شیوه نامه ساماندهی بازار زنجیره فولاد هفته آینده اجرا می شود

کدخبر: ۳۷۴۹۵۵
رئیس هیات عامل ایمیدرو از تصمیم ستاد اقتصادی دولت برای اجرای شیوه نامه ساماندهی بازار زنجیره فولاد کشور داد و گفت: این دستورالعمل از ابتدای هفته آینده اجرایی می شود.
شیوه نامه ساماندهی بازار زنجیره فولاد هفته آینده اجرا می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، بسیاری معتقدند «طرح  ارائه شده برای نحوه قیمت‌گذاری در صنعت فولاد که مانع صادرات این صنعت می شود و فقط باعث می شود حق بسیاری از سهامداران و کارکنان و تولیدکنندگان و میلیون‌ها سهامدار عدالت نادیده گرفته بشود.

در این مورد خداداد غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو از تصمیم ستاد اقتصادی دولت برای اجرای شیوه نامه ساماندهی بازار زنجیره فولاد کشور خبر داد. 

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر اهمیت حذف سقف رقابت در تعیین قیمت فولاد، اظهار داشت: در شیوه نامه جدید، دولت قبول کرده که قیمت بر مبنای رقابت در بورس کالا کشف و تعیین شود. بدین ترتیب، روند قیمت گذاری کاملا رقابتی خواهد بود.

وی به تامین نیاز بازار داخل اشاره کرد و گفت: به منظور تعیین مازاد عرضه بازار و صادرات محصولات، یک الگوی شفاف تعریف شده و برخی نگرانی ها در خصوص وجود امضای طلایی برطرف شده است.

غریب پور افزود: بر اساس این دستورالعمل، تولیدکنندگان زنجیره فولاد، اقدام به عرضه کافی محصولات تولیدی در بورس کالا می کنند و در صورت عدم تقاضا و معامله، امکان صادرات خواهند داشت.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره عرضه کافی به بازار، گفت: با توجه به اینکه کلیه محصولات تولیدی زنجیره فولاد در بورس عرضه می شود، بازار دیگر مثل گذشته با کسری مواجه نمی شود و تولیدکنندگان داخلی می توانند به هر میزان که نیاز به مواد اولیه تولید دارند، اقدام به خرید از بورس کالا کنند.

غریب پور به رصد انبارها اشاره کرد و اظهار داشت: در الگوی جدید، سامانه انبارها نسبت به ثبت و ردیابی محصولات خریداری شده از بورس کالا اقدام می کند و نگرانی های مربوط به خرید مواد اولیه با قیمت رقابتی و فروش آن در بازار آزاد با قیمت دیگر برطرف شده است.

وی موضوع اصلاح بهین یاب و ارتباط آن با مالیات بر ارزش افزوده را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در شیوه نامه جدید سامانه های مالیاتی با بهین یاب مرتبط شده و میزان تقاضا علاوه بر شاخص های مصرف برق، انرژی و تولید بنگاه ها، به مالیات پرداختی به دولت نیز مرتبط باشد.

غریب پور تاکید کرد: بدیهی است کاهش ارزش افزوده پرداختی، به معنی کاهش سهمیه خرید از بورس کالا خواهد بود.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین درباره نظارت بر عمده فروشی و خرده فروشی، گفت: یکی از نگرانی های دستگاه های نظارتی، وجود قیمت دوگانه بین بورس کالا و قیمت مصرف کننده نهایی بود که در الگوی جدید، قرار است موضوع از طریق سامانه های جدید و بازرسی های پیوسته، کنترل شود.

غریب پور تصریح کرد: در واقع قیمت بین بورس کالا برای محصول نهایی مثل میلگرد، با قیمت در بازار نهایی برای مصرف کننده نباید از یک محدوده مجاز فراتر رود و واسطه ها حذف شده و محصول نهایی با قیمت منصفانه به دست مصرف کننده نهایی می رسد که بدین ترتیب افزایش رضایت واحدهای تولیدی خریدار مواد اولیه و مردم را شاهد خواهیم بود.

وی به تعیین قیمت پایه بر اساس شاخص قیمت بین المللی اشاره کرد و گفت: در ابلاغیه دولت، قیمت های ناحیه CIS (کشورهای مستقل مشترک المنافع) مبنای تعیین قیمت پایه بورس تعیین شده که به صورت روزانه و با تنوع محصولات بیشتر از جمله میلگرد، انواع ورق و شمش از طریق رسانه های بین المللی از جمله متال بولتن در دسترس است.

وی ادامه داد: شاخص فوب ایران صرفا برای دو محصول اسلب و بیلت به صورت هفتگی خواهد بود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره امکان عرضه اختصاصی برای صنایع پرمصرف، اظهار داشت: با توجه به رشد تولید بنگاه ها در حوزه خودرو و لوازم خانگی، در شیوه نامه جدید به گونه ای پیش بینی شده تا شرکت ها بتوانند از طریق عرضه اختصاصی، مواد اولیه خود را با قیمت کشف شده و ثبت در بورس کالا خریداری کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید