گسترش «اینفودمیک» نگرانی‌ها را چند برابر کرده است؛

اطلاعات گمراه کننده ویکی پدیا درباره کرونا

کدخبر: ۳۶۹۱۱۳
در دورانی که شیوع کرونا هر روز بیش از گذشته قربانی می‌گیرد، سازمان جهانی بهداشت بیش از هر چیز دیگری نگران اطلاعات گمراه کننده‌ای است که هر روزه منتشر می‌شوند.
اطلاعات گمراه کننده ویکی پدیا درباره کرونا

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فوربس، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که با همکاری ویکی‌پدیا می کند و منابع اطلاعاتی کووید-19 خود را از طریق این وب سایت در دسترس قرار دهد. این طرح به این منظور است که اطلاعات مرتبط با بهداشت عمومی تحت مجوز Creative Commons Attribution-ShareAlike پلتفرم ویکی‌پدیا در دسترس قرار گیرد. طبق این مجوز کاربران اجازه دارند تا محتوای مطالب را در هر رسانه یا قالبی کپی و توزیع مجدد کنند و برای هر منظور، حتی تجاری  آن را ویرایش ، تبدیل و استفاده کنند. اطلاعات باید نسبت داده شود و هر محتوایی که روی آن ساخته شده است باید تحت همان مجوز به اشتراک گذاشته شود.

این اطلاعات شامل اینفوگرافی ها ، فیلم ها و سایر محتوای مرتبط با بهداشت عمومی است و توسط ویراستاران داوطلب ویکی‌پدیا، که بیش از 250 هزار نفر هستند، به تمامی زبان های ملی و محلی ترجمه خواهد شد.


بیشتر بخوانید؛

 جَنگ استارتاپ آمریکایی با کرونا/پروازهای مسافربری رونق می‌گیرد؟


کاترین ماهر ، مدیرعامل بنیاد ویکی‌مدیا می‌گوید: «دسترسی به اطلاعات برای جوامع سالم ضروری است و این دسترسی باید وجود داشته باشد. اهمیت این امر در زمان بحران‌های بهداشت جهانی که اطلاعات می‌توانند سرنوشت زندگی افراد را تغییر دهد، حتی بیشتر روشن می شود.»

او درباره اهمیت دسترسی به اطلاعات درست برای مردم نیز عنوان کرد: «همه موسسات، از دولت‌ها گرفته تا آژانس‌های بهداشتی بین‌المللی، از نهادهای علمی گرفته تا ویکی‌پدیا، باید وظیفه خود را به طور کامل انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که همه به شکلی عادلانه و قابل اعتماد به دانش و اطلاعات در مورد بهداشت عمومی دسترسی دارند. این مهم باید صرف نظر از محل زندگی شما یا زبانی که صحبت می‌کنید صورت بپذیرد.»

wikimedia-partnership-980x430

اینفودمیک، خطری بزرگ در دوران پاندمی

سازمان جهانی بهداشت مدتی است که می‌گوید نگران آنچه «اینفودمیک» می‌خواند است.  منظور از اینفودمیک انتشار سریع اطلاعات، اخبار، تصاویر و فیلم‌های گمراه کننده یا ساختگی است. در روزهای ابتدایی همه گیری، شایعات مربوط به کمبود مواد غذایی در ذخایر انبارها، منجر به بروز مشکلات زیادی در زنجیره تامین شد. مورد تکان دهنده‌تر، صحبت‌های دونالد ترامپ در مورد امکان استفاده از هیدروکسی کلروکین به عنوان درمانی برای کووید-19، حداقل یک نفر پس از خوردن یک محصول تمیز کننده آکواریوم ماهی‌ها که حاوی کلروکین بود، جان خود را از دست داد. گزارش شده است که افراد دیگری نیز پس از اظهارات عجیب و غیرمسئولانه ترامپ آب ژاول (محلول سفید کننده) نوشیده اند.

شاید جالب باشد که بدانید در مطالعه‌ای که درباره اطلاعات غلط در تابستان امسال صورت گرفت. موسسه رویترز و دانشگاه آکسفورد دریافتند که بزرگترین گروه اطلاعات غلط، ادعاهای گمراه کننده یا دروغی است که در مورد اقدامات یا سیاست‌های نهادهایی مانند سازمان بهداشت جهانی یا سازمان ملل متحد است.

منصفانه است که بگوییم ویکی‌پدیا به خودی خود دارای مشکلات مرتبط با اطلاعات غلط و گمراه کننده بوده است، اما پاسخ آن به بیماری همه گیر کرونا به طور کل موثر شناخته شده است و هزاران ویراستاران مشغول اصلاح اطلاعات گمراه کننده در این دانشنامه آزاد هستند.

infodemic-square

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید