آیا ماینرها مقصر خاموشی ها هستند؟

کدخبر: ۳۸۵۲۷۱
صنعت استخراج رمزارز از صنعت فقط نام آن را یدک می کشد؛ درحالی که برق تخصیصی به این صنعت، رکورددار تعرفه در میان تمام مصارف کشور است. این نرخ ۸ برابر تعرفه صنعتی و به نحوی است که علاوه بر پوشش هزینه های تولید و انتقال، سود قابل ملاحظه ای را نیز به صنعت برق کشور می رساند.
آیا ماینرها مقصر خاموشی ها هستند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران؛ این نرخ ۸ برابر تعرفه صنعتی و به نحوی است که علاوه بر پوشش هزینه های تولید و انتقال، سود قابل ملاحظه ای را نیز به صنعت برق کشور می رساند.

صنعت استخراج رمزارز با تلاش های تشکلی درحال هرچه شفاف تر شدن است. با این حال، سطح ابهام در فعالیت نهادهای حقیقی و حقوقی در این صنعت به اندازه ای است که به عنوان مقصر در بحران های امروز کشور معرفی شود. برای مثال، بسیاری افزایش سطح آلودگی هوای تهران را به استخراج رمز ارز نسبت داده اند و خاموشی های اخیر را ناشی از فعالیت ماینرهای بیت کوین می دانند.

سجاد کرمی، عضو هیئت رئیسه کارگروه استخراج انجمن فناوران زنجیره بلوک ایران در این باره گفت: «نزدیک به ۲ سال از زمان شروع توقیف دستگاه های استخراج رمزارز در کشور می‌گذرد که در این مدت بر اساس آمارهای منتشر شده نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه استخراج رمزارز‌ توسط نهاد های انتظامی، قضایی و امنیتی توقیف شده اند. باوجود صدور جواز تاسیس این صنعت از سوی وزارت صمت، به دلیل گرانی تعرفه برق این حوزه و عدم وجود سازو کار مشخص برای واردات قانونی دستگاه های استخراج رمزارز، از مدت ۲ سال گذشته تا به امروز دستگاه جدیدی در حجم کلان که باعث ایجاد بحران در بحث انرژی شوند وارد کشور نشده است».  

به گفته سجاد کرمی، با توجه به این مسئله اگر بحران  پیش آمده در حوزه تامین انرژی کشور مرتبط با حوزه استخراج رمزارز بود، باید تاثیر آن را در ۲ سال گذشته احساس می کردیم، نه در زمانی که این صنعت به طور تقریبی به تعطیلی کشیده شده است.

 محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران هم از تبلیغات منفی علیه صنعت استخراج رمزارز گفت و دلیل آن را صعود قیمت بیت کوین دانست. شرفی گفت: «برآورد دقیق سهم ایران از توان پردازشی زنجیره جهانی بلاکچین بیت کوین امکان پذیر نیست ولی برآورد موسسات معتبر بین المللی حاکی است که حدود ۳ الی ۴ درصد از توان پردازشی در کشور ایران متمرکز باشد».

به گفته شرفی «رشد مصرف برق در کشور به دلیل واگذاری انشعابات جدید و افزایش جمعیت و توسعه شبکه مصرف، امری غیر قابل اجتناب بوده و طی سالیان گذشته از الگویی مشخص پیروی کرده؛ به نحوی که در مطالعات و پیش بینی های وزارت نیرو لحاظ شده است. بنابراین این میزان افزایش، قابل پیش بینی است».

بررسی میزان مصرف برق در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ و در بازه زمانی ۴۹ روزه از ابتدای آذر ماه تا ۱۹ دی ماه بیانگر افزایشی معادل ۲۵۲۳ مگاوات است که در مقایسه با افزایش مصرف در بازه زمانی مشابه در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ (۲۲۱۷ مگاوات) رشدی معادل ۳۰۶ مگاوات را نشان می دهد که کاملا منطبق بر مطالعات و پیش بینی وزارت نیرو جهت تامین نیاز کشور و پایداری شبکه توزیع برق است.

به گفته شرفی، صنعت استخراج رمزارز از صنعت فقط نام آن را یدک می کشد؛ درحالی که برق تخصیصی به این صنعت، رکورددار تعرفه در میان تمام مصارف کشور است. این نرخ ۸ برابر تعرفه صنعتی و به نحوی است که علاوه بر پوشش هزینه های تولید و انتقال، سود قابل ملاحظه ای را نیز به صنعت برق کشور می رساند.

نکته دوم اینکه بررسی میزان افزایش مصرف برق در سال جاری نسبت به سال گذشته نشان می دهد که افزایش مصرف متناسب و متوازن با سال های قبل بوده و افزایشی معادل ۳۰۰ مگاوات نسبت به روند متداول را نمایش می‌دهد. این در حالی است که بنا به اعلام وزارت نیرو ۳۱۰ مگاوات انشعاب برق به صنعت استخراج رمزارز (فارغ از چگونگی تخصیص این ظرفیت به متقاضیان و اختصاص بیش از ۵۰ درصد آن به یک واحد استخراج دو ملیتی) داده شده و با لحاظ این نکته می توان اذعان داشت مطالب و آمارهای جهت دار منتشره در نشریات و جامعه به دور از واقعیت بوده و این صنعت بدلیل نوپایی و کمبود اطلاعات عموم جامعه در مورد آن با بی مهری و انواع هجمه‌ها روبروست.

از سویی مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ها مختص به سال جاری نبوده و در گذشته هم انجام شده است. تکمیل ظرفیت منابع نگهداری مازوت و انباشت آن در انبارهای وزارت نفت که خود دلیلی برای عرضه به عنوان سوخت نیروگاهی است. چندین نیروگاه کشور با ظرفیتی عظیم (در حدود چند ده هزار مگاوات) در حال بهره‌گیری از سوخت مازوت هستند که طبیعتا ارتباط آن با مصرف ۳۰۰ مگاواتی صنعت استخراج رمزارز امری نامعقول بوده است.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران گفت:«قصد راویان از بیان چنین مواردی بیشتر حذف صورت مسئله‌ و سلب مسئولیت جلوه می نماید. هم زمان با افزایش قیمت بیت کوین، با نگاهی به جدول پیش بینی وزارت نیرو در مورد روند رشد مصرف برق کشور چنین به نظر می رسد که این صنعت علاوه بر درآمدزایی برای صنعت برق، نقش بلاگردانی سوءمدیریت را نیز بر عهده دارد».

باتوجه به لزوم ثبت دستگاه های ماینر در سامانه بهین یاب و برخوردهای قهری و پلیسی با دارندگان حقیقی ماینر، سهم بخش خصوصی از صنعت استخراج رمزارز اندک است. به نظر می رسد عدم شفاف سازی دولت و نهادهای عمومی است که به بازار شایعه در این باره دامن زده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید