بازگشت ایران به صف تولیدکنندگان بزرگ اوپک

کدخبر: ۳۸۹۵۳۹
آمارهای تولید نفت نشان می دهد که اوپک و متحدانش برای هفتمین ماه متوالی تولید نفت خود را افزایش داده اند. اما این افزایش به دلیل این که تا حد زیادی محصول افزایش تولید نفت ایران است، با ماه های گذشته متفاوت شده است.
بازگشت ایران به صف تولیدکنندگان بزرگ اوپک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نفت خبر، آمارهای تولید نفت در ماه ژانویه نشان می دهد که اوپک و متحدانش برای هفتمین ماه متوالی تولید نفت خود را افزایش داده اند. اما این افزایش به دلیل این که تا حد زیادی محصول افزایش تولید نفت ایران است، با ماه های گذشته متفاوت شده است.

تقریباً اکثر اعضای عضو بلوک نفتی اوپک پلاس در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل تولید نفت خود را افزایش داده اند. نیجریه و عربستان مهمترین کشورهای عضو اوپک هستند که در این ماه با کاهش نفت مواجه بوده اند.

براساس گزارش اوپک، اعضای اوپک پلاس در ماه ژانویه رقمی در حدود 25.75 میلیون بشکه نفت در روز تولید داشتند. این رقم ۱۶۰ هزار بشکه در روز از میزان تولیدات ماه دسامبر بالاتر است و نشان‌دهنده رشد تدریجی میزان تولید کشورهای عضو اوپک پلاس به شمار می آید.  

کشورهای عضو این بلوک نفتی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ بیشترین کاهش تولید نفت خود در سه دهه اخیر را به ثبت رساند اما از آن زمان به بعد هرماه به تولیدات نفت آنها افزوده شده است.

رویترز: اوپک در نشست فردا احتمالا سقف تولید را افزایش نمی‌دهد

 گسترش ویروس کرونا و به ویژه پایین آمدن حجم فعالیت های صنعت حمل و نقل مهمترین عامل کاهش تولید نفت کشورهای عضو اوپک پلاس بود. این سیاست به این دلیل دنبال می شد که جلوی سراشیبی بیشتر قیمت ها گرفته شود.

با وجود آن که عربستان در ماه ژانویه به نسبت ماه های قبل از آن یک میلیون بشکه نفت از میزان تولیدات خود کاسته است اما همچنان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت در میان کشورهای عضو اوپک به شمار می آید.  بعد از عربستان، عراق قرار دارد که همچنان اشتهای قابل توجهی به افزایش تولید از خود نشان می دهد.

 سومین تولید کننده اوپک در ماه ژانویه را باید ایران دانست که اعلام کرده در این ماه بالای 2 میلیون بشکه نفت در روز تولید و فروش داشته است. این کشور همچنین امیدوار است با تسهیل تحریم های آمریکا بتواند بخش بیشتری از بازار را از آن خود کند.

با وجود این هنوز سهم ایران از بازار نفت به میزان سال ۲۰۱۸ یعنی زمانی که برای نخستین بار دولت دونالد ترامپ علیه این کشور تحریم نفتس را اعمال کرد نرسیده است.

 اما بیشترین کاهش تولید متعلق به دولت نیجریه بوده است که به دلیل برخی از وضعیت های اضطراری ناگزیر شده است که میزان صادرات خود را پایین بیاورد. این وضعیت اضطرای باعث شده بود که یکی از پایانه های نفتی این کشور که تحت مدیریت شرکت اگزون موبیل قرار دارد، موقتا تعطیل شود.

لیبی نیز که درتمامی ۶ ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به تولید نفت خود افزوده بود و آن را به رقم روزانه 1 میلیون بشکه نفت در روز رسانده بود، در ماه ژانویه و در قیاس با ماه قبل از آن تا اندازه ‌ای نه چندان زیاد از میزان صادرات خود کاسته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید