غوغای استارتاپ ها در دوران شیوع کووید - 19

کرونا بازار کدام کسب و کارها را سکه کرد؟

کدخبر: ۳۷۷۶۴۴
کنفرانس فناوری Web Summit امسال برای نخستین بار به صورت مجازی برگزار شد. اما وب سامیت این دوره تفاوتی اساسی با تمام کنفرانس‌های پیش از خود داشت و آن هم شیوع بیماری کرونا و اثر آن بر بخش فناوری بود.
کرونا بازار کدام کسب و کارها را سکه کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سی‌نت، بسیار بعید است که سال ۲۰۲۰ برای ما در آینده به عنوان سالی خوب برای گذراندن زندگی به یاد آورده شود. با شیوع عالمگیر ویروس کرونا، بیش از آنکه رشد کنیم، مجبور به کنار آمدن با وضعیت شدیم. اما استثنائاتی نیز در این قاعده وجود دارد. از آنجا که بیشتر از هر زمان دیگری به محصولات و پلتفرم‌های آنلاین اعتماد کرده‌ایم، بسیاری از شرکت‌های فناوری پشت ارائه‌های خود طی ۱۲ ماه گذشته به طور فعالانه‌ای پیشرفت کرده و شاید بهترین سال خود را داشته‌اند.


بیشتر بخوانید؛

 حاکمیت استارتاپ‌ها در کابینه جو بایدن


این چیزی است که هفته گذشته به راحتی در جریان وب سامیت (Web Summit)، بزرگترین کنفرانس فناوری اروپا که برای اولین بار به صورت مجازی برگزار گردید، بیان شد. مدیران عامل، سایر مدیران ارشد، سیاستمداران و حتی تعدادی از سلبریتی‌ها دور هم جمع شدند تا مشخصا در مورد وضعیت فناوری در جهان صحبت کنند، شرکت‌های فناوری که در این مدت شکوفا شده‌اند نیز تصویری زنده از رشد در بخش‌های مختلف خود ترسیم کردند.

Screenshot_2020-12-07 These tech companies somehow thrived during the pandemic(1)

کیمو، ویدیویی از سوی سلبریتی مورد علاقه‌تان

استیون گالانیس، مدیر عامل استارتاپ کیمو (Cameo) هم توصیف کرد که چگونه سلبریتی‌ها هنگام رویارویی با همه گیری کرونا به اپلیکیشن ارسال ویدیوی پولی برای طرفداران خود روی می‌آورند. او در این باره گفت: از آنجا که صنعت سرگرمی و سفرهای بین‌المللی متوقف شده بود، شاید این امر راهی برای درآمدزایی به آن‌ها می‌‌داد، شاید هم برخی از سلبریتی‌ها صرفا به عنوان اپلیکیشنی تفریحی به آن نگاه می‌کردند.

بن جفریز، مدیر عامل پلتفرم بازاریابی اینفلوئنسر (Influencer.com) گفت: «استارتاپ کیمو به موفقیت بزرگی دست یافت.» او توضیح داد که چگونه سلبریتی‌ها از این اپلیکیشن برای ارائه ویدیوهای شخصی و پولی به طرفداران‌شان به عنوان یکی از چندین کانال افزایش درآمد در طول شیوع کرونا و تنوع بخشیدن به جریان درآمد خود، فراتر از مشارکت‌های تجاری سنتی استفاده کرده‌اند.

Screenshot_2020-12-07 Cameo lets the sort-of famous call out your name

کار و کاسبی یوتیوبرها سکه شد

کاسپار لی، همکار جفریز که خود از یوتیوبر‌های معروف نیز محسوب می‌شود می‌گوید که ساختن محتوا در حین شیوع کووید-۱۹ بسیار مشکل است، زیرا بسیاری از ویدیوهای او در مکان‌های بیرون از خانه ساخته می شوند. اما به‌رغم این چالش، او شاهد افزایش چشمگیر واکنش‌ها به پست‌های یوتیوب خود بوده است و در این مدت لایک‌هایش ۶۷ درصد و کامنت‌های زیر ویدیوهایش ۵۰ درصد افزایش یافته‌اند.

لی می‌گوید: اگرچه بازار برای اینفلوئنسر‌های یوتیوب که ویدیوهای مربوط به مسافرت می‌ساختند ضعیف شده است، اما افرادی که در حوزه تناسب اندام و محتوای آشپزی تولید محتوا می‌کنند، رشد چشمگیری داشته‌اند. او همچنین می‌گوید دورکاری و کار از خانه باعث ایجاد همکاری آسان‌تر و بی وقفه‌ای بین یوتیوبرهایی که در مکان‌های مختلف زندگی می‌کنند، شده است.

Screenshot_2020-12-07 These tech companies somehow thrived during the pandemic

کرونا بازار وسایل دست دوم و صنایع دستی را سکه کرد

در این میان برخی دیگر از افراد برای کسب درآمدی اندک به پلتفرم‌های فناورانه‌ای مانند اتسی (Etsy) و ایبی (Ebay) روی آورده‌اند. مردم از اتسی برای فروش وسایل دست ساز و صنایع دستی استفاده می‌کنند ، در حالی که ایبی نیز به مردم کمک کرده تا چیزهایی را که در خانه‌هایشان جای اضافه اشغال کرده‌اند را به فروش برسانند.

جیمی ایانونه، مدیرعامل شرکت ایبی، که به تازگی با استفاده از این پلتفرم معامله آنلاین برای دخترش یک ساز خریده است گفت: «وقتی به ۴ هزار دلار کالاهای عادی که بیشتر مردم در خانه خود دارند فکر می‌کنید، آن‌ها کالاهای بسیار متفاوت و جالبی را به موجودی پلتفرم اضافه می‌کنند.» او افزود: «کاهش درآمد و قدرت خرید مردم به این معنی است که آن‌ها به دنبال خرید چیزهایی هستند که ترجیح می‌دهند نو نباشند و آن را به صورت دست دوم خریداری کنند.»

شرکت ایبی با راه‌اندازی پروژه‌ای که به افراد امکان می‌دهد محصولات نوسازی شده برند‌های تجاری چون لنوو (Lenovo) را خریداری کنند و به کالاهایی از این دست دو سال گارانتی، امکان مرجوع کردن بدون دردسر ۳۰ روزه کالا و ضمانت بازگشت پول در صورت مرجوع شدن را نیز اضافه کرده است. این پروژه با استقبال شدید کاربران این پلتفرم نیز همراه شده است

افراد همچنین انواع وسایل مورد نیاز خود را که به طور ناگهانی در خانه در طی دوران همه گیری نیاز داشتند را از فروشگاه‌های آنلاین خریداری می کردند. این خریدها برای ایبی بیشتر شامل مواردی مانند میز کار و تجهیزات بدنسازی در منزل بود. سیلورمن نیز گفت که بیشترین خریدها در اتسی برای ماسک ثبت شده است.

ایانون در این کنفرانس گفت: «دندانپزشکم به من گفت که با خرید قطعات مورد نیازش در ایبی طی روزهای خانه نشینی شروع به تعمیر کامیون مدل ۱۹۸۸ خود کرده است، چرا که به ناگاه وقت زیادی را به دست آورده است.»

r0Qhg7PsasPB

انقلاب زوم

بسیاری از پلتفرم‌های مرتبط با فناوری رشد بی سابقه‌ای را در سال جاری تجربه کردند. اما شاید هیچکدام از آن‌ها به اندازه زوم رشد نکرده باشند. امسال اپلیکیشن زوم (Zoom) از یک ابزار کنفرانس ویدیویی که برخی از آن برای کار خود استفاده می‌کردند، به عضو ثابت تمام خانواده‌ها و مشاغل تبدیل شده است. واژه زوم در سرتاسر کنفرانس وب سامیت کلمه‌ای ثابت در تمام سخنرانی‌ها بود و به نظر می‌رسید بدون توجه به موضوع مکالمه، زوم برای همه مهم و کلیدی است.

گوئینت پالترو، بازیگر و کارآفرین در پنل خود از خسته کننده بودن زوم گله کرد و در همین حال، لیام پین، خواننده معروف گفت که فکر می کند زوم یک چیز خارق العاده است که به او کمک کرده تا با هم گروه‌های خود در گروه موسیقی وان دایرکشن ارتباط برقرار کند. او می‌گوید که زوم ما را به هم نزدیک‌تر کرد.

لیام پین همچنین با اشاره به اهمیت زوم و نقش مهم تکنولوژی در زندگی اجتماعی انسان‌ها در عصر کرونا عنوان کرد: «قبلا همه نگران این بودیم که فناوری چگونه ما را از هم دور کرده است، دیگر کسی میز شام برایش مهم نیست و همه سرشان در تلفن‌های هوشمندشان است. اما من فکر می‌کنم حالا خیلی خنده‌دار است که در عصر کووید-۱۹ همین تکنولوژی تنها چیزی است که ما را بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک کرده است.»

Screenshot_2020-12-07 These tech companies somehow thrived during the pandemic(2)

چشم‌اندازی برای آینده

تا پیش از امسال به طور متوسط روزانه ۱۰ میلیون شرکت‌کننده در تماس‌های زوم حاضر می‌شدند که این شرکت به چنین رقمی افتخار می‌کرد. اما این آمار در ماه آوریل به ۳۰۰ میلیون شرکت کننده در روز رسیده بود. زوم پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال ۲۰۲۰ میزبان ۳ هزار میلیارد دقیقه جلسه باشد.

اریک یوان، بنیانگذار و مدیرعامل زوم در این کنفرانس عنوان کرد: «تا پیش از همه گیری کرونا، زوم هرگز به رشدی در این حد و اندازه هرگز فکر هم نکرده بود. اما از طرفی بسیار هیجان زده بودیم، چرا که پس از سال‌ها تلاش احساس می‌کردیم که رویایمان در حال تحقق است.»

وقتی خبر واکسن فایزر منتشر شد، سهام شرکت‌های زوم، ایبی و اتسی با پیشروی‌های چشمگیری از ماه مارس به بعد روبرو شده بودند مقداری عقب نشینی کردند. آن چه در حال حاضر برای شرکت‌هایی که در طول یک سال گذشته رشد کردند، مهم خواهد بود؛ یافتن راه‌هایی برای جلب توجه بیشتر کاربران و اثبات کارآمدی کسب و کار آن‌ها حتی در صورت بازگشایی کامل و بازگشت وضعیت به حالت عادی است.

plM7YMMcWI1v

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید