چرا موز گران شد؟

کدخبر: ۳۸۱۱۳۵
قیمت موز از کیلویی 40 هزار تومان عبور کرد، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران دلیل این افزایش را ممنوعیت واردات موز اعلام کرد.
چرا موز گران شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شاتا، قیمت موز در چند روز گذشته از کیلویی 40 هزار تومان در مغازه‌های سطح شهر تهران گذشته و در برخی مغازه‌های شمال شهر به 50 هزار تومان هم نزدیک شده است.

این قیمت به اندازه‌ای بالاست که تقریبا از سبد میوه مردم حذف شده و دیگر تقاضایی برای خرید این میوه حتی در شب یلدا وجود نداشت.

حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از تداوم ممنوعیت ثبت سفارش واردات موز خبر داد و اظهار داشت: ثبت سفارش واردات موز از اردیبشهت ماه امسال ممنوع بوده است، اما واردات آن از محل صادرات سیب درختی صورت می‌گرفت.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در شرایط کنونی ثبت سفارش برای واردات موز انجام نمی‌شود، افزود: اگرچه موز مورد نیاز مردم و کشور است اما چون کالای اساسی به حساب نمی‌آید، وجود محدودیت‌های ارزی برای مدیریت واردات موجب شده است تا این کالا در گروه هفت قرار بگیرد.

زادبوم گفت: برای گروه هفت در شرایط کنونی، ارزی تخصیص داده نمی‌شود و ثبت سفارش آن انجام نخواهد شد.

موز یکی از 4 میوه های خارجی است که بامجوز رسمی، ثبت سفاش و وارد کشور می شد.

موز در کشور به صورت تجاری به عمل نمی آید در سالهای گذشته این محصول وارد کشور شد و ذائقه مردم را عوض کرد به طوری که اکنون به عنوان یک میوه لوکس در مهمانی ها و عیادت بیماران خریداری و استفاده می شود و اگر نباشد مثل اینکه سبد میوه مهمان تکمیل نیست و این طور ارز کشور را سالها برای یک میوه وارداتی هدر دادند و اکنون نیز که خرید آن ضرورت برای خانواده ها شده است، باید مردم برای خرید این میوه کیلویی 40 هزار تومان بپردازند و پول آن به جیب عده ای وارد کننده می‌رود که تعداد آنها به رقم انگشتان دست نمی‌رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک