کشف ۴۰۰ مورد احتکار به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان

کدخبر: ۳۷۰۶۰۸
معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران اعلام کرد طی دو ماه‌ گذشته ۴۰۰۰ بازرسی هوشمند از انبارها انجام شد که منجر به کشف ۴۰۰ مورد تخلف احتکار به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان شده است.
کشف ۴۰۰ مورد احتکار به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان

به گزارشاقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، سعید محمدی پور، معاون بازرسی سازمان صمت استان تهران با حضور در شبکه خبر از تشدید بازرسی از انبارها طی ماه‌های گذشته خبر داد و گفت: گفت: طی دو ماه‌ گذشته ۴۰۰۰ بازرسی هوشمند از انبارها انجام شد. به این معنی که دقیقا به محل اختفا و دپوی کالاها مراجعه شده است.

 

وی با بیان اینکه در این بازرسی‌ها از سامانه انبارها، واحدهای انبار احصا و طی گشت‌های مشترک با دستگاه‌های همکار بازرسی انجام می‌شود، تصریح کرد: این بازرسی‌ها منجر به کشف ۴۰۰ مورد تخلف احتکار به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان شده است. همچنین در این بازرسی‌ها که در قالب ۵۰ گشت مشترک انجام شده به کشف کالاهایی همچون لاستیک، لوازم خانگی، فولاد، روغن منتهی شده و پرونده آن ها به تعزیرات ارسال شده است.

محمدی پور با تاکید بر اینکه در صورت صدور حکم برای پرونده‌ها، کالاهای کشف شده باید روانه بازار شوند و  متخلفان باید جریمه را پرداخت کنند، اظهار کرد: در سامانه انبارها هر واحدی که جواز کسب انبار داشته باشد قابل رصد است. البته احتکار یعنی حجم زیادی کالا به منظور افزایش قیمت نگه داشته شود. بنابراین با توجه به اینکه خرده فروش این حجم کالا را نمی‌تواند احتکار کند،  بیشترین رصد از عمده فروشی‌ها صورت می‌گیرد.

۱۰ درصد عمده فروشان تخلف کردند

همچنین در این برنامه خسرو ابراهیمی نیا - نائب رئیس اتاق اصناف تهران - اظهار کرد: طی سه ماه گذشته  ۳۴ هزار واحد خرده فروش و  ۱۱ هزار و ۴۰۰ واحد عمده فروش از سوی بازرسان اتاق اصناف رصد شده است. در کارگروه مشترک با تعزیرات کشفیاتی در بخش احتکار کالاهای اساسی حاصل شد و که یک مورد آن انبار گوشت تاریخ مصرف گذشته بود.

به گفته وی از بین ۴۰۰۰ واحد عمده فروش بازرسی شده تنها ۴۰۰ واحد یعنی ۱۰ درصد تخلف کرده بودند، بنابراین هر کالایی که در انبارها باشد به معنی احتکار نیست.

ابراهیمی نیا درباره وضعیت بازار روغن گفت: اتاق اصناف با کمک تعزیرات و مراجع ذی صلاح اقدامات مناسبی در حوزه مقابله با احتکار انجام داده و  تسهیلاتی در گمرکات برای ترخیص کالاها به خصوص در بخش روغن در نظر گرفته شده است. بنابراین از این هفته شاهد بهتر شدن وضعیت بازار روغن خواهیم بود.

وی همچنین با بیان اینکه معیار فروش در خرده فروشی‌ها، قیمت سازمان حمایت است و اصناف فاکتور فروش دارند، تصریح کرد: اصناف در حلقه آخر توزیع هستند. عمده فروش‌ها و تجار باید رصد شوند نه خرده فروشی که کاسب است و نمی‌تواند کالا در حجم زیاد انبار کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید