پیشنهاد جالب وزارت صمت به هیات پاکستانی

واردات برنج در مقابل صادرات برق

کدخبر: ۳۸۶۰۱۸
وزیرصمت با توجه به اهمیت توسعه مناسبات بین ایران و پاکستان از پیشنهادی مبنی بر واردات برنج از پاکستان در مقابل صادرات برق از ایران خبر داده و گفته این طرح منتظر تصویب از سوی پاکستان از جمله بانک مرکزی این کشور است.
واردات برنج در مقابل صادرات برق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران؛ ابراز تمایل مقامات پاکستانی به برقراری روابط تجاری با ایران در قالب تهاتر از جمله دستاوردهای مذاکرات دولتمردان دو کشور از آغاز تحریم ها علیه ایران است. در حال حاضر بخشی از تجارت بین ایران و پاکستان به همین ترتیب دنبال می شود.

به تازگی عبدالحکیم ریگی، رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان درباره سازوکار تهاتر بین دو کشور گفته بود که دولت ایران فهرستی از 1000 قلم کالا که صادرکنندگان می‌توانستند در تبادلات تجاری خود از آنها استفاده کنند، تهیه کرد اما نام برخی کالاهایی که همواره از پاکستان به ایران صادر می‌شده در این فهرست نیست و علی‌رغم انتقادهایی که صورت گرفته، همچنان مجوز واردات آنها داده نشده است.

طبق گفته های او از جمله محصولات صادراتی پاکستان به ایران نارنگی و انبه این کشور است که متأسفانه در این فهرست جایی ندارند و یا محدودیت‌هایی برای واردات برنج از این کشور در نظر گرفتند که منجر به کاهش سطح صادرات پاکستان به ایران شده است.

او کنجد را نیز یکی از اقلام مهم صادراتی پاکستان عنوان کرد و از نبود نام این کالا در فهرست مربوط به کالاهای قابل تهاتر بین دو کشور انتقاد کرد.

به باور ریگی طرف پاکستانی انتظار دارد همان‌طور که ایران کالاهای موردنیاز این کشور را تأمین می‌کند، ایران نیز کالاهای موردنیاز خود را از طریق بازار پاکستان تأمین کرده و اجازه دهد دادوستد متوازن بین دو کشور برقرار باشد.

به دنبال این انتقادها، وزیر صنعت، معدن و تجارت از امکان صادرات برق به پاکستان و واردات برنج در مقابل آن خبر داده و تاکید دارد: اجرای این طرح منتظر تصویب در دستگاه‌های مرتبط در پاکستان از جمله بانک مرکزی این کشور است.

علیرضا رزم حسینی در گفت‌وگوی تلفنی با عبدالرزاق داوود، مشاور نخست وزیر و وزیر صنعت، بازرگانی، نساجی، تولید و سرمایه گذاری پاکستان با ابراز خرسندی از بازگشایی مرز ریمدان- گبد بر گسترش فعالیت‌های این مرز، برای توسعه مراودات تجاری و همکاری‌های میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن درخواست برگزاری هر چه زودتر نهمین نشست کمیته مشترک تجاری دو کشور ایران و پاکستان، برای حضور عبدالرزاق داوود در نهمین نشست کمیته مشترک تجاری دو کشور در تهران، ابراز امیدواری کرد و افزود: با امضای تفاهم نامه‌ها و توافقنامه‌های مشترک در این نشست، همکاری‌های میان دو کشور توسعه خواهد یافت.

این مقام مسئول با اشاره به مصوبات مربوط به مبادلات مرزی در مجلس شورای اسلامی ایران علاقه مندی ایران را برای توسعه مبادلات با پاکستان در حوزه مرزها اعلام کرد.

رزم حسینی همچنین با اشاره به بازگشایی مرز ریمدان-گبد به عنوان دومین مرز رسمی میان دو کشور ابراز امیدواری کرد که با توافق دو طرف به زودی شاهد گشایش مرز سوم میان دو کشور و توسعه مراودات بیشتر نیز باشیم.

مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد نهایی شود

رزم حسینی تأکید کرد: با برگزاری نهمین کمیته مشترک و رایزنی‌های انجام شده، مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد نیز نهایی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به مذاکرات قبلی در خصوص تهاتر کالا میان دو کشور، گفت: در مقابل صادرات برق، از کشور پاکستان برنج می‌توانیم وارد کنیم که این مهم منتظر تصویب در دستگاه‌های مرتبط در پاکستان از جمله بانک مرکزی این کشور است.

رزم حسینی با یادآوری ظرفیت تجار توانمند در پاکستان، آمادگی ایران را برای دعوت از سرمایه گذاران و تجار پاکستانی برای سرمایه گذاری در مرز میرجاوه یا مناطق آزادی همانند چابهار اعلام کرد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تأثیری که بر کاهش مبادلات تجاری میان دو کشور و تمامی کشورهای دنیا داشته است، گفت: نهمین کمیته مشترک تجاری دو کشور سرآغاز دور جدیدی از همکاری‌ها برای گسترش مبادلات باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست تا معاونان دو طرف در سطح ملی و دو استاندار در سطح محلی مذاکرات مجازی را برای تهیه پیش نویس تفاهم نامه‌ها و توافقنامه‌ها برای نشست آتی دو طرف آماده کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید