معاون اول رییس جمهور اعلام کرد؛

ممنوعیت صادرات رسمی یا غیررسمی کالاهای اساسی

کدخبر: ۳۹۹۱۱۵
معاون اول رییس جمهور در جلسه ستاد تنظیم بازار اعلام کرد، صادرات تمامی کالاهایی که با ارز 4200 تومانی تامین شده ممنوع است و استانداران باید به شدت با قاچاق این گونه اقلام برخورد کنند.
ممنوعیت صادرات رسمی یا غیررسمی کالاهای اساسی

به گزارش اقتصادنیوز؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، در این جلسه با بیان اینکه دود اختلاف نظرها میان دستگاه های مختلف به چشم مردم می رود، گفت: امروز که به نظر می رسد فشارها و سختی ها رو به پایان است، باید تلاش کنیم برادرانه، همدلانه و با انسجام و وحدت اجازه ندهیم که فشارهای مضاعف و سختی های بیشتر بر مردم تحمیل شود.

معاون اول رییس جمهور افزود: وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، دادگستری و نمایندگان سایر دستگاه های عضو کارگروه تنظیم بازار در طول سال 99 مسئولیت سنگینی برعهده داشتند و بانک مرکزی نیز عملکرد مطلوبی در تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی از خود نشان داد.

وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به تامین کالاهای اساسی در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان حساسیت ویژه داشته باشیم، افزود: وظیفه و مسئولیت همه ما این است که کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان با قیمت مناسب تامین و در اختیار آنها قرار گیرد.

جهانگیری با بیان اینکه اولویت ها و سیاست های اصلی هر دولت متناسب با شرایط روز کشور تغییر می کند، افزود: از سال 1397 که آمریکا وارد جنگ اقتصادی با ایران شد،‌ دولت تصمیم گرفت تامین معیشت مردم را در نخستین اولویت خود قرار دهد چرا که می دانستیم آمریکا تلاش دارد زندگی و معیشت مردم را با فشار و سختی مواجه کند، به همین دلیل همه امکانات دولت و کشور بسیج شد تا فشار کمتری بر زندگی مردم وارد شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در همین راستا یکی از سیاست های دولت تعیین ارز با نرخ ترجیحی 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی بود تا اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار گیرد. این سیاست در مجموع موفق بود البته هر سیاستی ممکن است با حواشی و یا سوء استفاده هایی همراه باشد.

وی از همه دستگاه های اجرایی خواست همانطور که در سه سال اخیر با تمام ظرفیت برای کاهش فشار بر مردم وقت گذاشته اند، در این ایام نیز با تلاش هر چه بیشتر برای بهبود وضعیت معیشتی جامعه تلاش کنند.

برخورد قاطع با قاچاق

جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه هر نوع صادرات رسمی و یا غیررسمی کالاهای اساسی ممنوع است، تصریح کرد: صادرات تمامی کالاهایی که با ارز 4200 تومانی تامین شده ممنوع است و استانداران باید به شدت با قاچاق این گونه اقلام برخورد کنند. وقتی کالایی با قیمت ارز 4200 تومانی تامین می شود و قیمت ارز در بازار آزاد چند برابر این رقم است، طبیعی است که عده ای تلاش خواهند کرد تا از طریق قاچاق، این گونه کالاها را در کشورهای اطراف بفروشند. این گونه کالاها فقط برای مردم تامین شده است و لازم است سازمان تعزیرات نیز برخوردی قاطع داشته باشد تا کسی جرأت قاچاق کالاهای اساسی را نداشته باشد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی گزارشات مبنی بر گرانی محصولاتی نظیر سیب و مرکبات، اظهار داشت: در جلسه ای که اخیراً‌ با مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی برگزار شد، استاندار آذربایجان غربی تاکید داشت که به هر میزان که نیاز باشد سیب با قیمت مناسب در انبارهای استان موجود است. وقتی مردم این مطالب را می شنوند و می دانند که میزان تولید در کشور بالا است اما قیمت ها پایین نمی آید دلخور می شوند.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه مبنی بر وفور میوه در میادین میوه و تره بار با قیمت های مناسب، تصریح کرد: هنر مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت باید این باشد که با توزیع گسترده میوه و کالاهای اساسی، شرایطی را فراهم کند که در هفته پیش رو و ایام عید نوروز این کالاها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

جهانگیری افزود: البته گاهی حرفهای ناروا در خصوص عملکرد کارگروه تنظیم بازار زده می شود اما نباید به دل بگیرید. شما برای مردم و خدا کار می کنید و نباید به این گونه رفتارها توجه کنید. این روزها در تاریخ ثبت خواهد شد که در شرایطی که شما گرفتار جنگ اقتصادی بودید و برای کاهش فشار بر مردم تلاش می کردید، عده ای که مسئولیت خاصی هم نداشتند فقط به دنبال این بودند که چوب لای چرخ شما قرار دهند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به گزارش مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی مبنی بر آمادگی توزیع کالاهای اساسی در 140 مرکز در تهران و مراکزی متعدد در استان های مختلف، گفت: استانداران کشور در این مقطع هیچ وظیفه ای مهمتر از این ندارند که برای برگزاری مناسب ایام عید مردم تلاش کنند.

وی همچنین با اشاره به گزارش های ارائه شده در جلسه در خصوص دلایل گرانی مرغ، گفت: به نظر می رسد برخی ناهماهنگی ها میان دستگاه های اجرایی باعث گرانی مرغ شده که لازم است وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و دادگستری گروه هایی را مشخص کنند تا نظارت مشترک بر فرایند تولید و توزیع مرغ در استان های مختلف داشته باشند تا از ناهماهنگی های موجود جلوگیری شود.

جهانگیری همچنین با تاکید بر ضررت تکمیل سامانه جامع تجارت و ثبت تمامی فرایندهای زنجیره تجارت از سوی دستگاه های مختلف در این سامانه، خاطر نشان کرد: ایجاد و راه اندازی این گونه سامانه ها کمک بزرگی برای سیستم مدیریتی کشور است. در گذشته وقتی فردی ارز دریافت می کرد، عملکرد وی قابل پیگیری نبود اما امروز به واسطه راه اندازی سامانه های مختلف، عملکرد دریافت کنندگان ارز در تمامی مراحل قابل بررسی و ارزیابی است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در خصوص تصمیم مهمی که در دولت برای واردات،‌ بازارچه های مرزی و واردات برخی کالاهای اساسی و ضروری از کشورهای همسایه اتخاذ شد، لازم است استانداران و دستگاه های اجرایی همه تلاش خود را برای اجرای این تصمیم به کار گیرند.

وی به گزارش های ارائه شده در جلسه مبنی بر افزایش قیمت جهانی برخی مواد اولیه نظیر روغن خام پالم و روغن خام آفتابگردان که طی یک سال گذشته 135 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: گاهی افزایش قیمت کالاها به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید است که باید این موضوعات به شکل مناسب به اطلاع جامعه رسانده شود.

جهانگیری افزود: در همین راستا برخی کشورهای تولید کننده محصولات اصلی کشاورزی و غذایی به دلیل شرایط کرونایی، صادرات محصولات خود را به کشورهای دیگر محدود و یا ممنوع کردند اما به فضل الهی با تلاش های انجام شده، میزان واردات در سال 99 بیش از میزان مصوب بوده است.

نحوه توزیع کالا اصلاح شود

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه گاهی نحوه نامناسب توزیع کالا باعث اجتماع مردم و صف های طولانی برای دریافت کالا شده است، از کارگروه تنظیم بازار و دستگاه های مسئول در امر تولید و توزیع کالاهای اساسی و اقلام ضروری مردم خواست تدابیر و راهکارهای لازم را بکار گیرند تا با نحوه صحیح توزیع کالاها، مردم برای دریافت اقلامی همچون مرغ و روغن در صف معطل نشوند.

جهانگیری افزود: لازم است همه استانداران پای کار تنظیم بازار بیایند و با توزیع گسترده و مناسب کالاها و اقلام ضروری مردم در میادین میوه و تره بار و سایر اماکن توزیع کالا،‌ فضای روانی جامعه را آرام کنند تا مردم دغدغه ای نسبت به کمبود کالا نداشته باشند.

وی تصریح کرد: لازم است از هم اکنون تا پایان ماه مبارک رمضان نظارت مستمر بر وضعیت بازار وجود داشته باشد و فعالیت بازرسین و سازمان تعزیرات تشدید شود. البته اصناف همواره پشتیبان دولت بوده اند اما گاهی عده ای به دنبال سوء استفاده هستند که باید با تشدید نظارت ها از سوء استفاده و دلالی جلوگیری شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایران باید هماهنگی لازم را از نظر تبادل اطلاعات با وزارت جهاد کشاورزی انجام دهد، گفت: دولت آمادگی دارد مصوبات مورد نیاز کارگروه تنظیم بازار را در اختیار این کارگروه قرار دهد و همه دستگاه های اجرایی مکلف هستند همراهی و همکاری لازم را با کارگروه تنظیم بازار داشته باشند.

سامانه جامع تجارت برای شبکه توزیع مرغ

علیرضا ‌رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با تاکید بر استمرار افزایش توزیع روغن در بازار تا پایان ماه مبارک، استفاده از سامانه جامع تجارت در شبکه توزیع مرغ را در تنظیم بازار مرغ موثر و کمک‌کننده دانست.

رزم حسینی در این جلسه با اشاره به هماهنگی خوب ایجاد شده بین دستگا‌های مرتبط، و با استناد به گزارش سازمان‌ها و بخش‌های ذیربط در وزارت صمت گفت: 2 قلم کالای سیب و پرتقال به عنوان کالاهای پرمصرف این ایام مورد نظر وزارت صمت بود که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در این زمینه، شرایط عرضه این دو قلم کالا در بازار هم از نظر کیفیت و هم قیمت، شرایط مطلوبی است.

قیمت‌گذاری تنها برای کالاهای یارانه دولتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با تاکید بر اینکه وزارت صمت تنها مسئول تنظیم بازار کالاهایی است که یارانه از دولت دریافت می‌گنند، گفت: طبق قانون، وزارت صمت تنها مسئول قیمت گذاری کالاهایی است که از یارانه دولتی برای تامین و تولید استفاده می‌کنند و با توجه به حساسیت بازار شب عید، مانند سنوات گذشته نسبت به تنظیم بازار میوه شب عید اقدامات لازم صورت پذیرفت و حدود 40 هزار تُن میوه برای این ایام خریداری شد.

رزم‌حسینی با بیان اینکه محموله میوه‌ها با توجه به اعلام نیاز هر استان، به مقصد مورد نظر ارسال شده است، آغاز توزیع میوه‌های خریداری شده را 25 اسفند ماه اعلام کرد.

وی در ادامه بازار تخم مرغ را آرام توصیف کرد و گفت: در خصوص بازار مرغ، با توجه به تجربیاتی که وجود دارد، به نظر می‌رسد استفاده از سامانه جامع تجارت می‌تواند در ایجاد آرامش در بازار بسیار کمک کننده باشد.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه این سامانه 70 درصد کارآمد است، تصریح کرد: اگر بتوان ترتیبی اتخاذ کرد که عرضه مرغ در این شبکه صورت بگیرد کنترل و تنظیم بازار مرغ بهتر خواهد شد و ان‌شاالله برای ماه مبارک رمضان، شاهد آرامش در این بازار خواهیم بود.

استمرار افزایش توزیع روغن  

رزم‌حسینی در بخش دیگر صحبت‌های خود به افزایش 25 درصدی توزیع روغن در 2 ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در بحث نظارت با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد علی رغم بازرسی‌های مستمر، آنقدر جرایم بازدارنده نیست و باید در این زمینه بررسی‌هایی لازم انجام شود.

میادین میوه و تره بار مهمترین شبکه توزیع

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست با بیان اینکه مهمترین شبکه توزیع در کشور میادین میوه و تره بار هستند، گفت: تمام مکان ها و فروشگاه های متعلق به وزارت جهاد کشاورزی در تمام استان ها در اختیار تولید کنندگان است تا بتوانند محصولات خود را در بازار عرضه کنند. امیدوارم با توزیع مناسب مرغ در هفته جاری شاهد شکسته شدن قیمت ها و ایجاد آرامش در بازار باشیم.

در این جلسه همچنین وزیر دادگستری از آمادگی کامل سازمان تعزیرات حکومتی در تمام استان ها خبر داد و گفت: مجموعه ظرفیت سازمان تعزیزات حکومتی تا پایان ماه مبارک رمضان در اختیار تنظیم بازار است و همکاری های لازم از سوی این سازمان با وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید