پیشنهاد جنجالی جف بزوس به ناسا

کدخبر: ۴۲۹۳۴۵
جف بزوس اعلام کرد در صورتی که سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، قرارداد ساخت فضاپیما برای انتقال فضانوردان به کره ماه را به شرکت او، یعنی بلو اوریجین، واگذار کند او دو میلیارد دلار از هزینه این پروژه را خواهد پرداخت.
پیشنهاد جنجالی جف بزوس به ناسا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل پیشین آمازون، با ارائه یک پیشنهاد جدید ناسا را غافلگیر کرد. بزوس که اخیرا یک سفر فضایی به مدار زمین را با موفقیت انجام داده، اعلام کرد در صورتی که سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، قرارداد ساخت فضاپیما برای انتقال فضانوردان به کره ماه را به شرکت او، یعنی بلو اوریجین، واگذار کند او دو میلیارد دلار از هزینه این پروژه را خواهد پرداخت. ناسا ماه آوریل گذشته قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری ساخت این فضاپیما برای اعزام فضانوردان به کره ماه تا سال ۲۰۲۴ را به شرکت «اسپیس اکس» -متعلق به ایلان ماسک، رقیب میلیاردر جف بزوس- واگذار کرد.

6

ناسا در این مناقصه پیشنهاد یک شرکت پیمانکار امور دفاعی به نام داینتیکس، و نیز پیشنهاد بلو اوریجین که با همکاری شرکت‌های لاکهید مارتین، نورتروپ، و دریپر ارائه شده بود را نپذیرفت. ناسا کمبود بودجه، سوابق اثبات شده اسپیس اکس در مأموریت‌های فضایی، و عوامل مختلف دیگر را از جمله دلایل انتخاب این شرکت برای اجرای پروژه سفر به ماه دانست.

جف بزوس در نامه‌ خود به بیل نلسون، مدیر ناسا، گفت که بلو اوریجین در سال مالی کنونی دولت و سال‌های بعد از آن تا سقف دو میلیارد دلار هزینه‌های مرتبط با این پروژه فضایی را خواهد پرداخت و پولی از دولت دریافت نخواهد کرد. او در ادامه افزود که بلو اوریجین یک قرارداد منسجم و با رقمی ثابت را از ناسا می‌پذیرد، و کلیه مخارج اضافی را نیز تقبل می‌کند. جف بزوس در بخش دیگری گفت که ناسا به دلیل کمبود بودجه، از راهبرد اصلی خود برای استفاده از دو کارگزار برای این پروژه منصرف شد، ولی پیشنهاد جدید آن مشکل را برطرف می‌کند. بلو اوریجین پیش از این از ناسا به دلیل اعطای قراداد به اسپیس اکس در شرایطی «غیرمنصفانه» شکایت کرده است. اسپیس ایکس هنوز واکنشی درباره پیشنهاد جف بزوس نداشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید