چرا موز گران شد؟

کدخبر: ۳۸۹۹۶۳
رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار با اشاره به دلایل گرانی موز در بازار اظهار کرد: از سه ماه گذشته ثبت سفارشی برای واردات موز انجام نشده است و موز‌هایی که وارد می‌شود، مربوط به ثبت سفارش قبل است.

به گزارش اقتصادنیوز ، مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل گرانی موز در بازار اظهار کرد: از سه ماه گذشته ثبت سفارشی برای واردات موز انجام نشده است و موز‌هایی که وارد می‌شود، مربوط به ثبت سفارش قبل است.

او با بیان اینکه در سه ماه گذشته هر کیلو موز با نرخ ۲۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شد، افزود: بار‌ها اعلام کردیم که اگر ثبت سفارش انجام نشود، قیمت موز به ۵۰ هزار تومان می‌رسد. کما اینکه شب گذشته قیمت هر کیلو موز اکوادور ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان و موز هندی ۴۰ هزار تومان بود.

 

دارایی نژاد با اشاره به اینکه عرضه موز با نرخ ۵۰ هزار تومان مورد تایید اتحادیه نیست، بیان کرد: بار‌ها اعلام کردهایم که اگر جلوی ثبت سفارش موز گرفته شود، چه اتفاقی می‌افتد چرا که موز تکمیل کننده مابقی اقلام مثل سیب، پرتقال و نارنگی است که اگر قرار باشد ثبت سفارش انجام‌ نشود، واردات موز باید به طور کلی ممنوع شود.

 

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی عرضه هر عدد موز با قیمت ۸ تا ۱۰ هزار تومان را غیرکارشناسی دانست و گفت: ثبت سفارش باید همگانی شود و صادرات سیب در قبال واردات موز کارشناسی نیست چرا که این امر در افزایش قیمت سیب هم اثر می‌گذارد.

به گفته او، واردات موز در قبال کلیه محصولات کشاورزی همچون پیاز، سیب زمینی و غیره باید وارد شود چرا که در جیرفت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن مازاد پیاز داریم که کشاورزان به علت نبود بازار متضرر شدند.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی درباره آینده بازار موز بیان کرد: اگر ثبت سفارش موز انجام شود، قیمت هر کیلو موز به ۲۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.

او با بیان اینکه ۷۰ تا ۱۰۰ کانتینر موز پشت مرز بازرگان مانده است، گفت: در حال حاضر اجازه ورود این میزان را نمی‌دهند و مسئولان در حال پیگیری هستند که واردات موز در قبال صادرات تمامی محصولات کشاورزی انجام شود و واردات آن همگانی شود.

دارایی نژاد در پایان تصریح کرد: اگر واردات موز همگانی نشود و همواره موز قطره چکانی توسط برخی واردکنندگان وارد شود، قیمت آن به بالای ۵۰ هزار تومان می‌رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید