انتشار گزارش موسسه فیچ:

نفت روی دست تولیدکنندگان می ماند!

کدخبر: ۳۹۳۳۴۳
موسسه اعتبارسنجی فیچ نیز امروز دوشنبه به شمار نهادها و موسساتی پیوست که درباره آینده صادرات نفت و گاز به کشورهای صادرکننده هشدار می‌دهند. این سومین گزارش در این زمینه است که در این هفته منتشر شده است‌.
نفت روی دست تولیدکنندگان می ماند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نفت خبر، گزارش فیچ نیز مانند دیگر گزارش‌های منتشر شده به کشورهای نفتی تذکر می‌دهد که در دهه‌های پیش‌رو احتمالا با بحران تقاضا مواجه خواهند شد و این به دلیل سیاست‌های دولت‌ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی است.

فیچ می‌گوید احتمالا کشورهای نفتی در آینده‌ای نه چندان دور با حجمی از منابع روی دست مانده مواجه خواهند شد.

مطابق این گزارش صادرکنندگان سوخت فسیلی در نتیجه به کاهش تولید ناخالص داخلی و درآمدهای دولتی می‌انجامد مگر دست به متنوع کردن اقتصاد خود بزنند.

این گزارش می‌نویسد: "طی زمان این امر به افزایش بدهی‌های داخلی و خارجی دولت منجر خواهد شد."

مازاد عرضه به نوشته فیتچ بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد  که به شکل بالقوه با کاهش درآمد به دلیل کاهش حجم صادرات ترکیب می‌شود‌.

گزارش فیتچ می‌افزاید گرچه تولیدکنندگان نفت می‌توانند با توافق کاهش تولید نظیر آن‌چه در اوپک در حال روی دادن است تاحدی این تاثیرات را خنثی کنند اما "به هرحال با چشم‌انداز این‌که منابع آن‌ها بدون استفاده خواهد ماند احتمالا عزم تولیدکنندگان برای قربانی کردن صادرات منابع خود برای حمایت از قیمت در کوتاه‌مدت را کاهش می‌دهد."

این اولین باری نیست که نهادهای معتبر در این باره گزارش منتشر کرده و هشدار می‌دهند. فیچ نیز تذکر می‌دهد که اعتبار بسیاری از کشورهای نفتی احتمالا به این دلیل کاهش خواهد یافت.

در گزارش‌های قبلی به این نکته نیز اشاره شده بود که نظر به ساختار سیاسی بسته عمده کشوهای نفتی بزرگ کاهش درآمد نفت که منبع عمده ایجاد رفاه و رضایت در شهروندان خصوصا در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است ممکن است به بحران‌های اجتماعی منجر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید