پوشک بچه؛ یک گام تا نیم میلیون تومان شدن + جدول

کدخبر: ۳۷۱۵۱۸
نیم نگاهی به سایت‌های فروش آنلاین کالا و فروشگاه‌های از گرانی عجیب و غریب پوشک بچه حکایت دارد؛‌ اما داستان همین جا ختم نمی شود و در کنار افزایش قیمت پوشک در حال حاضر شاهد کمیاب شدن و در بعضی موارد نایاب شدن برخی برنده ها در بازار هستیم.
پوشک بچه؛ یک گام تا نیم میلیون تومان شدن + جدول

به گزارش اقتصادنیوز؛  این گرانی تا جایی پیش رفته که قیمت یک بسته پوشک بچه در برخی برندها به 485 هزار تومان رسیده است و این برنده ها تنها یک گام تا نیم میلیون تومان شدن فاصله دارند. این داستان برای اولین بار نیست که در بازار رخ داده و پیش از این نیز در سال 97 بازار سلولوزی ها طعم افزایش ناگهانی قیمت و کمبود شدید در بازار را چشیده بودند. در آن دوره عدم ترخیص برخی مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی دلیل افزایش قیمت این محصولات اعلام شد و حال عبور نرخ ارز نیمایی از کانال 20 هزار تومان دلیلی است که بیشتر فعالان این بخش این گرانی را به آن نسبت می دهند.

به گفته برخی از تولیدکنندگان محصولات سلولوزی افزایش قیمت مواد اولیه دلیل اصلی این رشد قیمت پوشک بچه در بازار است عاملی که موجب شده تا پوشک بچه افزایشی  40 درصدی نیز تجربه کند. 70 درصد مواد اولیه تولید پوشک، وارداتی است و علاوه بر مشکلاتی که تحریم‌های اقتصادی برای تجارت بین‌المللی ایران ایجاد کرده، در ماه‌های اخیر تولیدکنندگان داخلی برای خرید مواداولیه با مشکل تامین ارز مواجه شده‌اند و این چیزی است که به‌عنوان مهم‌ترین عامل افزایش هزینه تولید، کاهش میزان تولید و در نهایت افزایش قیمت‌ها اعلام می‌شود. از سوی دیگر نیما بصیری، عضو هیئت مدیره انجمن سلولزی کشور در خصوص جهش قیمت پوشک بچه به این نکته نیز اشاره می کند که مواد اولیه پوشک بچه همچون خمیر از آمریکا، کانادا و برزیل وارد کشور می‌شد و حالا با تشدید تحریم‌ها مواد اولیه پوشک بچه وارد نمی‌شود و همین موضوع باعث کمیاب شدن این کالا در بازار شده است.

با تمام این دلایل کمبود تولید درحال حاضر به چالشی برای خانواده های دارای فرزند کوچک بدل شده است. بطوریکه اگر بچه به صورت میانگین روزانه 4 عدد پوشک مصرف کند هزینه خانواده برای تامین پوشک با قیمت حداقلی که شامل مدل «او بیبی» می شود روزانه قیمتی در حدود 8 هزار و 500 تومان می شود و در صورتی که بچه به دلایلی ناچار به استفاده از پوشک خاص باشد خانواده   باید روزانه37  هزار و 300 تومان تنها هزینه پوشک بچه را پرداخت کند.  

پوشک

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید