براساس رصد بازار کالا در پایان پاییز نمایان شد

برنج خارجی رکورددار رشد قیمت در سبدخانوار

کدخبر: ۳۸۵۸۶۶
رکورد قیمت کالای اساسی در پایان پاییز به کدام گروه رسید؟ رصد بازار نشان دهنده آن است که با بالا رفتن قیمت برنج ایرانی در کشور برنج خارجی در مدت زمان مورد بررسی توانست عنوان رکوردار قیمت کالای اساسی را از آن خود کند.
برنج خارجی رکورددار رشد قیمت در سبدخانوار

به گزارش اقتصادنیوز ؛ برنج تایلندی (غیر از هومالی) در مدت زمان مورد بررسی رشدی 120 درصدی را تجربه کرد تا به این طریق صدرنشینی رشد قیمت را از آن خود کند. قیمت برنج پاکستانی باسماتی (درجه ۱) نیز در بازار در پایان پاییز نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 98 درصدی را ثبت کرد تا به این طریق این کالای اساسی و مهم در جمع خوراکی ها در جایگاه دوم قرار گیرد.

  ارزیابی صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که تمام اقلام بررسی شده در دوره زمانی مورد بررسی رشد قیمت 25 تا 120 درصد داشته اند. در این دوره زمانی 9 قلم کالای اساسی و مهم در چهار گروه انواع «برنج»، «شکر» و «گوشت سفید» و «گوشت قرمز» مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

رکورد دار رشد قیمت

«برنج تایلندی (غیر از هومالی)»، «برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) » ،«گوشت مرغ تازه» «شکر سفید»، «برنج طارم اعلا»، «برنج داخلی هاشمی (درجه یک)»، «شکر سفید 900 گرمی»، «گوشت گوساله» و «گوشت گوسفندی‌(مخلوط)» 9 محصولی هستند که در چهار گروه مختلف روند  قیمتی آنها در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارزیابی شده است.

با توجه به رصد صورت گرفته می توان گفت بالاترین رشد قیمت در مدت زمان مورد بررسی به  برنج تایلندی (غیرهومالی) رسید. این نوع برنج از کیلویی هفت هزار و 815 تومان در آذر سال گذشته با 120 درصد افزایش  به 17 هزار و 192 تومان در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

با توجه به رصد صورت گرفته می توان گفت بالاترین رشد قیمت در مدت زمان مورد بررسی به این نوع برنج اختصاص یافته است.

اما «برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) » نیز در دوره زمانی مورد بررسی رشدی 98درصدی را تجربه کرده و قیمت آن از کیلویی 12 هزار و 350 تومان به 24 هزار و 459 تومان رسیده است.

اما کمترین رشد قیمت نیز در این دوره زمانی به گوشت گوسفندی مخلوط اختصاص داشته، بطوریکه در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد23.7 درصدی به گوشت گوسفندی مخلوط بوده ایم. گوشت گوسفندی مخلوط در میانه پاییز سال گذشته با قیمت هر کیلو 89 هزار و 309 تومان در بازار معامله می شد که این قیمت در مدت مشابه سال جاری به 110 هزار و 437 تومان در هر کیلو رسید.

براساس این گزارش برنج ایرانی از جمله برنج طارم و برنج هاشمی درجه یک نیز در یک سال گذشته در بازه زمانی مورد بررسی به ترتیب 46.7 و 46.2 درصد افزایش قیمت داشته اند؛ بطوریکه قیمت برنج طارم (اعلا) به کیلویی33 هزار و 449 تومان رسید و برنج هاشمی درجه یک نیز با قیمت 32 هزار و 875 تومان در بازار خرید و فروش شد.

قیمت هر کیلوگرم شکر سفید هم در دوره زمانی مورد بررسی رشد 67.7 درصدی را تجربه کرد و قیمت آن به کیلیویی 8  هزار و 492 تومان در آبان امسال رسید. رشد قیمت شکر سفید 900 گرمی هم در این دوره برابر با 53.8 درصدی بوده است که با این شرایط می توان گفت افزایش قیمت به شکر بسته بندی شده نیز رسیده است.

از سوی دیگر قیمت هرکیلوگرم گوشت گوساله نیز در دوره زمانی مورد بررسی رشدی 25.4 درصدی را ثبت کرد و قیمت هر کیلیو گوشت گوساله نیز به کیلیویی 95 هزار و 931 تومان رسید.

 قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز با 93.1 درصد افزایش قیمت از کیلویی 12 هزار و 736 تومان در آبان 98 به کیلویی 24 هزار و  589 تومان در آبان 99 رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید