مرکز پژوهش ها خبر داد

سبقت اثر اختلالی تبانی از تحریم در سرمایه‌گذاری

کدخبر: ۳۹۴۷۴۰
اقتصاد نیوز:اثر اختلالی تبانی در معاملات اداری از اثر تحریم سبقت گرفت.
سبقت اثر اختلالی تبانی از تحریم در سرمایه‌گذاری

به گزارش اقتصاد نیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس دهمین سنجش پی درپی و فصلی «شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران» را منتشر کرد. این گزارش، با استفاده از آمارهای رسمی منتشر شده و در دسترس و نیز ارزیابی 6884 فعال اقتصادی نمونه از همه استان‌های کشور بوده است. در این گزارش وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در بهار سال 1399 به تفکیک 31 استان، 38 مؤلفه، 7 نماگر و 9 حوزه کسب وکار نشان داده شده است.

بر اساس ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پیمایش، در بهار 1399 نامناسب‌ترین مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری ارزیابی شده به ترتیب عبارت بوده اند از:

عمل مسئولان ملی به وعده های داده شده

 عمل مسئولان استانی و محلی به وعده های اقتصادی داده شده

اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات

این در حالی است که در زمستان سال قبل رتبه دوم نامناسب‌ترین مؤلفه از آن اختلال ایجاد شده در اثر تحریم های خارجی بود؛ اما در بهار اثر تحریم با اعمال نفوذ و تبانی در معاملات اداری جابجا شد.

در واقع گرچه نمره میزان اختلال ایجاد شده در اثر تحریم های خارجی بالا رفته است اما فعالان در اولین فصل سال جاری اثر اعمال نفوذ و تبانی را بیش از گذشته حس کرده‌اند.

نمره تحریم در فصل بهار نسبت به زمستان یک درصد بالا رفته اما نمره تبانی و اعمال نفوذ سه درصد افزایش پیدا کرده است.

مولفه دو

مؤلفه اطمینان‌بخش برای سرمایه گذاران

رواج توزیع کالای قاچاق، سرقت مالی «پول نقد، کالا، تجهیزات» و استفاده غیرمجاز از نام و علائم تجاری یا مالکیت معنوی مؤلفه‌هایی بوده اند که در بهار ازنظر سرمایه گذاران اثر اختلالی بالایی در مقایسه با 35 مؤلفه دیگر نداشته اند.

مؤلفه اطمینان‌بخش در زمستان در دو مورد با بهار مشترک بوده است اما به‌جای استفاده غیرمجاز از نام و علائم تجاری مؤلفه دسترسی آزاد به تصمیم‌های مسئولان در جمع سه مؤلفه برتر بوده که در بهار به دلیل بهبود نمره حفظ حقوق مالکیت معنوی به جایگاه چهارم رفته است.

مولفه

استان‌های پرخطر برای سرمایه‌گذاری

بر اساس یافته‌های داده‌های پیمایشی مرکز پژوهش‌های مجلس در بهار 1399، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پیمایش از استان‌های البرز، تهران و خراسان رضوی، نامناسب‌ترین ارزیابی و استان‌های یزد، خراسان جنوبی و گلستان مناسب‌ترین ارزیابی را از وضعیت مؤلفه‌های پیمایشی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری ارائه کرده‌اند.

اما پس از تلفیق داده‌های آماری و یافته‌های پیمایشی در این پژوهش، استان‌های تهران، البرز و اصفهان نامناسب‌ترین و استان‌های یزد، خراسان جنوبی و گلستان مناسب‌ترین وضعیت را ازنظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری نسبت به سایر استان‌ها در بهار 1399 کسب کرده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید