۷۰ هزار تن روغن در راه بازار

کدخبر: ۳۶۹۹۱۷
در حال حاضر شرایط روغن خانوار و صنف و صنعت در تعادل قرار دارد و ۷۰ هزار تن از ذخایر برای خانوار در زنجیره تامین در حال توزیع است.
۷۰ هزار تن روغن در راه بازار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، از اواخر شهریورماه مشکلات بازار روغن خبرساز شد؛ تا جایی که در روزهای اخیر برخی فروشگاه‌ها تعداد روغنی که به هر فرد می‌فروشند را محدود کردند. این وضعیت باعث افزایش قیمت روغن هم شده؛ به‌طوری‌که شاخص تورم در مهرماه نشان می‌دهد قیمت در گروه روغن و چربی‌ها نسبت به شهریورماه ۱۶.۲ و در مقایسه با مهر سال قبل ۳۴.۸ درصد افزایش داشته است. البته طبق اعلام گمرک عدم مبادله اسناد مالکیت بین شرکت خریدار ایرانی و فروشنده خارجی به دلیل تامین نشدن ارز، گره اصلی عدم ترخیص روغن خام وارداتی است که تبعات ناشی از آن در بازار داخلی خود را نشان می‌دهد. طبق اعلام  انجمن صنفی روغن نباتی ایران ۵۰ تا ۵۵ درصد مواد اولیه روغن های جامد، وارداتی و ۴۰ تا ۴۵ درصد نیز از دانه‌های روغنی تولید داخل استحصال می‌شود.

در همین رابطه حسن حنان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت روغن در کشور و موضوعات مطرح شده در فضای مجازی گفت: در حال حاضر وضعیت تامین و موجودی کالای روغن برای مصارف خانوار و صنف و صنعت در شرایط مطلوب‌تر قرار دارد و بهتر از هر زمان دیگری در حال تامین است.

وی افزود: شرایط کنونی کشور به گونه‌ای است که در حال حاضر، دشمن علاوه بر جنگ اقتصادی، جنگ روانی را نیز آغاز کرده است تا بتواند بر مقاصد و اهداف خود برسد.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: شرایط خاص است و فضاهایی برای تحت تاثیر قراردادن اذهان و مایوس کردن مردم ایجاد شده است. شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان تامین کننده کالاهای اساسی (برنج، روغن، شکر و گندم ) است که در حال حاضر باید اذعان کنم که سطح ذخایر در حد مطمئن و بالاتر از سطح اطمینان  است و هیچ مشکلی نداریم. بازار هم مستمر رصد می‌شود و تعامل با بخش خصوصی فراهم شده است.

عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: میزان مصرف ماهیانه روغن کشور  ۱۲۰ هزار تن و میزان مصرف روغن سالیانه تا ۱۶۰۰ هزار تن (یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن) می‌رسد که ۵۵ تا ۶۰ درصد مصرف صنعتی و ۴۰ تا ۴۵ مصرف خانوار است. 

حسن حنان افزود:  روغن پالم و سویا برای مصارف صنف و صنعت و روغن‌های آفتاب‌گردان و ترکیبی از سایر روغن ها برای خانوار استفاده می‌شود که روغن خانوار در بطری‌های ۸۰۰ گرمی تا ۲ کیلوگرمی و روغن صنایع به صورت فله و یا جلب ۱۶ کیلویی بسته بندی و به مصرف می‌رسد.

او افزود: به عنوان یک مسئول دوباره تاکید می کنم در حال حاضر شرایط روغن خانوار و صنف و صنعت در تعادل قرار دارد و ۷۰ هزار تن از ذخایر برای خانوار در زنجیره تامین در حال توزیع است.

قائم مقام معاون وزیر گفت: مردم هم این فضاها را می‌دانند و خود می دانند چگونه با این ترفندهای که القای کمبود کالا در بازار را می کنند، مقابله کنند. 

حنان عنوان کرد: در بحث کالاهای اساسی بنادر در هفته گذشته توقف قانونی در بنادر برای ترخیص کالا داشتیم که این موضوع با برداشت های نادرست، منشأ انتشار اخباری در بخش روغن شد و اثرات روانی در جامعه ایجاد کرد که هم اکنون روغن‌های ترخیص شده از بنادر در حال حمل هستند.

حواله ۷۰ هزار تن سهمیه روغن صادر شد

در همین رابطه کامران کارگر، سرپرست دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار نیز به ایسنا گفت: به دلیل جوی که در بازار روغن ایجاد شده، مصرف کنندگان می‌خواهند روغن بخرند و در خانه انبار کنند که این مسئله باعث شده تقاضا مضاعف شود. با توجه به این شرایط تمهیداتی در نظر گرفته شده و حدود ۷۰ هزار تن سهمیه در نظر گرفتیم.

به گفته وی ۳۰ هزار تن از این سهمیه در بخش خانوار، ۲۰ هزار تن برای فروشگاه زنجیرهای و ۲۰ هزار تن برای صنف و صنعت در نظر گرفته شده است. حواله این سهمیه‌ها صادر شده و در حال حمل است تا سریعا وارد بازار عرضه شود.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه ذخایر روغن به اندازه کافی است، گفت: هماهنگی‌های لازم با گمرک نیر انجام شده تا ترخیص روغن سرعت بگیرد و هر چه زودتر این محموله ها به کارخانه‌ها حواله شود و تولید افزایش پیدا کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید