شد تا رکود عمیق‌تر هم شود.

او گفت: به نظر من بهترین خدمت دولت به بهبود فضای کسب وکار و ایجاد رشد اقتصادی انحلال نهادهایی نظیر سازمان حمایت و شورای رقابت است چرا که این گونه‌نهادها نه تنها کمکی به اقتصاد نمی‌کنند بلکه باعث ایجاد اختلال در نظام اقتصادی نیز می‌شوند.

این اقتصاددان تصریح کرد: این نهادها نشان می دهد تا به حال دقیقا عکس منافع ملی، منافع اقتصادی و رشد اقتصادی عمل کرده‌اند مهم‌ترین اقدام برای ایجاد هم‌افزایی در اقتصاد ایران این است که دولت یک‌بار برای همیشه خود را این نهادها خلاص کرده و شجاعانه آن‌ها را منحل کند.

غنی نژاد گفت: سازمان حمایت فقط متولی جلوگیری از افزایش قیمت است و به تولیدکننده‌ای که دامپینگ را در دستور کار خود قرار دهد بی اعتناست.

این اقتصاددان گفت: با توجه به اینکه در شرایط رکود قرار داریم بهتر است دولت دخالت خود را در قیمت‌گذاری کاهش دهد تا خود بنگاه با توجه به وضعیت بازار تصمیم بگیرد چه رفتاری در پیش گیرد. اگر تقاضا کم باشد و انبارهای بنگاه از محصول پر بشود، چاره ای ندارد جز اینکه قیمت را پایین بیاورد و با تغییراتی در نحوه فروش، مشتریان را جذب کالاهای خود کند.

غنی‌نژاد تصریح کرد: در شرایط رکودی وجود سازمان‌هایی نظیر سازمان حمایت و شورای رقابت در اقتصاد به مانند سم است و دولته بهتر با انحلال این سازمان‌ها از فضای اقتصاد سم‌زدایی کند چرا که عملکرد چنین سازمان‌هایی نه به کنترل تورم کمک کرده و نه باعث ایجاد رونق در اقتصاد شده بلکه فق و فقط در بازار تولید اختلال ایجاد کرده است.

او گفت: همه اقتصاددانان و سیاستگذاران امروز به این نتیجه رسیده اند که تورم مساله‌ای پولی است بنابراین حرکت به سمت آزادسازی قیمت‌ها و ایجاد بازار رقابتی نه تنها باعث کاهش تورم خواهد شد بلکه سبب می شود تا رشد اقتصادی در سایه رفتار صحیح با بنگاه‌ها به وجود آید و رفتارهای پلیسی و جریان بگیر و ببند از فضای کسب‌وکار رخت بربندد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید