با متاسیتی سئول در زمان سفر کنید

خلاقیت پول‌ساز کره‌ای‌ها در متاورس!

کدخبر: ۴۷۲۵۵۳
اقتصادنیوز: نشریه اینترنتی ویکی‌تماس در گزارشی به بررسی متا سیتی پرداخته است.
خلاقیت پول‌ساز کره‌ای‌ها در متاورس!

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: متاسیتی چه تعریفی دارد؟ اصولا مراد از متاسیتی چیست؟ چرا رقابت دولتها برای ایجاد متاسیتی قوت گرفته است؟آیا متاسیتی تنها یک واژه است یا اینکه متاسیتی یک چشم‌انداز وسیع را ترسیم می‌کند؟

اصولا متاسیتی چه دستاوردی را برای انسان به ارمغان خواهد آورد؟ کدام کشورها در ایجاد متاسیتی پیشگام بودند؟ چرا ایجاد متاسیتی باید در اولویت کاری شهرهای بزرگ جهان قرار بگیرد؟

همین سوالات موجب شد تا بزرگان صنعت اینترنت اشیا در نشستی کلاب‌هاوسی تحت عنوان «پروژه های شهر هوشمند و متاسیتی (متاورس درشهرهوشمند)» دور هم جمع شوند تا ضمن مرور تجربه‌جهانی، فواید ایجاد متاسیتی را مرور کنند. بخش اول این نشست در ذیل آمده که خواهید خواند:

شهر هوشمند مقدمه متاسیتی

به گزارش ویکی‌تماس، جواد رضازاده در ابتدای نشست به بحث‌های شهرهوشمند اشاره کرد و گفت:در مباحث گذشته در مورد تفاوت شهر هوشمند و شهر الکترونیک صحبتهایی مطرح شد. شما این تصور را نداشته باشید که باید شهری از پایه به صورت هوشمند ساخته شود و تمام المان‌ها در آن لحاظ شده باشد.

شما این نکته را مدنظر دهید که smart hospital خیلی کم وجود دارد و شما کمتر بیمارستانی را مشاهده می‌کنید که از همان ابتدا هوشمند ساخته شده باشد. اصولا تعداد کمی بیمارستان را می‌توان نام برد که از همان ابتدا هوشمند ساخته شده باشد.

در خیلی از موارد باید به سراغ مواردی از ساختمان‌ها رفت که وجود دارد و قرار است تا یک روند مشخص هوشمند شود. این نگاه در حال حاضر به شدت طرفدار دارد که چطور امکان دارد که یک شهر به شهر هوشمند تبدیل شد و باید چه زیرساختی برای آن تعریف شود. آن زمان موضوعاتی مطرح شد و دوستان راهکارها و پیشنهاداتی را مطرح کردند.

رمز ریال

حمید بهنگار مهمترین دغدغه در مورد متاسیتی را رمز ارز دانست و ضمن اعلام خبر رونمایی از رمزارز ملی ایران گفت: بانک مرکزی مدتی پیش از رمزریال رونمایی کردند. می‌توان در این مورد بحثی انجام داد که این رونمایی چه مضرات و منافعی دارد؟

شهروند هوشمند

سادینا آبایی به چالش‌های رمز ارز و شهر هوشمند اشاره و تصریح کرد: اتفاقا من درمورد رمزریال یک توئیتی داشتم و این موضوع مایه تعجب است. این برداشت برای بسیاری ایجاد شد که رمزریال قرار است تا جای اسکناس را بگیرد و جایگزین شود.

این مطلب آنقدر واجد اهمیت است که باید یک جلسه به آن اختصاص داد تا معایب و محاسن رمزریال مشخص شود. دوستان به این نکته واقف هستند که بانکداری دیجیتال ما نتوانسته نقش واقعی خود را ایفا کند. البته رگولاتوری هم به عنوان مانع عمل می‌کند.

ما در شهر هوشمند با چالش‌های زیادی روبرو هستیم و مهمترین آن این است که شهر هوشمند نیاز به شهروند هوشمند دارد. شهروند هوشمند هم باید در گام نخست محیط هوشمند را درک کند و امتیازات شهر هوشمند را بشناسد و آن را احصا کند.

شهروند هوشمند مرتب در حال یادگیری است چون از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این شهروند مرتب در حال آپدیت شدن است. این دیتاها در نهایت به big data  تبدیل شده و شما این امکان را پیدا خواهی کرد که برروی آن آمایشی انجام داده و آن را تحلیل کنید.

کلمه متاورس ما را به این وادی رویاپردازی رسانده که با متاورس تمام رویاهای ما محقق خواهد شد.ما در گام نخست باید این نکته را مشخص کنیم که ما چه چیزی از شهر هوشمند انتظار داشته و چه چیزی می‌خواهیم؟ مهمتر اینکه بازسازی شهرها و تبدیل آن به شهر هوشمند به چه صورت است؟

من اعتقاد دارم که باید در گام نخست باید شهروندان هوشمند را پرورش بدهیم. در این صورت می‌توان انتظار داشت که مردم چنین شهری از امکانات شهر هوشمند نهایت بهره را برند و شما بتوانید به اهداف تعریف شده برسید.

حجمی از داده در شهر هوشمند

علی دوری به داده‌های بدون استفاده در شهر هوشمند اشاره و تصریح کرد:  وقتی جایی تصادفی رخ می‌دهد. تا زمانی که شما بخواهید اطلاعاتی را بدست آورید ناچار هستید تا هزینه بیشتری را صرف کنید. اما در شهر هوشمند این اطلاعات به راحتی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

در این صورت به راحتی اطلاعات موجود مدیریت می‌شود. حتی امکان دارد که هزینه‌ای هم پرداخت شود. سرویس گوگل مپ و …. در حال حاضر کاربرد زیادی دارد. نقشه شهری یا مکان پارکینگ به راحتی می‌تواند در قالب یک اپ کاربردی به مشتریان عرضه شود.

مهمتر اینکه اپ ترافیک خیلی کاربرد دارد. بحث داده در شهر هوشمند خیلی زیاد است و هنوز از این داده‌ها استفاده خاصی نمی‌شود. بهتر است تا برنامه دقیقی برای استفاده از دیتای شهر هوشمند تدوین شود.

رضا سبزواری در ادامه افزود: همواره باید عبارت شهر هوشمند را در کنار یکی از عبارات استفاده کرد. واژه شهروند هوشمند از نظر من چندان روشن نیست. برداشت من این است که شما  می خواهید شهروند را از طریق داده کنترل کنید.در این صورت عبارت شهروند هوشمند را می‌توان به کار برد.

متاسیتی

digital twin

جواد رضازاده به نقش digital twin اشاره کرد و گفت: ما در دنیای واقعی شهر هوشمند را به خوبی درک کردیم اما وقتی اسم متاسیتی یا متاورس مطرح می‌شود.مهمترین دغدغه این است که چطور ارتباط جهان واقعی و مجازی با هم برقرار خواهد شد.

در این مرحله بازهم همان digital twin مطرح می‌شود. برای ورود به متاسیتی بازهم باید dgital twin را تجربه کنیم. آیا این برآورد درست هست یا خیر.

استقبال مدیریت شهری

عرب‌زاده یکتا به استقبال مدیریت شهری شهرهای بزرگ از متاورس اشاره و تصریح کرد: این ارزیابی کاملا درست است. من قبلا هم گفتم که در حق digital twin ستم شده و متاورس به دلیل زاکربرگ و تلاش آقای زاکربرگ بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اساسا چیزی که ما از متاورس درک می‌کنیم این است که شبیه آواتار است.

اتصال به همین صورت است که شما ذکر کردید.به هر حال زیرساخت شهر هوشمند مورد استفاده قرار گرفته و یک dgital twin از اتوبوس برای تردد سوار شود. تمام داده‌ها باید مورد ارزیابی قرار بگیرد و در نهایت ما امکان تحلیل داده و ترسیم دنیای موازی را خواهید داشت.

به طور مثال اگر قصد داشته باشید تا مکانیسم کنترل ترافیکی برای اتصال شرق به غرب را برسی کنید متوجه خواهید شد که از ترکیب BRT و مترو حاصل خواهد شد. فرض کنید که توقف و حرکت و میزان مسافرت و میزان توقف و تصادف احتمالی را جع‌آوری کرده و روی داده است.

در نهایت این داده مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. شما به این نکته توجه کنید که دنیا به این سمت رفته و تمایل دارد که مشکلات شهری خود را از این طریق حل کند. این سوال برای بسیاری مطرح شده است که این حرفها واقعیت دارد یا اینکه قصه است.

متاورس قصه یا واقعیت

عرب زاده یکتا در ادامه افزود: اگر فردی این سوال را مطرح کند که شهر هوشمند به شهر متاورسی تبدیل خواهد شد یا خیر؟ به طور قطع پاسخ به این سوال بله است. در حال حاضر سئول و لندن دقیقا و مشخصا همین کار را انجام داده است.

شما این نکته را مدنظر قرار بدهید قبل از اینکه سئول همچون دوبی به شهر هوشمند تبدیل شود. در گام نخست به یک متاسیتی تبدیل شده است. شهرداری سئول تصمیم گرفت که زودتر از شهر هوشمند پروژه متاسیتی شهر هوشمند اجرایی شود.

حال این سوال برای برخی مطرح می‌شود که آیا این تناقضی با سخنان پیشین ما ندارد به هر حال باید شهر هوشمندی بنا شود تا بتوان بر بستر چنین شهری،متاسیتی را بنا کرد.

به هر حال اپراتور مجازی و5G باید ایجاد شده باشد البته شهرداری سئول در این مورد پاسخ دقیقی داد و تصریح کرد:«اهمیت زیرساخت متاسیتی از اهمیت شکل‌گیری شهر هوشمند برای تصمیم‌گیری‌ها و تدوین خط و مشی به مراتب مهمتر است. »

سئول به شدت از پدیده کویید ۱۹ احساس خطر کرده و می‌داند که در آیده نزدیک مسائلی از این دست قادر است تا حاکمیت شهری را با بحران روبرو کند. شهرداری سئول برای چنین مواقعی خود را آماده کرده تا بار دیگر شوکه نشود.

البته این نکته را مدنظر قرار دهید که سئول به شدت از پدیده‌های نوظهور استقبال کرده است به صورتی که از اتوبوسی استفاده می‌کند که با وایرلس شارژ  می‌شوند. تا سال ۲۰۲۴ اولین اتوبوس خودران با شارژ وایرلسی شروع به کار خواهد کرد.

اهداف متاورسی سئول

عرب‌زاده یکتا تصریح کرد: در سند ۲۰۳۰ سئول به اهداف متاورسی اشاره شده است. پروژه دیگر شکل دادن پلت‌فرم ملی خودشان در متاورس بود. تا پایان ۲۰۲۳ قرار شده که ۱۲۰ مرکز به این پروژه بپیوندد. موقع رونمایی آواتار مقامات دولتی سئول این کار را انجام دادند.

پلن آنها در مورد پروژه متاسیتی متاورس این است که بتوانند گردشگر بیشتری را جذب کنند. متاسیتی سئول  این ادعا را دارد که در متاتوریسم موفق بوده و می‌تواند گردشگر بیشتری را جذب کند.

نکته جالب این است که در سند خودشان پروژه سفر در زمان را مطرح کرده است و گردشگری که وارد سئول می‌شود می‌تواند از فضای متاورس خود به حدود ۴۰۰ قبل مهاجرت کند که این پروژه چند سال طول خواهد کشید.

شما این امکان را دارید که کره را در سال ۱۸۰۰ مشاهده کنید و با مردمش گپ بزنید. کره برای توسعه فضای هولوگرافیکی از مایکروسافت و گوگل کمک خواسته تا بتواند متاوریسم را جا بیاندازد.

متاسیتی سئول  قرار است بر روی آلودگی هوا،فاضلاب شهری و دیسپلین اجرایی در مورد مراقبت از کویید ۱۹ کار کند. مهمتر اینکه روی پلت فرم خودش با رمز ارز ملی در حال سرمایه‌گذاری است. در این صورت می‌تواند درآمد لازم را کسب کند.

سند متاورسی شهرهای بزرگ

آبایی از غفلت صورت گرفته برای نگارش سند متاورسی انتقاد و تصریح کرد: یکدنیا سند متاورسی خود را نوشته است. ما خیلی از قافله عقب ماندیم. این فضا برای ما ناشناخته است و دوم اینکه هیچ برنامه‌ای برای این نداریم. متاورسی چه کمکی  برای حل چالش آب و هوایی  کرده است.

بهنگار در ادامه افزود: واقعا ما با چالش جدی برای کمک به حل بحران آب و هوایی  مواجه هستیم و نمی‌دانیم چه کارکردی دارد. متاورس خیلی محیط زیستی نبوده و نخواهد بود.

متاسیتی

تجربه لندن مجازی

عرب‌زاده یکتا تجربه لندن مجازی را بررسی کرد و گفت: مشابه کار سئول را لندن انجام داده است البته نه به وسعت کره‌ای‌ها. بحث لندن مجازی سال ۲۰۱۷ استارت خورد. ۱۶۰۰ متر مربع از لندن مجازی موجود است.

در این پارک تنها سازمانهای ادری و دولتی وجود دارد. اما شعار آن سبک نوپدید مدیریت شهری ذکر شده است. چند پروژه روی متاورس لندن مطرح شده است . زیرا مدیریت شهری لندن، روی کویید ۱۹ و حملات تروریستی خیلی ضعیف عمل است.

به همین دلیل حاکمیت شهری لندن از نظر امنیتی زیر سوال رفت. دغدغه دیگر وقوع زلزله است. گام نخست پلن شهری،ایجاد مقاومت شهری روی جنگ بیولوژیکال است.

لندن به شهر خرید و فروش شهرت دارد و یکی از اولین پروژه‌ها این است که شرکتهای بزرگ مسکن را بر روی متاسیتی لندن استوار کنند تا اگر فردی خواست تا ملکی را خریداری کند. از این امکانات استفاده کند.

متاسیتی

الان دوبی هم همین اقدام را انجام دادند. شهرهای هوشمند به شدت در حال مهاجرت به سمت متاورس هستند. اولویت آنها بر اسمارت توریسم،اسمارت اکونومی،اسمارت موبیلیتی و… بود.در شهر دوبی اسمارت سیتی‌زن‌شیپ هم مطرح شده است.

مهمترین دلایل برای انتقال اسمارت سیتی به متاسیتی این است که قرار نیست که ما همواره یک زندگی عادی و روتین را داشته باشیم. به هر حال بشر احتیاج به هیجانات جدید دارد.

عمده جوابها به کشف روند جدید در مدیریت شهری دلالت داشت. اما در حیطه اقتصادی باید گفت که اقتصاد سنتی در حال از بین رفتن است و قرار است اقتصاد متاورسی جایگزین شود.

مهمتر اینکه قرار است تا نسل z جدیدی شکل گرفته است. ما توسعه شبکه 5Gتا سال 2025 می‌خواهیم. مهمتر مراکز داده و توسعه شهری بای در اولویت کاری قرار بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید