آیا چین بار دیگر بازار نفت را دست گرفته است؟

لشکر ابر نفتکش‌ها در راه چین

کدخبر: ۳۹۱۱۰۲
شمار کشتی‌هایی که به سمت سواحل بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان می‌روند روز جمعه به بالاترین میزان در شش ماه گذشته رسید: ۱۲۷ عدد. اگر این نفتکش‌ها با تمام ظرفیت بارگیری کرده باشند چیزی بیش از ۲۵۰ میلیون بشکه نفت در راه چین است.
لشکر ابر نفتکش‌ها در راه چین
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نفت خبر و به نقل از بلومبرگ، شمار کشتی‌هایی که به سمت سواحل بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان می‌روند روز جمعه به بالاترین میزان در شش ماه گذشته رسید: ۱۲۷ عدد. اگر این نفتکش‌ها با تمام ظرفیت بارگیری کرده باشند چیزی بیش از ۲۵۰ میلیون بشکه نفت در راه چین است. دفعه قبلی که میزان نفت خریداری شده چینی‌ها بیش از این بود هنگامی بود که قیمت نفت در یک روز حتی منفی شد و چینی‌ها افتادند به خرید نفت تقریبا مفت تا ذخایر داخلی را افزایش دهند‌.
افزایش شمار محموله‌های ارسالی به چین با نشانه‌های خوش‌بینی به بازگشت سلامت تقاضا در کشور همخوان است. بن ون بردن، مدیرعامل رویال داو شل این هفته گفت که فروش سوخت در چین به شکلی قابل توجه افزایش یافته است واین علی‌رغم نگرانی از این بود که تقاضای سوخت این واردکننده بزرگ به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار بگیرد. در حالی که بار قبل نفت ارزان بود که کمک کرد مصرف چین بالا رود این بار فروپاشی نرخ حمل و نقل سبب خرید افزون چینی‌ها شده است.
نفت
هزینه اجاره نفتکش روز جمعه به پایین‌ترین میزان خود اقلا از سال ۲۰۱۷ رسیده است. دلیل دیگری هم برای چینی‌ها وجود دارد که بیشتر بخرند. ذخایر نفت جهان اکنون در بسیاری نقاط در حال کاهش است. تصویر ذخایر چین نیز چیزی جز این نیست. برای نمونه حجم نفت ذخیره شده که مرتبط با معاملات آتی نفت شانگهای است به پایین‌ترین میزان خود از ماه ژوئن رسیده است. بازگشت چین به بازار و تقویت تقاضای هند به ثبات قیمت نفت در سطح کنونی کمک می‌کند و نیز اجازه می‌دهد نفت بیشتری به بازار وارد شود بدون اینکه آسیبی به قیمت بخورد.
آسیا در سال‌های اخیر موتور محرک تقاضای نفت بوده است. رییس یکی از پالایشگاه‌های هند روز پنجشنبه برای خرید نفت ایران ابراز تمایل کرده بود و به رویترز گفته بود اگر مسائل سیاسی حل شود هند علاقه دارد باز از ایران نفت بخرد. با این حال باید دید افزایش سطح خرید چینی‌ها به دلیل ارزان خری است یا ثبات دارد و نیز منتظر ماند تا تکلیف مسائل سیاسی مشخص شود تا راستی وعده هندی‌ها مشخص شود.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید