رسوب 800 هزار تن نهاده در گمرک

کدخبر: ۳۷۹۳۵۷
وارد کنندگان نهاده از رسوب 800 هزار تن نهاده خوراک دام و طیور در گمرک خبر می دهند که به دلیل عدم اختصاص ارز ترخیص نیافته است.
رسوب 800 هزار تن نهاده در گمرک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازخبرگزاری فارس،  محمد مهدی نهاوندی عضو هیئت مدیره اتحادیه وارد کنندگان دام و طیور ایران در نشست بررسی مشکلات نهاده های خوراک دام و طیور در اتحادیه وارد کنندگان دام و طیور ایران  به مشکلات و ریشه مشکلات فعلی نهاده در داخل کشور اشاره کرد و گفت: بیش از 80 درصد نهاده مورد نیاز از قبیل کنجاله، جو و ذرت وارداتی است و به همین دلیل برای تامین نیاز داخل باید همه نهادها از قبیل بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت همکاری کنند.

نهاوندی گفت: اختصاص ارز از سوی بانک مرکزی در مقاطعی از سال به ویژه در نیمه اول سال به درستی انجام نشد اگر چه بعدا اختصاص ارز تا حدودی بهتر شد اما در مجموع میزان واردات نهاده امسال نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش دارد.

وی درباره عدم همکاری نهادهای مرتبط هم اشاره کرد و گفت: طی یک ماهی که اختیارات مدیریت نهاده ها به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است تاکنون هیچ فهرستی برای اختصاص ارز معرفی نشده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه وارد کنندگان دام و طیور ایران به مشکلات «بازارگاه» سیستم توزیع نهاده بین تولید کنندگان، اشاره کرد و گفت: این سیستم نتوانسته نهاده را به صورت صحیح بین تولید کنندگان توزیع کند و برخی از مشکلات بازار نهاده از اینجا ناشی می شود.

وی این را هم گفت: که سامانه بازارگاه در ماههای اخیر هوشمند شده و نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد  و در افت نسبی قیمت نهاده ها هم  تاثیر گذاشته است.

نهاوندی تاکید کرد که سیاست دولت باید اولویت دهی به اختصاص ارز برای نهاده وارد شده به کشور باشد در غیر اینصورت کالاهای رسوبی در گمرک بیشتر می شود و یا کیفیت خود را از دست می د هند.

رسوب 800 هزار تن نهاده در گمرک

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که چه میزان نهاده در گمرک رسوب شده است، گفت: سه نوع نهاده جو، ذرت و کنجاله به میزان 800 هزار تن در گمرک وجود دارد که به دلیل عدم اختصاص ارز هنوز ترخیص نشده است و این نهاده ها از برج 9 سال گذشته در گمرک مانده اند.

افزایش سهم شرکت پشتیبانی امور دام کشور از واردات

به گفته این مسئول سهم شرکت پشتیبانی امور دام کشور در سالهای گذشته و پس از اینکه ارز 4200 تومان به نهاده تعلق گرفت از 10 درصد به 36 درصد افزایش یافته در حالی که این شرکت می تواند اجازه دهد این واردات را بخش خصوصی انجام دهد و برای ذخیره سازی استراتژیک اینها را از بخش خصوصی دریافت کند.

وی به بخشنامه جدید بانک مرکزی ا شاره کرد و گفت: اخیرا بانک مرکزی مهلت ارائه اسناد حمل کالا را از 8 ماه به 2 ماه تقلیل داده و شرایط را برای وارد کنندگان سخت کرده است چرا که در ماههای اخیر هیچ تغییری در شرایط واردات از قبیل تحریم ها،  اختصاص ارز و انتقال ارز تغییری صورت نگرفته که بانک مرکزی رویه خود را تغییر دهد.

بازار سیاه توسط وارد کنندگان شکل می گیرد؟

در ادامه این نشست عباس حاجی زاده دبیر اتحادیه وارد کنندگان دام و طیور ایران نیز در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که گفته می شود وارد کنندگان با نفوذی که دارند واردات را در انحصار خود در آورده و نیز با خارج کردن غیرقانونی نهاده از گمرک و هدایت آنها به انبارهای شخصی بازارهای سیاه را شکل مید هند که نهاده ها به قیمت 5 برابر به فروش می رود گفت: طبق قانون هیچ نهاده ای بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی حق خروج از گمرک را ندارد بنابراین هیچ وارد کننده ای چنین کاری را نمی تواند بکند.

دبیر اتحادیه وارد کنندگان دام و طیور ایران در پاسخ به سوال فارس که این بازار آزاد از کجا شکل گرفته است در حالی که طبق بخشنامه وزارت جهادحتی یک گرم از این نهاد ها ی وارداتی باید در بازارگاه توزیع شود گفت: اشکال در توزیع نهاده در بازارگاه و نیز عدم تطابق زمان تحویل نهاده به مرغدار با نیاز آنها موجب تشکیل این بازار سیاه می شود.

به گفته این مسئول خروج نهاده از گمرک بدون مجوز مشمول کالای قاچاق می شود و پلیس در معابر آنها را کنترل و ضبط می کند.

سالانه حدود 14 میلیون تن نهاده وارد  کشور می شود که به گفته رضایی معاون امور دام کشور  تنها 35 درصد نیاز مرغدار به نرخ دولتی تامین میشود و بقیه را تولید کنندگان مجبورند از بازار سیاه به قیمت چند برابر تهیه کنند.

وی در زمینه انحصار هم گفت: زمانی که ارز 4200 تومانی به این نهاده داده می شود امکان دارد کسانی باشند که با فکر دریافت این ارز و سود 5 برابری آن به این سمت بیایند اما واقعیت این است که این افراد اکنون یا محاکمه می شو ند و یا اینکه مجبور شده اند کار خود را رها کنند چرا که همه چیز به این سادگی نیست.

حاجی زاده تصریح کرد: 400 نفر وارد کننده چند سال اکنون به 150 نفر رسیده است و نشان می دهد که واردات نهاده انحصاری نیست بسیاری از اینها به دلیل مشکلاتی که در واردات بود کار را رها کردند.

وی در ادامه مشکلات اختصاص ارز را عامل اصلی گرانی بازار عنوان کردو گفت: نهاده صرف  خوراک دام و طیور می شود و باید همانند غذای ا نسان مداوم و مستمر باشد مثلا نمی شود به دام یه مدت خوراک ندهی و انتظار این باشد که بعدا این کمبود را جبران کنید.

حاجی زاد تصریح کرد: بانک مرکزی زمانی ارز نداد که بیشتر در نیمه نخست سال بود و این کار تاثیر خود را بر بازار نهاده گذاشت و دیگر نمی توان این را جبران کرد.

به گفته وی این اقدام بانک مرکزی باعث شد که قیمت کنجاله در بازار به 5 برابر قیمت مصوب برسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید