وزیر صنعت معدن و تجارت خبر داد

بازبینی در تجارت خارجی کشوردر دستور کار

کدخبر: ۳۸۱۹۷۷
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد؛ به صورت جدی به دنبال بازبینی تجارت خارجی کشور هستیم.
  بازبینی در تجارت خارجی کشوردر دستور کار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شاتا، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست با اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان این مطلب، افزود: دخالت های دستگاه‌های غیر مرتبط را در حوزه تجارت خارجی کاهش می دهیم و بر اساس قانون و با حمایت ارکان نظام، دولت، همکاری و تعامل تشکل ها، انجمن ها و بخش خصوصی به وظایف خود در این حوزه بر می گردیم.

تسهیل فرآیندهای کسب و کار از جمله برنامه‌هاست

وی با تاکید بر اینکه در حوزه کسب و کار به دنبال تسهیل امور برای انجام بهتر فرایندها هستیم، گفت : صدور کارت‌های بازرگانی را تسهیل می‌کنیم و سخت گیری هایی که در فرآیندهای صدور کارت بازرگانی از جمله ثبت اقامتگاه اداری و تجاری وجود دارد باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه به دنبال شرایط بهتر برای انجام فرآیندهای مرتبط با کسب و کار با حذف بخشنامه‌های زائد هستیم، تصریح کرد: بخشنامه های خلق الساعه را در این مدت که در وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول بوده‌ام، حذف کرده‌ام.

مدیریت راهبردی بازار را در دستور کار داریم

رزم حسینی با تاکید بر اینکه مدیریت راهبردی بازار را از دیگر برنامه های خود می داند، افزود: مدیریت دستوری را قبول نداریم، البته این تغییرات هزینه بر است اما با حمایت ارکان مختلف دولت، نظام و بخش خصوصی این مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی ترخیص کالاها از گمرکات را از جمله برنامه‌ها برای رفع موانع بازار و مدیریت راهبردی دانست و گفت: این تسهیل روند با پیگیری‌های انجام شده تداوم خواهد یافت.

وزیر صمت همچنین با اشاره به تشکیل چندین شورا در وزارت صمت از جمله شورای معادن و صنایع معدنی، شورای بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تشکل ها و بخش خصوصی خواست که مسائل مرتبط را با این شوراهای تخصصی در میان بگذارند.

تصویب ابلاغیه های جدید صادراتی 

رزم حسینی به تعامل خوب این وزارتخانه با بانک مرکزی، گمرک و وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و افزود: کارهای خوبی در این حوزه شروع شده است و تصویب ابلاغیه های جدید صادراتی در ستاد اقتصادی دولت نمونه‌ای از این همکاری های خوب و تاثیرگذار بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر می‌خواهید اقتصاد شفاف باشد، باید بخش خصوصی حمایت شود، تصریح کرد: مجموعه ارکان حکومت پشت سر برنامه های وزارت صمت است و به اداره این وزارتخانه با استفاده از ارکان حکومت، قوه قضاییه و تعامل با بخش خصوصی اعتقاد داریم.

وزیر صمت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تولید و کارآفرینی بیان کرد: مقام معظم رهبری کارآفرینان و تولیدکنندگان را عابدین می خوانند، در همین راستا باید برداشت‌ها نسبت به کارآفرینی و ثروت‌آفرینی به خصوص در این شرایط سخت کشور، تغییر داده شود.

توسعه متوازن کشور با استفاده از توانمندی شرکت‌های بزرگ و برتر

رزم حسینی از برنامه این وزارتخانه برای توسعه متوازن کشور با استفاده از توانمندی های شرکتهای بزرگ و برتر کشور خبر داد و گفت : کشور را باید تولیدکنندگان و کارآفرینان بچرخانند نه هزینه‌های دولتی و باید مدیریت توسعه را به شرکت‌های نامدار و بزرگ بدهیم.

گفتنی است در این جلسه اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.

مشکلات حوزه صدور کارت بازرگانی، افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات برای کاهش ریسک های صادراتی، حذف و کاهش بخشنامه‌های زائد و قوانین دست و پا گیر، مشکلات تجارت خارجی، حفظ سرمایه های بخش صنعت، تامین مواد اولیه کارخانجات، استفاده و بهره گیری از ظرفیت های قانونی معادن، مشکلات بخش صنایع کوچک و متوسط، تامین مالی بنگاه ها، ظرفیتها و مسایل تجارت فرامرزی از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.

در این جلسه همچنین از تلاش های وزارت صمت در تصویب سیاست‌های جدید ابلاغی توسط ستاد اقتصادی دولت، تعامل با بخش خصوصی و برنامه‌های وزارت صمت در اصلاح صنعت خودرو و فولاد تقدیر به عمل آمد.

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید